Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

نیروهای عراقی بامداد امروز به دستور حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال صلاح الدین از داعش آغاز کردند و موفق به بازپس گیری ۴ روستا شدند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از النهرین، حیدر العبادی نخست وزیر عراق از شروع عملیات نظامی برای بازپس گیری الشرقاط از داعش خبر داد و اعلام کرد: نیروهای عراقی همچنین دو منطقه را در استان الانبار در غرب کشور بازپس خواهند گرفت.

وی افزود: این عملیات راه را برای پاکسازی همه اراضی عراق هموار خواهد کرد. پایان عملیات، آزاد سازی شهر موصل و همه اراضی تحت اشغال و پایان داعش خواهد بود.

این در حالی است که یک منبع وابسته به عملیات صلاح الدین اعلام کرد: نیروهای عراقی بامداد امروز عملیاتی را برای بازپس گیری الشرقاط در شمال استان صلاح الدین از داعش آغاز کرده اند.

این منبع افزود: نیروهای ارتش و پلیس و حشد الشعبی در این عملیات مشارکت دارند و پوشش هوایی و توپخانه ای گسترده ای از این عملیات به عمل می آید.

العبادی وعده داد که در آغاز سال آینده میلادی موصل بازپس گرفته شود.

این منبع تاکید کرد: در جریان بمباران موضع داعش در الشرقاط از سوی جنگنده های عراقی، بیش از ۶۰ داعشی به هلاکت رسیده اند.

آزاد سازی۴ روستا

منابع امنیتی در استان صلاح الدین از آزاد سازی ۴ روستا در شمال الشرقاط در ساعات اولیه عملیات امروز و ادامه پیشروی به سوی مرکز الشرقاط خبر دادند و اعلام کردند: روستاهای الجدعان، العیثه، المسیحلی و السویدان پس ازعملیات از سه محور آزاد شده اند.

این منابع افزودند: عملیات مطابق برنامه پیش می رود و بمباران مواضع داعش ادامه دارد.

فرار داعشی ها از الشرقاط

منابع عراقی از فرار جمعی سرکرده های داعش به همراه خانواده هایشان از الشرقاط در استان صلاح الدین خبر دادند و اعلام کردند: سرکرده های داعش به همراه خانواده های خود از الشرقاط به سوی الحویجه در جنوب غرب کرکوک می گریزند. آنها از طریق رود دجله فرار می کنند.

این منابع افزودند: افراد باقیمانده را داعشی های محلی و عناصری که اشبال الخلافه نامیده می شوند، تشکیل می دهند که آنها نیز از مقابل نیروهای عراقی فرار می کنند.

حملات توپخانه ای و بمباران شدید مواضع داعش

منابع نظامی عراقی از حملات موشکی و توپخانه ای و بمباران شدید مواضع داعش پس از دستور العبادی خبر دادند و افزودند: مواضع داعش و انبارهای سلاح و مهمات تکفیری ها هدف قرار گرفته است.

حشدالشعبی: عملیات از سه محور شروع شده است

احمد الاسدی سخنگوی حشدالشعبی عراق گفت: عملیات الشرقاط از سه محور با حمایت هوایی در ساعات اولیه بامداد امروز و همزمان با عید غدیر با مشارکت نیروهای مردمی و ارتش عراق و با حمایت نیروی هوایی شروع شده است تا با بیرون راندن این تروریستها از اراضی عراق، شادی و آزاد سازی کامل شود. از سه محور در ساعات اولیه حمله صورت گرفته است.

داعش متحمل خسارت سنگین شده است

این در حالی است که هاشم الهاشمی کارشناس امور امنیتی عراقی گفت: داعش توازن خود را در جنوب الشرقاط از دست داده است و متحمل خسارات سنگین در روستای الزویه شده است.

موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی الشرقاط

الشرقاط که آشورکات یا شهر گرگها هم نامیده می شود، شهری عراقی در غرب الحویجه و در استان صلاح الدین است. آثار کشف شده در این شهر به سه هزار سال قبل از میلادی مربوط می شود. همین پیشینه تاریخی کافی است تا الشرقاط(آشور) را در زمره قدیمی ترین شهرهای عراق و منطقه بدانیم.

از مهمترین عشایر این شهر عبارتند از؛ الجبور، الجمیله، اللهیب، العبید، الدلیم. این شهر به خاک مرغوب برای کشاورزی شهرت دارد. شعرا و اهل ادب این شهر مشهورند.

همانطور که گفته شد این شهر در شمال بیجی واقع شده است و در استان صلاح الدین پس از سامراء، تکریت و بیجی از شهرهای مهم این استان است. در حاشیه رود دجله در این شهر زمینهای حاصلخیزی وجود دارد. از محصولات مهم کشاورزی آن گندم، جو، پنبه و کنجد و نیز انواع میوها و سبزیجات است. عبور رود دجله اهمیت زیادی به آن می دهد.

رود زاب سفلی با عبور از دوکان، طقطق و ناحیه زاب و الدبس در نزدیکی الشرقاط به رود دجله ملحق می شود.

این شهر قبلا از توابع استان ننیوا بود و هم اکنون از توابع استان صلاح الدین است. این شهر تا سال ۱۹۸۷ از توابع نینوا بود و در این سال بخشی از استان صلاح الدین شد. این شهر بر بقایای شهر تاریخی آشور بنا شده است و نام آن به کلمه آشوری آشورکات یعنی دروازه آشور مربوط می شود.

این شهر را می توان شهر ادب و فرهنگ نیز نامید زیرا نویسندگان و ادبای زیادی دارد. جمعیت این شهر را در اوایل سال ۲۰۱۳ حدود نود هزار نفر تخمین زدند.

الشرقاط از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است به طوری که میان سه استان واقع شده است و مسافت تقریبا یکسانی با هر سه استان دارد. الشرقاط در ۱۱۵ کیلومتری جنوب استان نینوا، ۱۲۵ کیلومتری شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین و ۱۳۵ کیلومتری غرب استان کرکوک واقع شده است.

الشرقاط به مثابه راه عبور نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل محسوب می شود. رقم زدن نبرد الشرقاط به مثابه نزدیک شدن نیروهای عراقی به مرزهای موصل است. این بدان مفهوم است که هیچ مانع جغرافیایی زمینی میان نیروهای نظامی و هدف اصلی یعنی موصل نباشد.

در واقع با آزادسازی موصل، عراق وارد مرحله حساس و مهم یعنی تمام کردن کار داعش در مهمترین مرکز آن یعنی در موصل است.

همانطور که گفته شد، منطقه الشرقاط در غرب الحویجه در شمال استان صلاح الدین و جنوب موصل واقع شده است و از موقعیت استراتژیک ممتازی برخوردار است.

انتهای پیام/