Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25


حضور تیم های اماراتی و قطری در نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا وضعیت ایران در جدول امتیاز دهی را تحت تاثیر قرار داده است.


به گزارش تيترآزاد به نقل ازورزش سه، صعود العین امارات به فینال لیگ قهرمانان اتفاقی است که می تواند تاثیر زیادی در سهمیه فوتبال ایران در جام باشگاه های آسیا داشته باشد. در قوانین جدید AFC نتیجه گیری تیم های هر کشور در دوره های گذشته در کنار امکانات، وضعیت استادیوم ها و اسناد باشگاه ها نقش پر رنگی در تعداد سهمیه های هر کشور دارد.

ایران و عربستان در فصل گذشته بالاترین سهمیه ممکن (یعنی 3+1 سهمیه) را به خود اختصاص دادند و بعد از این دو کشور قطر و امارات با سهمیه 2+2 در رده های بعدی قرار داشتند. اتفاقی که البته ممکن است با توجه به اتفاقات رخ داده در سال گذشته و نتایج تیم های باشگاهی ایران دستخوش تغییر شود.

یکی از عوامل تاثیر گذار در اعطای سهمیه به فدراسیون های غرب آسیا، نتایج تیم های باشگاهی است. چهار نماینده فوتبال ایران در آخرین حضور در رقابتهای آسیایی برخلاف نمایندگان قطر و امارات، عملکرد دور از انتظاری داشتند. نفت تهران در مرحله پلی آف حذف شد. سپاهان با ارائه نمایشی ناامیدکننده در مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفت و دو تیم تراکتورسازی و ذوب آهن با صعود از مرحله گروهی در اولین دور حذفی مسابقات شکست خوردند. اتفاقی که منجر به کاهش امتیاز ایران در جدول اعطای سهمیه خواهد شد و با توجه به صعود نماینده های امارات و قطر به دیدار نیمه نهایی، سهمیه های ایران در آستانه از دست رفتن است.

در صورت کاهش سهمیه ایران در رقابت های آسیایی، سهیمه باشگاه های ایرانی به 2+2 کاهش خواهد یافت. در صورت کاهش سهمیه ایران در فصل آینده، استقلال خوزستان و ذوب آهن مستقیما راهی مرحله گروهی خواهند شد. پرسپولیس (به عنوان نماینده سوم ایران) باید در یک دیدار پلی آف که میزبان آن است، شرکت کند و بعد از پیروزی در این دیدار راهی مرحله گروهی شود. استقلال تهران، چهارمین نماینده ایران، نیز باید از مسیر سخت دو بازی پلی آف عبور کند. دو دیدار تک حذفی، که اولین بازی آن در ایران است، استقلال در صورت پیروزی در این بازی در مرحله بعد پلی آف باید خارج از خانه به مصاف تیمی از دو کشور برتر یعنی عربستان و احتمالا امارات برود.

البته فوتبال ایران حتی با توجه به نتایج تیم های اماراتی و قطری کاملا ناامید نیست. با تصمیم AFC نتایج تیم های ملی هر کشور نیز نقش پر رنگی در سهمیه آنها دارد؛ با توجه به این موضوع شاید نتایج درخشان تیم ملی در مقدماتی جام جهانی به کمک فوتبال باشگاهی ایران بیاید؛ این بار کی روش و شاگردانش در تیم ملی برای جبران تعطیلی های لیگ، هدیه ای بزرگ به فوتبال ایران بدهند. 30 نوامبر یا 10 آذر AFC برای مشخص کردن آخرین وضعیت تیم ها در جدول امتیاز دهی خود جلسه ای برگزار می کند که در این جلسه تعداد سهمیه هر کشور مشخص خواهد شد.

در جدول مربوط به تیم های باشگاهی که مربوط به 70% امتیازات است در فصل گذشته ایران در میان کشورهای غرب آسیا بعد از عربستان و امارات در رتبه سوم قرار دارد. فصل گذشته 30% امتیازات که بر اساس نتایج تیم های ملی اعطا می شد باعث شد تا در جدول نهایی رتبه فوتبال ایران بالاتر از امارات قرار بگیرد تا ایران سهمیه 3+1 داشته باشد.