به مناسبت شهادت شهید مفتح و هفته وحدت حوزه و دانشگاه استاد دانشگاه و حوزه، گفت: متاسفانه تصور درستی از وحدت حوزه و دانشگاه در بین دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی ما وجود ندارد و صرف اینکه بخواهیم در بین این دو قشر تبادل استاد داشته باشیم یا پژوهش مشترک انجام دهیم نشان دهنده وحدت نیست.
به گزارش تيترآزاد به نقل از گلستان ما، حجت الاسلام علی اکبر محمدی مهر، استاد حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار دانشجوسلام ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید مفتح و نامگذاری سالروز شهادت ایشان با هفته وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام راحل، اظهار کرد: با وجود این که در راستای وحدت حوزه و دانشگاه گام هایی برداشته شد اما تاکنون نتوانسته ایم به آنچه مورد نظر امام(ره) بوده است، دست یابیم و تا تحقق کامل آن فاصله زیادی داریم که باید در آن مسیر قدم برداریم.
وی افزود: متاسفانه تصور درستی از وحدت حوزه و دانشگاه در بین دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی ما وجود ندارد و صرف این که بخواهیم در بین این دو قشر تبادل استاد داشته باشیم یا پژوهش مشترک انجام دهیم نشان دهنده وحدت نیست.
این استاد دانشگاه اولین گام را تصحیح در دیدگاه حوزویان و دانشگاهیان در مسئله وحدت بین این دو قشر فعال و تاثیر گذار دانست و گفت: نقطه عطف وحدت بین آنان پژوهش در رابطه با مخلوق خداوند است.
وی افزود: حوزویان باید در مورد قول خداوند که قرآن است پژوهش کنند و به مباحث تفسیر و پژوهش در دین و زندگی معصومین بپردازند و دانشگاهیان هم باید در رابطه با فعل خداوند بحث نمایند.
محمدی مهر گفت: استادی که دروس طبیعی و تجربی همانند فیزیک، شیمی، زمین شناسی را در کلاس تدریس می کند باید از منظر الهی به آن نگاه کند و آن دروس را در عرض صفات الهی ببیند و اگر اینگونه باشد آنگاه می توانیم بگوییم به وحدت دست یافته ایم.
این استاد حوزه گفت: همانطور که در حوزه، مسائل لیبرالی و سکولار جایگاهی ندارد در دانشگاه های ما نیز نباید این مسائل دیده شود و در این صورت است که می توانیم بگوییم به وحدت دست یافتیم وگرنه صرف برگزاری نماز جماعت بین روحانیون و دانشگاهیان، نشان دهنده وحدت نیست چرا که این مسائل جزو فروعات است و اصل مشترک، مبانی اعتقادی و دیدگاهی بین آنان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع گلستان در رابطه با نقش حوزویان در دادن خوراک فکری به دانشگاه گفت: هر چند که باید گفت حوزه نتوانسته به وظیفه خود به طور کامل عمل نماید اما این سوال جدی هم وجود دارد آیا در بین دانشگاهیان ما ظرفیت پذیرش مبانی اسلامی و حوزوی وجود دارد؟! آیا استادی که تحصیل کرده غرب است و با مبانی نظری غربی تربیت شده و به مبدا هستی توجه ندارد می تواند این مبانی نظری را از حوزویان بپذیرد؟!
این استاد حوزه ودانشگاه گفت: مطمئنا اگر دانشگاه سطح و پذیرش فکری خود را نسبت به مسائل اسلامی بالا ببرد و خداباوری در کتاب های درسی دانشگاهیان جای اصول و مبانی لیبرالی را بگیرد مطمئنا طلبه های ما نیز بیشتر به دروس طبیعی و تجربی علاقه مند می شوند و می توانند به رشته های همچون فیزیک و شیمی رو آورند چرا که همه آنان در ذیل علم الهی تعریف می شود.
علی اکبرمحمدی مهر عضو هیئت علمی دانشگاه جامع گلستان و فارغ التحصیل سطح 4 حوزه علمیه قم است که به مدت 10 سال در حوزه و دانشگاه تدریس می کند. وی همچنین نویسنده ده مقاله و دو کتاب درس نامه قرآن و درد درمان در رابطه با تذکر لسانی امر معروف و نهی از منکر می باشد.
انتهای پیام/