Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

قیام پنجم آذر سال 1357 گرگان بی شک از حوادث بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است. رویدادی که هنوز برای بسیاری از پژوهشگران تاریخ معاصر ناشناخته مانده و مورد غفلت نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور و حتی استان گلستان قرار گرفته است.

به گزارش تيترآزاد به نقل از گلستان ما؛ قیام پنجم آذر سال 1357 گرگان بی شک از حوادث بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی است. رویدادی که هنوز برای بسیاری از پژوهشگران تاریخ معاصر ناشناخته مانده و مورد غفلت نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور و حتی استان گلستان قرار گرفته است. به این منظور یاد آوری آن در این ایام ضرورتی مهم به شمار می رود.
روز 29 آبان ماه سال 1357 مأموران رژيم شاه با حمله به حرم مطهر امام رضا(ع) عده‌اي از مردم انقلابي آنجا را شهيد و مجروح نمودند كه از جمله شهادت يك دانشجوي سرخنكلايي به نام محمد مقصودلوراد بود.
به دنبال اين جنايت حضرت امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي طي پيامي كه در تاريخ دوم آذر ماه آن سال صادر فرمود، روز يك شنبه پنجم آذر سال 1357 را كه مصادف با هفتمين روز واقعه مشهد بود - عزاي عمومي اعلام کرد و از مردم خواست تا با هر وسيله ممكن براي سقوط دستگاه جبار قيام كنند.
به دنبال آن روحانيان و انقلابيون مبارز در مساجد اعلام كردند كه امام خميني در روز يكشنبه پنجم آذر را به مناسبت واقعه دلخراش مشهد عزاي عمومي اعلام نموده‌است.
اين خبر دهان به دهان به گوش امت مسلمان در شهرها و روستاهاي اطراف رسيد كه فردا صبح (پنجم آذر) از محل امام زاده عبدالله گرگان راهپيمايي اعتراض‌آميزي انجام مي‌شود.
لذا روز پنجم آذر اقشار مختلف مردم گرگان و شهرها و روستاهاي منطقه از اولين ساعات صبح در جوار مرقد مطهر امام‌زاده عبدالله - آن فرزند پاك امام موسي‌بن‌جعفر(ع)- گرد ‌آمدند. جمعيت تظاهر كننده به بیش از 30 هزار نفر مي‌رسيد. هنوز عده‌اي داخل محوطه‌ امام‌زاده و عده‌اي نيز در داخل و اطراف فلكه شهدا ايستاده بودند.
برخي از تظاهركنندگان هم پلاكارتهايي مبني بر محكوميت رژيم شاه در دست داشتند. سرگرد جهانشاه همچنان با بلندگو به مردم اخطار مي‌كرد كه متفرق شوند، ولي مردم و مخصوصا جوانان اعتنا نمي‌كردند. ناگهان شليك گلوله‌هاي آتشين دژخيمان به سوي جمعيت آغاز شد. در اولين دقايق تعدادي از عزيزان به خون غلطيدند.
مأموران سوار بر كاميونها فلكه را دور زده و به طرف مركز شهر به راه افتادند. در نتيجه مردم به خشم آمده بسوي پاركينگ شهرباني كه در ضلع غربي فلكه شهدا قرار داشت، حمله‌ور شدند و آنجا را با كليه وسايل و ماشين آلات آن به آتش كشيدند.
آن روز مأموران شاه در كوچه‌ها و خيابانهاي شهر هر كجا مردم بي‌دفاع را مي‌يافتند به گلوله مي‌بستند. مقاومت و سرسختي انقلابيون در فضايي از آتش و خون ادامه داشت. مردم قهرمان آن روز شجاعانه و به هر طريق ممكن در مسير تردد دژخیمان رژيم مانع و مشكل ايجاد مي‌كردند.
آن روز مأموران شهرباني و هنگ ژاندارمري همچنان مشغول گشت‌زني و سركوب مردم بي‌دفاع بودند و حتي به آمبولانسها حمله مي‌كردند تا از انتقال مجروحين جلوگيري نمايند و به سوي مغازه‌هاي انقلابيون شهر نيز تيراندازي مي‌‌نمودند. بويژه مغازه‌هايي كه تصوير حضرت امام خميني را نصب كرده بودند.
عده‌اي از مردم با هر وسيله ممكن مجروحين و شهدا را به بيمارستان انتقال دادند كه بيشتر مصدومين به بيمارستان پهلوي سابق (پنجم‌آذر فعلي) انتقال می ‌يافتند. حجم زخمي‌ها و مجروحين به حدي بود كه از عهده‌ كادر درماني پر تلاش و ايثارگر بيمارستان خارج بود و به همين علت مردم داوطلبانه و مشتاقانه به ياري آنها می شتاقتند.
تا اينكه حدوداً ساعت يك يا يك و نيم بعدازظهر انبوه جمعيتي را كه جهت كمك به مجروحين و اهداي خون به بيمارستان آمده بودند به گلوله بستند كه در نتيجه در آنجا جواني به نام آقاي سید نظام‌الدين نبوي مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و مغزش متلاشي شد. در حالي كه حمله به بيمارستان و آمبولانسها از نظر همه قوانين بين‌المللي ممنوع مي‌باشد.
در آن روز، بیش از150 نفر زخمي شدند و 14 نفر نيز به شهادت رسیدند، كه از اين تعداد برخي در دم و بعضي هم در روزهاي بعد بر اثر شدت جراحات جان به جان آفرین تسلیم نمودند. اسامي شهداي آن واقعه تاريخي به ترتيب الفبا به اين شرح مي‌باشد:
1- حسين(چنگيز) اميرلطيفي 2- صديقه پروانه 3- سيد اسماعيل حسيني 4- عباس خالداران 5- احمد سبطي 6- حجت‌الله عباسي 7- ابوالقاسم(جعفر) علاءالدين 8- نرگس قصابان 9- غلامحسين محبي‌راد 10- حسين مقصودلو 11- سيد نظام‌الدين نبوي 12- حسين علي نصيري 13- فرامرز ويزواري 14- ابوالحسن هادي.
اینجانب و خانواده ها شهدا و مردم حماسه ساز گرگان خوشحالیم از اینکه پس از 8 سال تلاش و کوشش برای معرفی قیام 5 آذر گرگان در مجامع مختلف کشور، این واقعه در جلسه مورخ 2/6/95 به عنوان مهمترین روز تاریخی گرگان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید.
در طول سالهای گذشته اینجانب دهها نامه خدمت مقامات و مراکز مختلف کشور از جمله خدمت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز ارسال نمودم و با مصاحبه ها و سخنرانیها و مقالات از جمله انتشار کتاب 400 صفحه ای "حماسه پنجم آذر سال 57 گرگان" برای معرفی و تبت ملی آن کوشش فراوانی به خرج دادم.
اکنون اين روز بنام «روز ملي گرگان» در تاريخ ايران ثبت شده و از سال آينده قرار است در تقويم رسمي کشور درج شود. لذا اکنون نوبت نهادها و مسئولان گرگان است که براي بزرگداشت قيام پنجم آذر فکر بِکري بکنند و هر سال ستادي به اين منظور تشکيل دهند و براي آن رديف بودجه اي در نظر بگيرند و با همکاري خانواده هاي شهداي واقعه مراسم بزرگ و در خورِ شَان شهداي آن حماسه برگزار کنند.
علاوه بر اين صدا و سيماي تهران نيز اکنون بايد در اين روز به عنوان يک رويداد مهم تاريخي برنامه هاي مناسبي توليد و در شبکه هاي مختلف سراسري پخش نمايد.
خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما
00IMG 0124
خارکوهی- مدیر مسئول نشریه انقلاب
انتهای پیام/