Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 

بازار ارز که از ابتدای سال جاری نوسانات جزئی را از سرگذرانده و کمترین التهاب را داشته است، زنگ خطر را برای سرمایه گذاران به صدا در آورد از همین رو بسیاری از صرافان تصمیم گرفته اند، روشی دیگر را در پیش بگیرند و در قماربازی و بورس ساختگی، سود خود را کسب کنند.

به گزارش تيترآ‍زاد؛ به نقل از تهران نیوز ، شاید کمتر از ۵ الی ۶ سال پیش تاسیس صرافی امر پیچیده و پرطرفداری نبود اما پس از اختلالات عظیم ارزی در کشور و همچنین بازی های نرخ ارز در داخل، نگاه ها به صراف جماعت و پیشه ی صرافی قدری فرق کرد و با کاهش ارزش پول داخلی سمت و سو گرفتن به بازار دلار بیشتر گردید.

قدمت صرافی در ایران به رغم تکامل خود در اواخر قرن نوزدهم، با رقابت شدید بانک استقراضی روس و بانک شاهنشاهی ایران، که علاوه بر آشنایی با فنون جدید بانکداری با حمایت دولت‌های روسیه،انگلستان و ایران برخوردار بودند روبرو شد بر می گردد.

ایجاد و بسط قوانین جدید تاسیس صرافی ها، تنها میلیاردر ها را به سوی دریافت مجوز فرا می خواند. علاوه بر افراد پول دار می تواینم در میان صرافان تعدد کارمندان بانکها را بیابیم که به دلیل بانکی بودن و بدون هیچ تجربه ای توانست مجوز تأسیس صرافی را بگیرند در حالی است که به گفته صرافان بی تجربگی آن ها بازار را مختل می کند.

در همه جای دنیا یه عده خاص فقط در این شغل مشغولند این نوع شغل ها باید مرکزیتی داشته باشد به طور مثال خیابان فردوسی از قدیم مخصوص این کار بوده و تعدادی صرافی مشغول به کار بودند اما در حال حاضر با دادن مجوزهای بی رویه، صرافی هایی در اطراف تهران ایجاد شده که موجب پراکندگی این شغل و از بین رفتن تمرکز نهادهای نظارتی در خصوص آن می شود.

مبارزه با صرافی های غیر مجاز صرفا مسئولیت بانک مرکزی نیست

عبدالمهدی ارجمند نژاد مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در باره «سرانجام صرافی‌های غیرمجاز» گفت: در دستورالعمل قبلی صرافی‌ها که به پیش از ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ برمی‌گردد میزان آورده متقاضیان صرافی ۲۰ میلیارد تومان بود که به ۴ میلیارد تومان در شهرهای بزرگ (تهران، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و اهواز) و دو میلیارد تومان در شهرهای دیگر کاهش یافت و همچنین امتیازات ویژه‌ای در زمینه وثایق به لحاظ قیمت و کیفیت در نظر گرفته شده است.

ارجمند نژاد در خصوص معضل صرافی ها و دیگر موسسات غیرمجاز اظهار کرد: موسسات غیرمجاز مولود امروز یا دیروز نیستند، بلکه به مرور شکل گرفته‌اند و ورود آنها و همچنین فساد اقتصادی در کشور باید به شکل ریشه‌ای حل شود. در ضمن، مقابله با پدیده موسسات غیرمجاز، صرفا مسئولیت بانک مرکزی نیست و سایر دستگاه‌ها ازجمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه و مجلس باید در این زمینه همکاری کنند.

در سال های گذشته پراکندگی صرافی ها با توجه به سهولت تاسیس آن در خیابان ها مختلف تهران قابل رویت است. علاوه بر صرافی ها، اشخاصی را می بینید که با در دست داشتن مقداری پول و ارز در کنار خیابان منتظر مشتری هستند تا بتوانند مبادله ای انجام دهند.

اگر در بازار ایران سالم کار کنیم شکست می خوریم

dscn7902

 

ابرهیم حق دوست یکی از این اشخاص است که در گفتگو با خبرنگار شهری تهران نیوز، گفت: ۷سال است که از ساعت ۸صبح تا ۶بعد ظهر در کنار خیابان مشغول داد و ستد ارز هستم و بستگی به فصل، درآمد متفاوتی کسب می کنم.

حق دوست اظهار کرد: قبل از اینکه وارد بازار ارز شوم کاسب پوشاک و پارچه بودم اما به دلیل اینکه تمام اجناس را به صورت چکی فروختم ورشکست شدم و قانون هم نتوانست کاری برای من انجام دهد.

وی اظهار کرد: شیوه کار به این صورت است که مسافران و مشتریان که مقدار پول کمی دارند و بخواهند آن را به ارز کشورهای دیگر تبدیل کنند به سراغ ما می آیند.

حق دوست نرخ دلاری که امروز در حال خرید و فروش است را اینگونه بیان کرد: ما دلار را به قیمت ۳هزار و ۵۸۰تومان خریداری می کنیم و ۳هزار و ۵۹۰تومان به مشتری می فروشیم .

وی با اشاره به درآمد روزانه ۳۰هزار تومان از این شغل خاطر نشان کرد: افراد بازنسشته و بیکار برای گذراند وقت خود به این شغل روی آوردند و هر کدام مقداری پول تهیه کرده و در بازر به مشتریان و مسافران می فروشند.

این دلال ارز با بیان اینکه اگر شخصی بخواهد به صورت سالم در بازار ایران فعالیت کند شکست می خورد اذعان کرد: روش های کلاه برداری زیادی در این حرفه است به طور مثال ممکن است شخصی چند ماه با شما فعالیت کند و بعد از به دست آوردن اعتماد شخص، دلار را با چک از شما می خرد و دیگر خبری از آن نمی شود.

کمی آن طرفتر تجمع کثیری از افراد را مشاهد می کنید که در حال تبادل دلار هستند و دست هر کدام از آن ها دفترچه های را می بینیم که اعداد مختلفی نوشته شده است و دائم در حال صحبت با تلفن همراه خود هستند.

در معاملات دلاری یا بازنده ای یا برنده

dscn7904

 

 

photo162239276211349653

حسین احمدی خانی یکی از فعالانی که در این حوزه کار می کرد در گفتگو با خبرنگار شهری تهران نیوز، با اشاره به پچیدگی معاملات دلار به روش بورس گفت: بیشتر شبیه قمار بازی است و در آن اشخاص می برند یا می بازند.

احمدی خانی اظهار کرد: صرافان برای سود بیشتر برخی از افراد را به کار می گیرند تا در بازار به صورت بورس دلار را معامله کنند و به ازای فروش آن درصدی از معاملات به ما می رسد.

وی بیان کرد: اکنون دلار را به قیمت ۳هزار و ۵۸۰خریداری می کنیم و ۳هزار و ۵۹۰ تومان به فروش می رسانیم و معاملات دلار به صورت کلان و حداقل در حد ۱۰۰هزار دلار می باشد.

این دلال بازار ارز با بیان اینکه باید در این کار تجربه داشته باشید اذعان کرد: در صورت عدم آگاهی پول زیادی را ممکن است از دست بدهی و باید مراقب کلاه برداران باشید.

وی افزود: از ساعت ۸ صبح تا ۶بعد ظهر تجمع پیدا می کنیم و اکثر افرادی که در این مکان ها جمع می شوند هم دیگر را می شناسند.

احمد خانی سود حاصل از این در آمد را برای صرافا در هر روز حداقل ۱۰میلیون تومان عنوان کرد و اذعان داشت: ما تنها ۱۰ درصدی از آن ها دریافت می کنیم که بسته به میزان فروش از ۲۰۰هزارتومان تا ۴میلیون تومان ممکن است باشد.

آن ها به مانند حراج های بورسی، ارز را با بالاترین قیمت می فروشند. با فریادهای خود نرخ پایه را برای فروش بسته های دلار اعلام می کند و پیشنهادها را از داخل جمعیت، اعلام می کند و با شنیدن بالاترین پیشنهاد، کار معامله را تمام می کنند اما از رد و بدل شدن ریال و دلار در این میدان خبری نیست.
برآورد فعالان بازار از ایجاد این بازار داغ فروش ارز از سوی دلالان و صرافان را دلیلی بر پیش بینی آن ها از نزول قیمت ها می دانند. این فروشندگان دلار را با قیمت ۳ هزار و ۵۸۰ تومان عرضه می کردند در حالی که تابلو صرافی ها چند قدم بالاتر از این هیاهو، قیمت ۳ هزار و ۶۰۳ تومان را نشان می داد.

بازار ارز که از ابتدای سال جاری نوسانات جزئی را از سرگذرانده ، زنگ خطر را برای سرمایه گذاران به صدا در آورد از همین رو بسیاری از صرافان تصمیم گرفته اند، روشی دیگر را در پیش بگیرند و مانند قمار آن را معامله کنند.

به نظر می رسد تحلیل آن ها از آینده بازار بر کاهش قیمت دلار استوار است که تمایل بیشتری به فروش نشان می دهند.

بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ ارز نوسانات زیادی ندارد.

untiklnhvtled

 

سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته که به دلیل تخلیه حباب‌های قبلی موجود در نرخ ارز، این بازار کشش افزایش نرخ را ندارد. ثبات فضای اقتصاد کلان و مشخص بودن راهبردها و رویکردهای دولت در ایجاد این آرامش در بازار ارز نقش مهمی داشته،‌ لیکن به طور مستقیم بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در دوسال اخیر نکرده است. نهایت تلاش این بانک جلوگیری از ایجاد هیجان‌های ناپایدار در بازار بوده و در این زمینه نیزخوشبختانه از حمایت‌های ارزشمند دولت و شخص رییس‌جمهور برخوردار بوده است.

دولت نمی‌خواهد با تک نرخی شدن ارز، قیمت را به سمت نرخ بازار ببرد

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در واکنش به افزایش نرخ دلار در بازار تا ۳۶۰۰ تومان گفت: دولت نمی‌خواهد تک نرخی شدن قیمت ارز با شیب بالا صورت گیرد.

نوبخت افزود: نرخ ارز آزاد ملاک ما نیست. دولت نمی‌خواهد با تک نرخی شدن ارز، قیمت به سمت نرخ بازار برود و لزوما افزایش و رسیدن به قیمت بازار آزاد مدنظر دولت نیست.

بر اساس این گزارش اخیرا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به طور قطعی از تک نرخی شدن ارز تا پایان سال خبر دادند. از سوی دیگر توافق نفتی اوپکی‌ها و افزایش بهای نفت تقویت دلار در بازارهای بین المللی را در پی داشته که معمولا آثار خود را بر قیمت دلار در بازار داخلی نشان می دهد.

آزاد کردن نرخ ارز بلای جان تولید است

دکتر ابراهیم رزاقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با تهران نیوز، قیمت واقعی دلار را با توجه به ارزش پول کشور ۱۱هزار تومان خواند و افزود: بانک مرکزی با عرضه بیش از حد دلار در بازار قیمت آن را بین ۳۵۰۰تا ۳۶۰۰تومان کاهش داد و زمینه را برای واردات بیشتر فراهم کرد و همین عامل بزرگترین بلای جان تولید و اشتغال کشور است که می توان علت آن را بی رقبتی مسوولان به بهبود اقتصاد، اشتغال و تولید دانست.


راه های مختلف فروش دلار در بازار و قدرت صرافی های بزرگ بر روی دلار سبب می شود که تفاوت زیادی بین نرخ ارز دولتی و بازار وجود دارد.

نرخ ارز در بازار امروز تهران

unfffftitled
انتهای پیام/