Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 

ستاد حوزه و دانشگاه گفت :آیه 67 سورره توبه عملکرد افراد را ملاک افکار و عقاید آنها می داند ، طبق این آیه کسی که دعوت به منکر می کند منافق است پس صدا و سیما و ارشادی که امر به منکر می کنند ، منافق اند .

 

 

به گزارش تيترآزاد به نقل ازگلستان ما ؛ آیت الله سید حبیب الله قدمی استاد حوزه و دانشگاه و مدرس خارج فقه شامگاه گذشته 18 مهرماه در مراسم شب هشتم عزاداران حسینی هیئت حیدریون شهرستان گرگان اظهار کرد : برابر آیه 125 سوره نحل(ادعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ) خداوند سه روش حکمت ، موعظه و مجادله احسن را برای امر به معروف و نهی از منکر مشخص کرده است .
آیت الله قدمی افزود : یک معنای حکمت اینست که ما معنای برخی کارهایمان را بدانیم و بفهمیم و اگر گفته می شود نماز ، روزه و زکات آنها را واقعا درک کنیم و نباید از مردم انتظار داشته باشیم هر چه ما گفتیم آنها چشم بگویند بلکه طبق ایه 73 سوره مبارکه فرقان (وَ الَّذينَ إِذا ذُکِّرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْها صُمًّا وَ عُمْياناً) می فرماید: بنده های من کسانی هستند که وقتی آیات قران برای آنها خوانده شود کور و کر نمی پذیرند و اینجا مشخص می شود که حکمت یعنی ایجاد فهم نه ایجاد معلومات که خداوند در جایی دیگر(وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ ) اشاره به تعلیم کتاب و تعلیم حکمت دارد.
حافظ کل قران کریم اشاره کرد : اگر قرار است مردم را دیندار کنیم باید به آنها بفهمانیم ، وقتی عنوان می شود که عزیز من ارتباط نامشروع نداشته باش حتما جواب می دهد برای چی . باید بگویید که اگر توی این شهر 1000 پسر وجود داشته باشد که بخواهند با 1000 دختر دوست شوند ، اونا کی هستند یا از خانه من و شما و دوستان خواهند بود پس ما همه را آلوده کردیم و اینجاست که خودمان ضرر می کنیم .
اینکه می گویند مردم دیندار نمی شوند درست نیست
وی با بیان اینکه اطاعت کردن با فهمیدن فرق دارد تصریح کرد : اینکه می گویند مردم دیندار نمی شوند درست نیست ، 90 درصد مردم اگر واقعیت های دینی را بفهمند دیندار می شوند ، 10 درصد می مانند که مانند ابوسفیان و معاویه و ... اصلا نمی خواهند دیندار شوند .
ایت الله قدمی خاطرنشان ساخت : موعظه هم باید از سر خیرخواهی باشد و با ادبیاتی مثل برادر من ، عزیز من و گفتن این جمله که "من به نفع خودت میگم "باشد و اگر نشد مجادله احسن که در این روش هیچگاه از تحقیر طرف مقابل استفاده نکنید و اگر دیدید در مجادله با شما نمی فهمد از دلایل باطل برای پیروزی استفاده نکنید ، مطمئن باشید که با این روش ها مردم جذب می شوند .
003
مدرس خارج فقه اضافه کرد : وقتی در جامعه یا زندگی می کنید که همه شما را می شناسند و شما می خواهید دعوت به خیر کنید حتما باید با عمل باشد ، باید مردم اجتهاد ، تلاش و صدق شما را ببینند اگر مهربانی و صداقت داشته باشید، مردم جذب می شوند .
نقش الگوسازی در امر به معروف و نهی از منکر
وی با اشاره به نقش مهم الگوسازی در جامعه بیان داشت : خداوند کریم در سوره احزاب آیه 21 (لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً ) و سوره مبارکه ممتحنه آیه 4 (قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْراهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ) و 6 (لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِیهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ ) بحث اسوه حسنه را مطرح کرده در حالیکه امروز متاسفانه می بینیم که جوانهای ما عکس رونالدو و مسی را در خانه هایشان می چسبانند لذا صرفنظر از حکمت ، موعظه و مجادله احسن الگوسازی نیز نقش موثری دارد .
قدمی با اشاره به آیه 104 سوره مبارکه ال عمران(وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) تاکید کرد: برخی افراد به عنوان خواص در جامعه کار دینی می کنند که روحانیت یکی از این اقشار است ، روحانی که امام جمعه است ، ولی فقیه است وظیفه اش خیلی مهم است و همچنین نماینده مجلس و خبرگان ، چرا اینها خاص هستند چون قدرت و تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارند .
وی یادآور شد: خود جوان و البته پیرهای فقیر هم به دلیل اینکه مال و منالی ندارند در کنار مسئولان و روحانیت قدرت دارند و حرف می زنند و نمی ترسند و از این جهت است که قران در سوره توبه آیه 67 (الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ) یعنی برخی از شما و زنان منافق از یک جنس هستید و در ادامه می گوید : (وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ )یعنی شما مردان و زنان مومن نیز از یک جنس هستید .
مفسر قران کریم ادامه داد : طبق این آیه کار دسته اول که دعوت به منکر می کنند منافقانه است چون رفتارشان اینگونه نشان می دهد و وقتی وارد جامعه می شویم می بینیم که متاسفانه خواص که الگو سازند ، بدرستی عمل نمی کنند . صدا و سیما و اداره فرهنگ و ارشاد که خواص ما در جامعه هستند چه کسانی را الگو معرفی می کنند ؟
برخی ورزشکاران که قبله را بلد نیستند الگو می شوند
قدمی افزود : امروز می بینیم بجای شهدا و بزرگان کشور هنرپیشه ها و هنرمندان (اگر آنها را هنرمند بدانیم) مطرح می شوند ، علاقه های آنها و وقتهای آنها برای ما مهم می شود و با هر تیپی به تلویزیون می آیند ، برخی ورزشکاران ما که قبله را بلد نیستند الگو می شوند ، مردان و زنان با پوششی خاص در این برنامه ها حضور پیدا می کنند و طبعا جامعه نیز دوست دارد به همین طرف برود.
وی عنوان کرد: مدتهاست اسم بچه های ایرانی تغییر کرده و دیگر کسی اسم تقی ، نقی و جعفر و ... نمی گذارد چرا ، چون ما فیلم ساختیم و نام افراد مضحک و دلقک را اینها گذاشتیم و تا یک نقشی جایگاه داشت نامش را سیاوش و هوشنگ و ... ، با این وصف دیگر کسی رغبت نمی کند اسم بچه اش را تقی و نقی بگذارد چون فردا توی جامعه مسخره اش می کنند .
انتقاد از فیلم های بی غیرتی رضا عطاران
امام جماعت نمونه استان گلستان با اشاره به برخی فیلم های رضا عطاران گفت : وی یکی فیلمی ساخته که در آن فیلم خودش نقش مردی را دارد که به چین رفته و وقتی بر می گردد زنش فوت کرده و زنش را در قبری می گذارند که طبقه بالای آن مردی هست و بعد خواب می بیند که زنش و آن مرد در بهشت ازدواج کرده اند ، عطاران در این فیلم غیرت را به سخره گرفته است و فیلم ورود اقایان ممنوع وی نیز همین طور است .
دستگاه های تبلیغی رفتار مردم را عوض کرده اند تقصیر مردم نیست
آیت الله قدمی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در زمینه الگوسازی تاثیر به سزایی دارد اما می بینیم که دستگاه های تبلیغی ما دارند رفتارها را عوض می کنند و این تقصیر مردم نیست ، عمل مردم عادی را که کسی متوجه نیست ، مردم مسئولین را می بینند ، وقتی زندگی آنها را بررسی می کنند می بینند که زندگی برخی از آنها شبیه معاویه شده است .
وی با اشاره به داستان امام علی (ع) و خاموش کردن شمع هنگام آمدن طلحه و زیبر خاطرنشان کرد: امروز برخی ها که حقوق 250 میلیونی می گیرند می گویند اشکالی ندارد چون خودش قانونگذار بوده اند ، می گویند قانونی بود اما می گویند حضرت علی (ع) نمی دانسته که جایی نوشته نیست که شمع بیت المال را باید خاموش کرد ، با کمال پر رویی می گویند کارش(امام علی) غیرقانونی بود اما کار ما قانونی است .
مگر می شود منابع طبیعی و موقوفات را تصرف کرد بعد مردم را به دینداری دعوت کرد؟
مدرس خارج فقه در استان گلستان بیان داشت : شما چه جوری مردم را به دین دعوت میکنی در حالیکه خودت از بیت المال چپاول می کنی ، تو خودت در منابع طبیعی و موقوفات تصرف می کنی چطور به مردم می گویی که در موقوفات تصرف نکنند ، نمی توانیم به مردم بگوییم چون خودمان در عمل مشکل داریم و مجبوریم سکوت کنیم چون اگر سکوت نکنیم آبرو و حیثیت ما می رود .
صدا و سیما و ارشادی که دعوت به منکر کنند منافق اند
آیت الله قدمی که در جمع عزاداران حسینی صحبت می کرد به آیه 67 سوره توبه (الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ) اشاره کرد و گفت: قرار شد از این آیه استفاده کنیم ، این آیه قران عملکرد افراد را ملاک افکار و عقاید آنها می داند ، طبق این آیه کسی که دعوت به منکر می کند منافق است پس صدا و سیما و ارشا ما امر به منکر می کنند و منافق اند .
002
متاسفانه امروز نقاط حساس تبلیغی ارشاد و صدا وسیما در دستان منافقین است
وی ادامه داد: اگر برخی از ما هیئتی ها کشته هم بشویم اینها کار خودشان را می کنند و اهمیتی نمی دهند و می بینیم فساد در جامعه زیاد شده در سایه امینتی که رزمندگان وشهدای مدافع حرم برای اینها بوجود آورده اند اما این افراد وقیحانه کارشان را می کنند ، متاسفانه امروز نقاط حساس تبلیغی ارشاد و صدا وسیما در دستان منافقین است .
چرا نمایندگان مجلس سکوت کرده اند؟
حافط کل قران کریم با اشاره به دلایل سکوت نمایندگان مجلس در باره این قضایا گفت : نفع شخصی نمایندگان مجلس در سکوت است ، چون اگر بخواهد دولت را امر به معروف و نهی از منکر کند از امکانات و بودجه دولت نمی تواند استفاده کند ، درانتصابهایی مثل فرماندار و ... نمی تواند شرکت کند ، برای رسیدن به خواسته هایی مهم خود که طرف تا دیروز هیچی نداشت اما بعد از نماینده شدن کارخانه دارد و تا دیروز راه ابوظبی را بلد نبود اما امروز سلطان واردات و صادرات است ، مجبور است با دولت کنار بیاید و اینها ریشه های منکر است .
توهم فامیل بازی برای حکومت سم است
قدمی تصریح داشت : برخی ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه سنتی بنام نفاق دارند یعنی چی ، حضرت علی (ع) وقتی به حکومت رسید حسن و حسین و عباس بن علی را خانه نشین کرد و پست های حکومتی را به افرای چون مالک داد ؟ ایا مالک از حسنین بالاتر بود نه ، حضرت می خواست توهم فامیل بازی نسبت به حکومت در مردم بوجود نیاید تا احساس نکنند یک فردی تا اخر یک منصب را دارد و بعد از او نیز به فرزندانش به ارث می رسد و تلاش سایر مردم برای پیشرفت بیهوده است .
وی بیان کرد : وقتی موضوع امر به معروف و نهی از منکر باز می شود می بینیم وظیفه من طلبه با توجه به اینکه نماینده ها نمی خواهند حرف بزنند و غیر از چند تا امام جمعه بقیه حرف نمی زنند ، وظیفه ما سنگین می شود ، بهایش را نیز باید بپردازیم بالاخره زندان و فحش و از دست دادن امتیازات را نیز در پی دارد ، آنهایی که در سال 56 و 57 زندان رفتند و انقلاب کردند و بعد از آن به جبهه رفتند در این مسیر بودند .
وی در پایان به جوانان هیئتی توصیه کرد: این سینه زدن ها و حسین حسین گفتن ها ، شام خوردن ها و دور هم بودنها اگر امر به معروف و نهی از منکر و عمل به وصیت امام حسین (ع) نباشد دوزار نمی ارزد ، حرکت یزیدی و مقام پرستی باشد اما شعار حسینی ، این جور در نمی آید .
انتهای پیام /