Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 

 

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ضمن بیان راههای مقابله با تقلب در پایان نامه نویسی از آثار نامطلوب این کار در جامعه علمی کشور گفت.

 به گزارش تيترآراد به نقل از باشگاه خبرنگاران وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره پایان نامه نویسی شرکتها و استادان به جای دانشجویان گفت: برای مقابله با این امر دو مسیر را پیش گرفتیم.

 

وی اولین مسیر مقابله را پیشگیری دانست و بیان کرد: باید فضایی را ایجاد کنیم که رغبت به دکتری کمتر شود چرا که در دنیا پیشرفته و توسعه یافته گرایش به سمت مقطع دکتری زیاد نیست و عمده دانشجویان بعد از مقطع کارشناسی یا نهایتا کارشناسی ارشد وارد جامعه می شوند.

احمدی با بیان اینکه بیشتر دانشجویان به دلایل مسئله فرهنگی و اشتغال تمایل به دریافت مدرک دکتری دارند، عنوان کرد: توسعه شرکتهای دانش بنیان و دانشگاههای کارآفرین برای یادگرفتن کار و وارد جامعه شدن دانشجویان بعد فارغ التحصیلی از جمله اقداماتی است که در راستای برنامه های پیشگیرانه انجام می شود.

به گفته وی، درواقع توسعه، آموزش، ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره راه دوم مقابله اظهار داشت: دراین بحث،آیین نامه مربوطه را تنظیم و به دانشگاهها ابلاغ کردیم تا وظایف قانونی مشخص برایشان تعیین شده باشد. درواقع معاونان پژوهشی مسئول نظارت و پیگیری این مسئله هستند.

 

وی با اشاره به راه مقابله با شرکتهایی که بیرون دانشگاه نسبت به پایان نامه نویسی غیرقانونی دانشجویان اقدام می کنند، بیان کرد: لایحه ای تنظیم شد و سال گذشته بعد از تصویب دولت به مجلس رفت و امیدواریم جزو اولویتهای کاری مجلس جدید قرار گیرد.

احمدی آثار تقلب در پایان نامه نویسی را در جامعه علمی نامطلوب دانست و اظهار داشت: با ادامه این روند کمیت به جای کیفیت در مقالات رشد پیدا می کند که به طبع آن رتبه کیفیت مقالات ما در دنیای علمی، ارزش و استناد به آنها پایین می آید لذا با این مسئله به شدت مخالف هستیم.

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: در مسیر مقابله با ابزاری مثل همانندجو که طراحی و به دانشگاهها معرفی شد، هر دانشگاه باید قبل از تعریف، پایان نامه را برای جلوگیری از اینکه مشابهش نباشد، جستجو کنند که مشابهش نباشد.

وی با اشاره به تعدد دانشجویان دکتری یک استاد یادآور شد: وقتی یک استاد چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد داشته باشد مسلما نمی تواند خدمات با کیفیتی را به تمام انها بصورت یکجا اراده دهد لذا اگر قرار به هدفمند دوره های دکتری است باید تعداد آنها کاهش پیدا کند که امیدواریم این مسئله حل شود.

انتهای پیام/