Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رییس اورژانس 115 شهرستان گالیکش گفت: طی هفته گذشته 6 نفر از شهروندان گالیکش به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش تيترآزاد به نقل ازگلستان ما، کیومرث یحیایی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: هفته گذشته و در پی برف و یخبندان دو مورد گازگرفتگی خانوار در روستاهای «قانجق شهرک» و «تنگراه» از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش حادث شد.
nilkooh1074 1
وی افزود: در روستای قانجق شهرک چهار نفر مسمومیت با گاز اتفاق افتاد که طی آن سه نفر از مصدومین که دو نفر از آن‌ها خانم و یک نفر بچه بود به بیمارستان کلاله اعزام شدند و یک مرد نیز به‌صورت سرپایی در محل درمان شد.
به گفته یحیایی در این مدت همچنین در این مدت دو نفر دچار گازگرفتگی و مسمومیت با (co) در روستای تنگراه داشتیم که آن‌ها نیز به بیمارستان کلاله اعزام شدند.
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی گالیکش اظهار داشت: پس از اطلاع به مرکز اورژانس 115 گالیکش بلافاصله نیروهای ویژه به محل اعزام شدند و خوشبختانه این دو حادثه هیچ تلفات جانی در پی نداشته است.
وی در خصوص علت اینکه مرگ براثر گاز CO را مرگ خاموش نام نهاده‌اند، گفت: علائم این مسمومیت با خواب‌آلودگی فرد همراه است و کمتر کسی متوجه می‌شود که فرد دچار گازگرفتگی شده است.
رییس مرکز اورژانس 115 گالیکش افزود: با شروع فصل سرما، تعداد حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است، افزایش می‌یابد که این‌گونه حوادث همه‌ساله جان تعدادی از هم‌وطنان را می‌گیرد و خسارت‌هایی به اموال آنان وارد می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به عوامل مؤثر در وقوع حادثه گازگرفتگی اظهار داشت:غیراستاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسائل ایمنی در ساختمان‌ها، نقص دودکش‌ها بیشترین علت بروز گازگرفتگی است.
یحیایی گفت: مونوکسید کربن گازی است بی‌رنگ، بی‌بو و غیرقابل رؤیت که از احتراق ناقص هیدروکربن‌ها و سوخت‌هایی از قبیل: گاز، نفت، نفت سفید، چوب و یا زغال، دود تنباکو تولید می‌شود. کامیون‌ها، اتوبوس‌های قدیمی، مکان‌های نزدیک جاده‌ها یا پارکینگ‌ها نیز می‌توانند منابع co باشند. این گاز با شعله زیادی می‌سوزد، در آب به مقدار کمی و در بنزن و الکل قابل‌حل است. وزن مخصوص آن 96716/ ، دمای جوش آن 190- درجه سانتی‌گراد، دمای جامد شدن 207 - درجه سانتی‌گراد، دمای آتش‌گیری خود به خودی 1128 درجه فارنهایت است. این گاز در دسته ترکیبات غیر معدنی قرار می‌گیرد.
وی افزود: اثرات حاد (آنی) Co در اثر ترکیب شدن با هموگلوبین و ایجاد کربوکسی هموگلوبین در خون است که باعث ایجاد اختلال در انتقال اکسیژن می‌شود و عدم رسیدن اکسیژن به بافت‌ها سبب ایجاد خفگی بروز می‌شود. جنین، بچه‌ها، سالمندان، و کسانی که کم‌خونی یا دارای پیشینه بیماری قلبی یا تنفسی هستند، در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر قرار دارند.
وی با اشاره به علائم مسمومیت با co اظهار داشت: مونوکسید کربن در مقادیر متوسط می‌تواند سبب سردرد شدید، سرگیجه، سردرگمی ذهنی، تهوع ،غش‌وضعف، خستگی و عدم‌تشخیص مسیر شود. مقادیر کم آن می‌تواند سبب کوتاهی تنفس ،تهوع خفیف ، سردرد خفیف و اثرات طولانی‌مدت بر سلامتی شود. بسیاری از علائم مسمومیت با این ماده می‌تواند مشابه آنفلوانزا یا مسمومیت غذایی باشد که ممکن است ما را در تشخیص مسمومیت با این ماده دچار مشکل سازد. اثرات مواجهه با مونوکسید کربن بطور زیادی به سن اشخاص، وضعیت بهداشتی، غلظت آن و مدت‌زمان تماس با آن وابسته است.
انتهای پیام/