Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اقتدار در مقابل هرگونه تجاوزی به آب‌های ملی دفاع خواهد کرد.
 
 
به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نیروی دریایی سپاه با نام مستعار"ندسا" به پیشنهاد سرلشکر پاسدار محسن رضایی و فرمان امام خمینی(ره) و به فرماندهی حسین علایی در سال ۱۳۶۴ تشکیل شد. این نیرو با استراتژی قایق‌های تندرو و شرکت در عملیات‌های مختلف از جمله والفجر ۸ ، فتح اسکله الامیه، درگیری با نیروی دریایی آمریکا در مهرماه ۱۳۶۶ و همچنین گشت‎های پراکنده در خلیج فارس و تنگه هرمز، ضمن کسب تجربه، به یک نیروی تاثیرگذار در یگان‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مبدل شد. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی یگان دریایی  و مسئول فعلی امنیت منطقه"خلیج‌فارس "و "تنگه استراتژیک هرمز" در اوج درگیری‌های دریایی در زمان جنگ تحمیلی تشکیل شد و این نیرو دارای بیش از ۱۰۰۰ قایق فوق سریع کلاس عاشورا، طارق، ذوالجناح و تجهیزات دیگر دفاعی می‌باشد.
 
 
** برخی تجهیزات نیروی دریایی سپاه
 
نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان ابتدای تشکیل تاکید خاصی بر استفاده از قایق‌های تندرو مسلح به عنوان شناورهای اصلی خود بوده است و سپاه پاسداران همواره به دنبال ساخت یک نیروی دریایی با توان حفظ قدرت کنترل ایران، بر روی تنگه هرمز بوده است.
 
 
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
 
 
*قایق تندرو آذرخش:
 
قایق‌های تندرو آذرخش از انواع قایق‌های دو بدنه سبک موشک‌انداز محسوب می‌شوند که با خصوصیات رادارگریزی به راحتی از دید دشمن پنهان می‌ماند و امکان مسلح‌سازی آن با رده‌های مختلفی از سلاح‌های سبک ضدکشتی وجود دارد. این قایق تندرو با ۲۳ متر طول، مجهز به تیربار ۱۲٫۷ میلیمتری در عقب، توپ ۲۳ میلیمتری تک لول در جلو، راکت‌انداز ۱۰۷ میلیمتری ۱۶ لوله بر بالای کابین و رادار جستجو، با حداقل برد ۳۰ کیلومتر در بالای پرتاب‌گر راکت مجهز است. این قایق تندرو با سرعت ۹۳ کیلومتر بر ساعت دارای برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر است و این بدان معناست که قادر است ۳۰ درصد ساحل خلیج‌فارس را با حداکثر سرعت خود در زمان کمتر از ۶ ساعت گشت‌زنی کند.
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
*قایق تندرو ذوالفقار:
 
 
قایق تندرو ذوالفقار به عنوان یک شناور گشت دریایی مطرح بوده و براساس ایده حمله سریع به کشتی‌های دشمن طراحی و مجهز به موشک‌های ضد کشتی میانبرد و سامانه راداری مربوطه است. ذوالفقار به تیربار ۱۲٫۷ میلیمتری در عقب و جلو، سامانه موشک کوثر با برد ۲۵ کیلومتر و رادار جستجو با حداقل برد ۳۰ کیلومتر مجهز شده است. این قایق تندرو نسبت به آذرخش دارای برد عملیاتی و سرعت بالاتری است، به طوری که طول آن نیز کاهش پیدا کرده و به لحاظ آیرودینامیکی نیز بهینه شده است. حداکثر برد عملیاتی و سرعت این قایق موشک‌انداز که کابوسی برای شناورهای دشمن است به ترتیب به ۶۰۰ کیلومتر و ۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
 
*قایق تندرو سراج:
 
 شناور سراج همان مدل مهندسی معکوس شده قایق "بلید رانر" انگلیسی است و براساس اعلام دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایران برنامه‌هایی برای رساندن سرعت این قایق به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را دارد که در این صورت سریع‌ترین شناور سطحی نظامی جهان لقب خواهد گرفت.

نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
 
"بلیدرانر" تنها در مسابقات قایق‌رانی شرکت می‌کرد، اما متخصصان صنایع دریایی ایران آن را به شناوری با قابلیت حمل راکت اندازهای دریایی ۱۰۷ میلیمتری ۱۱ لوله‌ای پایدار شده، رادار جست و جوی دریایی با برد حدود ۳۰ کیلومتر و تیربار ۷.۱۲ میلیمتری تبدیل کردند. این شناور در آینده به پرتابگرهای موشک و اژدر نیز تجهیز شده و به طور گسترده در خدمت واحدهای عملیاتی در تمام آب‌های جنوبی ایران قرار خواهد گرفت. بیشینه سرعت این قایق بیشتر از ۷۰ نات(بیش از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت) است.
 
 
*قایق پرنده باور:
 
 سرعت قایق پرنده باور ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت(۱۰۰ گره) تا بیش از ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت قابل افزایش بوده و ارتفاع پروازی معمول آن یک تا ۵ متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است. "باور" یک پرنده رادارگریز است و خاصیت رادارگریزی این توانایی را به باور می‌دهد که با خیال آسوده مسافت زیادی را تا نزدیک هدف طی کند. این پرنده می‌تواند تمامی شناورهای تندرو را در اختفای کامل راداری منهدم کند و یک تهدید جدی برای ناوهای آمریکا محسوب می‌شود.
 
 
*موشک ضدکشتی:
 
نیروی دریایی سپاه در کنار تجهیزات نام برده، مجهز به انواع موشک‌ها و بمب‌های ضدکشتی است که از آنها در برابر ناوها و به منظور پشتیبانی از قایق‌های تندرو و پرنده‌های تهاجمی خود به کار می‌گیرد. کروزهای ضدکشتی نام برده دارای بردی هستند که تقریبا کل عرض خلیج‌فارس را پوشش می‌دهد و در واقع این‌گونه می‌توان مطرح کرد که این موشک‌های ضدکشتی برای شکار تمام اهداف در کل سطح خلیج‌فارس به کار گرفته می‌شوند. این موشک ضدکشتی با دقتی زیر ۱۰ متر و با کلاهک ۶۵۰ کیلوگرمی خود قادر است شناورهای سنگین دشمن را به اعماق خلیج‌فارس روانه کند.
 
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
 
باید خاطرنشان کرد در کنار شناورها و تجهیزات سطحی و موشک‌های مدرن ضدکشتی، سپاه پاسداران زیرسطحی‌های کوچکی متناسب با عمق کم خلیج‌فارس در اختیار دارد که البته قادر به مین‌ریزی دریایی و پرتاب اژدر هستند و از این‌رو زیرسطحی‌های دشمن قادر به فعالیت گسترده در خلیج‌فارس نخواهند بود. در کنار مطالب مطرح شده باید به این نکته نیز اشاره کرد که خلیج‌فارس کم عمق بوده  و عرض آن نیز محدود است و به طور کلی تمام پهنه و عمق این خلیج در تیررس کامل نیروی دریایی سپاه است. این نمونه‌ای از ده‌ها وشاید صدها توانمندی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
 
 
** نقش سردار ناظری در نیروی دریایی سپاه
 
محمد ناظری فرمانده و بنیانگذار یگان ویژه تکاوری نیروی دریایی سپاه پاسداران، بنیانگذار مرکز آموزش هوابرد سپاه و از بنیانگذاران دانشکده فرماندهی و ستاد(دافوس) سپاه بود که رکوردار پرش هوایی در سطح تکاوری سپاه بود و در  فنون دریایی، غواصی، بار ریزی هوایی، هلی برن  تخصص داشت  و رشته های رزمی از جمله جودو و همچنین از متخصصین طرح ریزی عملیات های منظم و نامنظم را به خوبی واقف بود.
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
 باید به نقش مثبت و بارز ایشان در پیشبرد اهداف نیروی دریایی سپاه اشاره نمود که نمونه آن  فرماندهی تیم دستگیری تفنگداران آمریکایی بود.سردار ناظری  در ۱۱۷ روز ابتدای حضور نیروهای ایران در خلیج عدن نیز نقش اساسی و بارزی داشت.
 
 
** اشک تفنگداران امریکایی 
 
در ساعت 16:30 سه شنبه 22 دی ماه سال 94  دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که به صورت غیر قانونی وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. زمانی که دو قایق مذکور در حال حرکت در خلیج فارس در حدفاصل کویت و بحرین بوده‌اند، نیروهای ایرانی، ملوانان آمریکایی را مجبور نمودند که در حالی که دستانشان پشت سرشان است بر روی زانو قرار بگیرند.
 
زمانی‌که تفنگداران ارتباطشان با مرکز قطع شد و قایق آنها به دلیل نقص فنی به آب‌های سرزمینی ایران کشیده شد، ۱۰ ملوان نیروی دریایی این کشور توسط سپاه پاسداران در جزیره فارسی که محل یکی از پایگاه‌های سپاه است، بازداشت شده‌اند. از۱۰ نظامی آمریکایی دستگیر شده، ۹ نفر مرد و یک نفر زن بودند که  در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین به همراه داشتند. بعد از این که وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، جان کری، حداقل ۵ بار به صورت تلفتی با وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف صحبت کرد، ملوانان دستگیر شده سالم آزاد شدند و تمامی تجهیزات آنان نیز بازپس داده شد.
 
هنگام توقیف این شناورها ، ناوگروه هواپیما بر "ترومن" امریکا نیز در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشت. همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده در زمان توقیف شناورهای رزمی آمریکایی ، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل "فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است .
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها‌سازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آب‌های بین المللی خبر دادند که در ادامه این اطلاعیه امده بود: رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.
 
سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در گفت‌وگویی  دستگیری نظامیان آمریکایی را یک پیروزی آشکار برای ایران در یکی از حساس ترین مقاطع انقلاب دانست و گفت: ما در آستانه اجرای توافق هسته ای بودیم و دشمنان رجز خوانی سیاسی می کردند و ما در معرض تحریم‌های جدید بودیم که خدا یک فتح آشکار و پیروزی بزرگ را نصیب ما کرد.
 
** حاشیه‌های دیدار پاسداران جوان و شجاع دریایی با رهبر انقلاب
 
مقام معظم رهبری  این‌گونه دلاور مردان نیروی دریایی در توقیف و برخورد قاطع با تفنگداران آمریکایی را می‌ستایند: «این حرکتی که جوانهای عزیز سپاه پاسداران ما در دریا کردند و در مقابل تجاوز دشمن از خودشان هویّت و قدرت نشان دادند که تا حالا فرصت نشده که از اینها تشکّر بکنم؛ و واقعاً هم تشکّر میکنم از اینها. کار بسیار درستی کردند؛ دشمن تجاوز کرد به آبهای ما، اینها رفتند دشمن را محصور کردند. کسانی که مسئولین سیاست هستند، در همه‌ی عرصه‌های جهانی همین‌جور عمل کنند؛ مراقب تجاوز دشمن باشند و ببینند کجا تجاوز میکند، کجا دارد از خطوط تجاوز میکند، و با قدرت جلویش را بگیرند.
 
 
نیروی دریایی سپاه کابوس دزدان دریایی/ اشک تفنگداران آمریکایی در مقابل تکاوران ندسا+تصاویر
 
نیروی دریایی سپاه پاسداران با اقتدار و پایمردی در خلیج‌فارس حضور دارد و این عزت و اقتدار و توانمندی ها مرهون رشادت‌ها و دلاوری‌ مردی های رزمندگان این مرز وبوم است .همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، امروز خط مقدم مبارزه با استکبار "خلیج‌فارس" است و ما باید روز به روز بر این آمادگی و اقتدارمان بیافزاییم.
 
 
گزارش از مهدی شهرودی
 
 
انتهای پیام/