Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

واردات روغن پالم از مالزی از زمان حضور حسین فریدون در مالزی به عنوان سفیر ایران در این کشور آغاز و تا کنون ادامه داشته است که در سال های اخیر بهانه مافیای واردات این روغن به کشور برای توجیه افزایش واردات دسترسی به بانک های مالزی بوده است.


به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اوایل سال گذشته بود که وجود روغن پالم در لبنیات جنجال آفرین شد؛ در حالی که آمار افزایش واردات این روغن به کشور را نشان می داد؛ بررسی ها نیز نشان داد که از این روغن در افزایش چربی لبنیات نیز استفاده شده است.

در همان شرایط رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که روغن پالم یکی از روغن‌های گیاهی خوراکی است که از نظر مرغوبیت نسبت به سایر روغن‌های گیاهی از مرغوبیت کمتری برخوردار است.

همچنین این روغن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی ارزانتر است و شبیه روغن‌های جامد است و به دلیل آسیب‌های که به سلامتی می‌زند از قبیل گرفتگی عروق کرونر و حتی بروز برخی سرطان‌ها توصیه می‌شود که این روغن کمتر استفاده شود.

بیش از 50 درصد روغن وارداتی کشور پالم است

بررسی آمار واردات این روغن نشان می داد که در سال‌های اخیر مافیای واردات روغن، به بهانه تحریم ها و همچنین گران بودن روغن های سالم، حدود 700 هزار تن روغن پالم وارد کشور کرده است که با توجه به این رقم واردات، حدود 50 درصد روغن های وارداتی، پالم یا همان روغن خرما هستند.

ایران به تنهایی در سال های گذشته حدود 1.7 درصد از روغن های پالم تولید شده در دنیا را وارد و واردگنندگان از آنها در شیر و روغن های خوراکی استفاده کرده اند، حال آنکه این روغن در ظاهر ارزان و بی خطر، و به عبارتی 50 درصد از روغن‌های وارداتی به کشور روغن پالم است که در مقایسه با 40 میلیون تن تولید این روغن در سطح جهان ایران حدود 1.7 درصد آن را مصرف می‌کند.

واردات 110 درصدی پالم به کشور طی 6 ماه نخست سال

اکنون با گذشت یک سال از انتشار واقعیت مصرف روغن پالم در کشور و ممنوعیت واردات آن، در شش ماهه نخست سال 95، واردات این محصول به بالاترین میزان خود طی ده سال گذشته رسیده است؛ به طوری که با رشد 110درصدی، در شش ماهه نخست امسال به 179هزار تن رسیده است.

اما روحانی در سفر خود به مالزی نیز اعلام کرد که روغن پالم سالم و مشکلی ندارد؛ وی مدعی شده است که نخست‌وزیر مالزی اشاره دارد مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنها نیز خوب است!

رئیس جمهور همچنین اعلام کرده است که برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، منتظر سفر هیأتی از طرف مالزی به ایران است.

چرا روحانی حال مالزیایی ها را خوب اعلام کرد!

واردات روغن پالم از مالزی از زمان حضور حسین فریدون در مالزی به عنوان سفیر ایران در این کشور آغاز و تا کنون ادامه داشته است و در سال های اخیر بهانه مافیای واردات این روغن به کشور برای توجیه افزایش واردات دسترسی به بانک های مالزی بوده است.

برخی از رسانه در روزهای گذشته مدعی شدند که «مهدی.م» یکی از نزدیکان حسین فریدون، برادر رئیس جمهور عامل اصلی واردات بی رویه این روغن است.

باید علت این تغییرات 180 درجه ای در دولت را جویا شد که چگونه ماده ای سرطان زا را که خود مسئولان دولتی به آن اذعان کرده اند، یکباره سالم اعلام می کند و رابطه برادر روحانی با واردات این روغن در سال های اخیر مشخص شود.

انتهای پیام/