Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

مخاطب پیام عاشورا آن روز مردم کوفه و شام بودند اما اکنون کل بشریت مخاطب پیام عاشوراست. اگر عاشورا را تجسم مواجهه حق و باطل در نظر بگیریم، گزافه نیست بگوییم امروز انسان‌های آزاده در دنیا با تأسی از امام حسین (ع)، عاشورا را الگوی نهضت‌های آزادی‌خواهانه خود قرار می‌دهند.

به گزارش تيترآزاد به نقل از گلستان ما ؛ مهدی نصرتی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه طی یادداشتی نوشت : هربرت مارشال مک لوهان[1]، فیلسوف کانادایی و مبدع نظریه " دهکده جهانی" در نظریه دیگری با عنوان "رسانه، خودش پیام است" باعث تأمل و تفکر جامعه شناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات شد.
چنانچه به‌زعم مك لوهان "رسانه را همان پيام بدانيم"، يقيناً بهترين مصداق اين تعبير كاروان اسيران مظلوم عاشورا است، كارواني كه پيش از هر رسانه ديگر با پيام خونيني به وسعت تاريخ به حركت درآمد و پيام مظلوميت اهل‌بیت پيامبر (ص) را بي‌هيچ ابزاری و در هر زمان و مكان تا ابد جاري ساخت؛ اما چه عواملی در تأثیر بیشتر این پیام مؤثر بوده است و به‌طورکلی هر يك از متغيرهاي ارتباطي در تأثیرگذاری بیشتر پیام عاشورا چه نقشی داشته‌اند:
الف)پیام‌دهنده
زينب (ع) و همراهان مصيب دیده‌اش از زن و كودك نيز با قافله " كاروان اسراي كربلا"، گزارشگران و پیام‌آوران راستين واقعه عاشورا و انديشه‌هاي بلند امام حسين (ع) به نسل‌هاي بعد شمرده شدند.
كاروان اسرا به‌مثابه رسانه‌ای سيار پيام مظلوميت اهل‌بیت را منزل‌به‌منزل با فریاد غمناك زينب (ع) در گوش ناظران سر می‌داد؛ شيوه‌اي كه بي‌شك پيش از آن و حتی پس‌ازآن دوره غم‌بار در ابلاغ پيامي به مخاطبان این‌گونه تجربه نگرديده بود.
او بعد از واقعه عاشورا نيز، به‌عنوان رهبر كاروان اهل‌بیت (ع) به وظيفه خود كه نشر اهداف قيام حسيني و آشكار كردن ماهيت قيام بود عمل نموده و بابیان خطبه‌هاي آتشين با مضامين و محتواي ارزشمند، رسالت امام حسين (ع) را به اتمام رسانيد، چنانچه بسياري از مورخان اسلامي اذعان کرده‌اند اگر زينب (س) بعد از قيام عاشورا حضور فعال خود را در اين جايگاه به اثبات نمی‌رساند واقعه كربلا در همان‌جا می‌ماند.
ب)پیام
سخناني كه از امام حسين (علیه‌السلام) و اصحاب آن حضرت نقل‌شده به‌طور واضح و روشن، اهداف و انگیزه‌های اين نهضت پرشور و روحاني را تبيين می‌کند و پیام‌هایی چون پیام‌های اعتقادی، اخلاقی، عرفانی، تاریخی، سیاسی اجتماعی، احیاگری را به مخاطب دیروز و امروز منتقل می‌کند.
ج)مجرای پیام
انتخاب مجرای مناسب در فرآيند يك اقدام تبليغي به‌منظور انتشار پيام می‌بایست متناسب با خصوصيات مخاطبان و نحوه پراكندگي آنان باشد.
مبلغ مي‌بايد از مناسب‌ترین ابزار انتشار پيام در پيشبرد اهداف خويش بهره‌گيري كند. همان‌گونه كه امام حسين (ع) براي تبليغ فرهنگ عاشورا، مراسم حج و شهر مكه را انتخاب نمود و در اجتماعات مهم حاجيان، سخنراني‌هاي روشنگرانه و هدايت بخشي را سازمان‌دهی كرد.
حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) نیز علاوه بر آنکه با حضور در كارواني كه به‌مثابه رسانه‌اي سيار مظلوميت امام حسين (ع)، خاندان ویارانش را در طول تاريخ به گوش جهانيان رسانيد همچنین در مجلس یزید برای رساندن پیام عاشورا و پرده‌برداری از چهره نفاق بهره بردند.
د)مخاطب پیام
مخاطب پیام عاشورا آن روز مردم کوفه و شام بودند اما اکنون کل بشریت مخاطب پیام عاشوراست. اگر عاشورا را تجسم مواجهه حق و باطل در نظر بگیریم، گزافه نیست بگوییم امروز انسان‌های آزاده در دنیا با تأسی از امام حسین (ع)، عاشورا را الگوی نهضت‌های آزادی‌خواهانه خود قرار می‌دهند.
رسانه پیاده‌روی اربعین
در برخی از روایات تاریخی بیان‌شده که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود که درنهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌گردد.
بااین‌حال از زمان سقوط صدام این سنت پیاده‌روی اربعین جان تازه‌ای گرفته است و هرسال با توجه به مواردی مانند تسهیل در امر پیاده‌روی و ایجاد امکانات اسکان و تردد و همچنین انتقال شور و عشقی که حاضران در مراسم با خود ارمغان می‌آورند، هرسال از سال قبل پرشورتر برگزار می‌شود اما آیا به اهمیت استفاده از ظرفیت رسانه‌ای این همایش عظیم به‌خوبی واقفیم؟
شکی نیست باوجود کم‌توجهی رسانه‌های غربی به پوشش خبری این اتفاق بزرگ و در کنار اهمیت دوچندان رساندن پیام اربعین به جهانیان، نیاز است تا برای تبلیغات این مراسم دست به نوآوری رسانه‌ای زد، به‌ویژه در برهه حساس کنونی که دنیا شاهد افراط‌گرایی‌های غیرعقلانی به نام اسلام است،
با استراتژی "پیگیری نهضت رسانه ای" به معرفی حقیقت اسلام ناب محمدی (ص) از طریق عاشورا و نهضت امام حسین (ع) به جهانیان همت گماشت تا دنیا با دیدن زیبایی‌های حماسه حسینی، با حقیقت شریعت اسلام و مذهب رهایی‌بخش تشیع آشنا شود.
قطعاً در این راه رسانه‌ها باید ضمن تبیین مسائل، از نگاه صرفاً مبتنی بر هیجان به پیاده‌روی اربعین پرهیز کنند.
انتهای پیام/