Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25
 
شبکه فاکس نیوز در گزارشی مدعی شد دولت آمریکا برای آزادی 4 زندانی این کشور در ایران مجبور به پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد شد.
 

 
به گزارش تیتر آزاد به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز در گزارشی مدعی شد: دولت آمریکا برای آزاد کردن 4 زندانی که در ایران به سر می‌بردند، ژانویه سال جاری میلادی (دی 94) مبلغ 400 میلیون دلار پول به ایران پرداخت کرد تا تهران با ازادی این 4 زندانی موافقت کند.
این شبکه در ادامه ادعای خود افزود: این 400 میلیون دلار در حقیقت نخستین بخش از پرداخت 1.7 میلیارد دلار طلب ایران از آمریکا بود که در پی امضای توافق هسته‌ای، دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، متعهد به پرداخت آن شده بود. به موجب قرارداد تسلیحاتی که میان ایران و آمریکا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امضا شد، تهران مبلغ این قرارداد را پرداخت کرد؛ اما هرگز تسلیحات مورد نظر را دریافت نکرد. با گذشت 37 سال از آن جریان سود و اصل پول ایران به 1.7 میلیارد دلار رسیده است.
"جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه 400 میلیون دلار پرداخت شده به ایران با هدف جلب رضایت مقامات تهران برای آزادی 4 زندانی یاد شده بوده است را قویا تکذیب کرد.
کربی در این باره گفت: مذاکرات درمورد قرارداد تسلیحاتی با ایران کاملا با گفتگوها برای آزادی 4 زندانی آمریکایی در ایران متفاوت بود. نه تنها این دو موضوع از یکدیگر کاملا جدا بودند؛ بلکه هر کدام بوسیله تیم مذاکره‌کننده متفاوتی در حال پیگیری بود.
کربی در ادامه افزود: پولی که به ایران تحویل داده شد صرفا در ارتباط با شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه بود. تهران به دلیل مسدود شدن دارایی‌هایش در آمریکا از واشینگتن نزد دادگاه لاهه شکایت کرد و پس از آن بخشی از همین دارایی‌ها به ایران بازگردانده شد. 
وال استریت ژورنال که برای نخستین بار موضوع تحویل 400 میلیون دلار را به ایران گزارش داد مدعی شده است سخنان کربی صحت ندارد و مقامات آمریکایی می‌دانستند برای موفقیت در مذاکرات پیرامون آزادی 4 زندانی آمریکایی، ملزم به نشان دادن حسن نیت به طرف‌های ایرانی هستند. مذاکره‌کنندگان ایرانی در موضوع آزادی زندانیان بارها تاکید کردند خواستار مشاهده دستاوردی ملموس در نتیجه توافق هسته‌ای و اثبات حسن نیت آمریکا هستند.
وال استریت ژورنال همچنین مدعی شد اوباما تا 17 ژانویه (27 دی) که اعلام کرد موضوع قرارداد تسلیحاتی با ایران حل و فصل شده است، اجازه نداد هیچ خبری درباره تحویل 400 میلیون دلار به ایران در رسانه‌ای درج شود. در آن زمان کابینه اوباما هیچ توضیحی درباره اینکه قرار است این 1.7 میلیارد دلار چگونه به ایران پرداخت شود، ارائه نداد و فقط به گفتن اینکه پول‌ها به صورت دلار پرداخت می‌شوند بسنده کرد.
وال استریت ژورنال مدعی شد: 400 میلیون دلار مورد بحث در نهایت به صورت یورو و فرانک سوئیس از طریق هواپیما به ایران ارسال شد زیر ا قوانین آمریکا هرگونه تبادل پول با ایران را از طریق دلار منع کرده است.
این گزارش در ادامه مدعی شده است: از زمانیکه 400 میلیون دلار به ایران پرداخت شده است، نیروهای ایرانی 2 تبعه ایرانی- آمریکایی دیگر را نیز بازداشت کرده‌اند. افراد دو تابعیتی دیگری با ملیت‌های فرانسوی، کانادایی و انگلیسی نیز در ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند.
"مارک کِرِک،" سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی در مجلس سنای آمریکا، در سخنانی ضد ایرانی مدعی شد: پرداخت باج به آدم ربایان، آمریکا را در معرض تهدید بیشتری قرار می‌دهد. درحالیکه ایران چند تبعه آمریکایی را غیرقانونی بازداشت کرده است، سیاست باج‌دهی کاخ سفید این کشور را تشویق به بازداشت‌های بیشتر در آینده می‌کند.
انتهای پیام/