Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

پنجمین کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در حالی برگزار شد که تا چند روز پیش خبر از مصوبات مثبت هیئت دولت در این زمینه برای استان بود و حالا یک و بام و دوهوای دولت برای کاهش آلودگی،برخورد با صنایع آلاینده را دچار مشکل کرده است.

به گزارش تيترآزاد ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ عصر دوشنبه 17 آبان پنجمین کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک در سال 95 در حالی برگزار شد که از سفر رئیس جمهور به استان مرکزی 15 روز می‌گذرد؛ جلسه‌ای که به مانند همیشه پُر از حاشیه بود.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در ابتدای این جلسه با اشاره به مصوبات سفر هیئت دولت به استان در حوزه محیط زیست گفت: قطع کامل سوخت مازوت از چرخه مصرف نیروگاه، تخصیص سه هزار میلیارد ریال برای انتقال آند سازی به شهرک صنعتی خیرآباد، احداث 5 تصفیه‌خانه برای برای پنج شرکت صنعتی استان، ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای دستگاه های اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی از جمله مصوبات این سفر بوده است.

ثبت 84 روز ناسالم برای کلانشهر اراک در سال 95

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم تمامی مصوبات اجرایی و زمینه اعتماد بیشتر مردم به خدمتگذاران فراهم شود، افزود: امسال 84 روز وضعیت هوای استان مرکزی به دلیل وجود ذرات کمتر از 2.5 میکرون ناسالم بوده است که پنج روز برای تمامی گروه‌ها و 78 روز ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است و در مجموع 148 روز سالم تا کنون در سال 95 برای استان به ثبت رسیده است.

عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به جلسات برگزار شده با رئیس جمهور در قبل از سفر به استان گفت: یکی از دستاوردهای سفر دولت به استان باتوجه به جلسات متعددی که با رئیس جمهور قبل از سفر داشتیم مصوبات کاهش آلودگی هوای اراک بود.

عدم آگاهی، رئیس جمهور نسبت به کویر میقان

وی افزود: زمانی که درخصوص تالاب میقان با رئیس جمهور سخن می گفتیم اطلاعاتی در این زمینه نداشت و می گفت از شهر به دور است نباید مشکلی برای مردم داشته باشد تا ایشان را نسبت به موقعیت جغرافیایی و مشکلات تحمیل شده بر مردم آگاه کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تصریح کرد: اولین مصوبات درخصوص کویر میقان و انتقال آند سازی به شهرک صنعتی خیرآباد در ظرف دو سال بود. برای تکمیل کنار گذر شمالی اراک به منظور کاهش آلودگی این شهر 53 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و امیدواریم در مدت کمتر از دو سال به بهره‌برداری رسد.

فیلی ادامه داد: با ارائه تسهیلات بنا شد که 80 دستگاه اتوبوس نوسازی و به ناوگان اتوبوسرانی اراک افزوده شود .

دستور کتبی رئیس جمهور بر دستور شفاهی ارجح است/دولت خودزنی نمی‌کند

حمید بادرستانی مدیرعامل نیروگاه شازند در این جلسه درخصوص وضعیت این نیروگاه و آخرین اقدامات صورت گرفته پیرو قول رئیس جمهور در جمع مردم اراک گفت: بعد از مدت‌ها اولین جلسه‌ای است که به این کارگروه دعوت شده ایم؛ شاید تا پیش از این آلوده نبودیم.

وی افزود: دستور رئیس جمهور به وزیر نفت مبنی بر تخصیص گاز کافی برای نیروگاه شازند به این معنا نیست که شیر سوخت مازوت نیروگاه پلمپ شود. در تاریخ نهم خردادماه 95 هیئت دولت مصوبه‌ای داشته که به چند نیروگاه از جمله نیروگاه شازند ارائه شده که در صورت اضطرار مجاز به استفاده از سوخت مازوت هستند.

مدیرعامل نیروگاه شازند یادآور شد: دستور کتبی رئیس جمهور بر دستور شفاهی ارجح است؛ ولی به رغم همه این موارد قبل از ابلاغ این دستور داوطلبانه اقدام به کاهش سوخت مازوت کرده‌ایم تا جایی که امسال مصرف سوخت مازوت نیروگاه تنها 23 مترمکعب بوده است.

بادرستانی بیان کرد: متاسفانه معادل ظرفیت نیروگاه، گاز اختصاص داده نشده است و نگرانی وجود دارد که عدم تخصیص گاز به نیروگاه خسارات سنگینی به نیروگاه وارد کند که دست کم شش ماه برای تعمیر آن نیاز به زمان باشد و در تابستان تامین انرژی برق با مشکل مواجه شود.

وی افزود: در کمیته کشاورزی مجلس جلسه‌ای با حضور مسئولین درخصوص کاهش آلودگی هوا تشکیل شد که در آن جلسه مصوب شد که در سال حداقل 3 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه شازند تخصیص یابد ولی متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی این مهم محقق نشد.

مدیرعامل نیروگاه شازند تصریح کرد: نیروگاه یک شرکت دولتی است و تصور نمی‌کنم دولت خودزنی کند. اگر گاز باشد ما استقبال می کنیم چرا که از نظر قیمت مصرف نیز بسیار بهینه است و راندمان نیز ارتقاء می‌یابد.

نیروگاه شازند حتی لحظه‌ای نباید مازوت مصرف کند/حاضریم نیروگاه شازند تعطیل شود و بدون برق بمانیم

فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در پاسخ به مدیرعامل نیروگاه شازند گفت: موافق مصرف سوخت مازوت چه در سطح ملی و چه استانی نیستیم. سلامت مردم برای ما حائز اهمیت است و حاضریم نیروگاه شازند تعطیل شود و بدون برق بمانیم؛ شرکت ملی گاز موظف هستند گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کنند و این نیروگاه اجازه ندارد حتی یک لحظه سوخت مازوت مصرف کند حتی در شرایط اضطرار این امر ممکن نیست.

نیروگاه شازند پلمپ می شود

اصغر سلطانی معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک با اشاره به مصوبات اجرایی نشده کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: مصوباتی که درخصوص تالاب میقان وجود دارد به شکل کامل اجرایی نشده است و هر ماه می‌بایست گزارشی توسط محیط زیست استان از میزان برداشتها و اقدامات شرکت املاح معدنی کویر میقان ارائه شود.

وی افزود: نظر مرجع قضایی در خصوص نیروگاه شازند بر این است که چنانچه این نیروگاه بخواهد مصرف سوخت مازوت را در ادامه فعالیت های خود داشته باشد بی تردید پلمپ می‌شود.

پیگیری مطالبات مردمی از طریق رسانه ملی

قربانی‌جم مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی در این جلسه متذکر شد: مصوبات این جلسه بایستی عملیاتی شود اگر مصوبه‌ای عملیاتی نشده دلایل آن در جلسه مطرح شود. یکی از مصوبات جلسه بررسی اثرات سوء شرکت املاح معدنی توسط کارشناسان بود در حالیکه این مصوبه هنوز اجرایی نشده و اثرات این شرکت هنوز برای آگاه سازی افکاری عمومی مطرح نشده است.

وی افزود: بیش از سه سال در کارگروه در جلسات متعددی بنا شده که اثرات هر صنعت و میزان آلایندگی آن ها مورد بررسی قرار گیرد تا براساس آن تصمیم گیری شود که در این مدت هنوز محقق نشده است. تمام مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا از طریق رسانه ملی امسال پیگیری خواهد شد و اگر در بازه زمانی تعیین شده اجرایی نشود از طریق رسانه ملی به اطلاع عموم مردم می‌رسد و مطالبه مردم را از مسئولین پیگیری خواهیم کرد.

طرح جامع آلودگی هوای اراک در حال بازنگری

کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در پاسخ گفت: بازنگری طرح جامع آلودگی هوای اراک از تیرماه امسال آغاز شده که در مدت 18 ماه این پژوهش درخصوص صنایع باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به مصوبات اجرایی نشده این کارگروه گفت: محیط زیست تنها در چارچوب قانون عمل می کند و تصمیم گیرنده نهایی مرجع قضایی است نباید انتظار بیشتری از چارچوب قانون از این سازمان داشت.

چند بار مژده عدم مصرف مازوت داده‌ایم؟/شعور مردم را چگونه تحلیل می کنیم؟

ابراهیم تاج آباد رئیس شورای کلانشهر اراک در ادامه گفت: تالاب میقان وسعتی معادل 50 هزار هکتار دارد که از این میزان 12 هزار هکتار از نظر بیولوژیک مرده است و با کوچکترین وزش باد طوفان سدیم را شاهدیم، براساس مصوبه اگر بنا باشد شرکت املاح سالانه 50 هکتار درختکاری داشته باشد برای همین 12 هزار هکتار 240 سال زمان است.

وی با اشاره به اینکه باید صداقت را رعایت کرد، گفت: زمانی که رئیس جمهور گفت به مردم مژده می دهیم که برای کاهش آلودگی هوای اراک سوخت مازوت نیروگاه شازند قطع شود برایم تعجب آور بود چراکه چندین بار این مژده را شنیده‌ایم. چند بار استاندار مرکزی این خبر را اعلام کردند که مصرف مازوت نداریم و جشن گرفتیم.

رئیس شورای کلانشهر اراک تصریح کرد: سال گذشته خبر از عدم مصرف مازوت دادیم، امسال گزارش و آمار را می بینیم که هنوز نیروگاه مصرف مازوت داشته است. اگر بنا باشد چندین بار جشن بگیریم و پنهانی دوباره روند ادامه داشته باشد چرا نظارت و پیگیری نداریم؟ شعور مردم را چگونه تحلیل می کنیم؟

تاج آباد تاکید کرد: گزارش واقعی اعلام شود تا بدانیم چقدر پیشرفت داشته ایم؟ کجا بودیم و کجا خواهیم رفت.

فیلی معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: 50 هکتار سالانه از سوی شرکت املاح مدنی در بحث بیابان زدایی کویر میقان صورت می گیرد، در کنار آن اعتباری معادل 10 میلیارد تومان در مدت دو سال برای این امر در سفر هیئت دولت تخصیص یافت.

خروج مجموعا 147 دیگ آلومینیم سازی تا پایان آذرماه

در ادامه، دستور کار دیگر جلسه مبنی بر بررسی وضعیت آلومینیوم سازی مورد بررسی قرار گرفت؛ سیف معاونت بهره‌برداری ایرالکو با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی ایرالکو درخصوص کاهش آلودگی هوای اراک گفت: تاکنون 75 دیگ از نیمه جنوبی خط 4 از مدار خارج شده‌اند.

وی افزود: براساس مصوبات کارگروه تا پایان آذرماه می بایست دیگ‌های یک نیم خط دیگر از مدار خارج شود که در مجموع تعداد دیگ‌های خارج شده از مدار به 147 دیگ خواهد رسید و تا پایان سال جاری نیز تمام دیگ های خط 5 باید از مدار خارج شود.

ایرالکو موظف به اجرایی کردن مصوبات است/ایرالکو را هم پلمپ می کنیم

فیلی معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار مرکزی در ادامه گزارش ایرالکو تاکید کرد: محیط زیست موظف است که هر دو هفته یک بار گزارشی از میزان پیشرفت ایرالکو برای خروج دیگ ها ارائه کند و چنانچه تا پایان سال جاری ایرالکو به مصوبه کارگروه که جمع آوری تمامی دیگ‌هاست عمل نکند به طور قطع برخورد جدی خواهیم داشت و این شرکت را نیز پلمپ می‌کنیم.

لزوم انجام تحقیقات علمی برای شناسایی عوامل آلودگی هوا

طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این جلسه گفت: باید به دنبال یک معیار علمی برای سنجش آلودگی باشیم چرا که تغییر مبنا می‌تواند در تعیین میزان آلودگی هوا بسیار موثر باشد.

وی افزود: امروز بحث ریزگردها سبب شده تا انگشت اتهامی که به سمت صنایع بوده برداشته شود که این نشان‌دهنده نامشخص بودن عوامل آلودگی است که نیاز به مشخص شدن منابع آلاینده داریم. بنابراین تقاضای بنده این است که با تحقیقات علمی عوامل آلودگی را شناسایی و مشخص کنیم که نقش هر کدام در تولید آلودگی چه مقدار است و برای کاهش آن چه راهکاری می‌توان ارائه کرد.

طاهراحمدی بیان کرد: نمی‌شود بدون وجود معیارسنجش علمی، صنعتی را از لیست آلاینده‌ها خارج کنیم؛ باید بررسی کنیم و ببینیم صنایعی که خود را صنعت سبز معرفی می‌کنند واقعا سبز هستند و اگر این ادعا صحت داشت از آنها حمایت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: باتوجه به اینکه 40 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه حاضر به انجام این تحقیق هستند و ریالی برای این کار دریافت نخواهند کرد تقاضا داریم که تنها تجهیزات مورد نیاز خریداری و برای انجام تحقیقات جامع در اختیار دانشگاه قرار گیرد.

خرید تجهیزات سنجش آلودگی هوا در توان استان نیست

رقیه یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در پاسخ به این درخواست گفت: خرید تجهیزات 2 میلیارد تومان هزینه می‌طلبد که از توان استان خارج است.

2 میلیارد تومان یا سلامت مردم؟

قربانی جم مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی با تائید این مطلب که چندین مرتبه درخواست تحقیق و پژوهش برای سنجش میزان آلایندگی صنایع استان از سوی دانشگاه علوم پزشکی مطرح و رد شده است، گفت: چه اراده‌ای در استان وجود دارد که نمی‌خواهد تحقیق در بحث آلایندگی در استان صورت گیرد؟ چرا این میزان اعتبار نباید برای این امر تخصیص یابد؟ این مطلب را جلوی دوربین به مردم اعلام کنید که نمی توان از 2 میلیارد تومان برای سلامت مردم گذشت.

به دلیل مسائل مطرح شده در این جلسه مقرر شد که در جلسه آینده کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک دانشگاه علوم پزشکی پروپزال خود را ارائه تا در صورت تائید اعضای کارگروه، تا حد امکان تامین اعتبارات شود.

بازنگری طرح جامع حمل و نقل ترافیک کلانشهر اراک و توسعه فضای سبز این کلانشهر از دیگر مطالب بیان شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/