Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب ۱۱ شرکت ایرانی برای انتقال دانش و فناوری نفتی روز به داخل کشور خاطرنشان کرد: این شرکتها در زمانی که شرکتهای خارجی با ما پیمان می بندند در کنار آنها قرار خواهند گرفت .

به گزارش تيترآزاد به نقل از گلستان ما ؛ گفت و گو - جواد عموزاد : مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در راستای چابک سازی و واگذاری امورات به مردم ، یک سری از فعالیتهای دولتی را به شرکتهای خصوصی صاحب صلاحیت واگذار کند.
اما اخیرا ۶۵ سال بعد از ملی شدن صنعت نفت ایران شاهد هستیم که قراردادهای نفتی معروف به IPC توسط وزارت نفت تهیه شده که به مدت ۲۵ سال امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره برداری و فروش نفت ایران را به شرکتهای خارجی واگذار می کند .
اگر چه انتقادهای زیادی به این نوع از قراردهای های نفتی وارد شده ، اما در این بین نکته اساسی اینست که ایران چه نفعی از این قراردادها می برد و اساسا ما می توانیم دانش و فناوری این شرکت های خارجی را احصا و بومی کنیم و در آینده توانمندتر در عرصه نفت ظاهر شویم.
در همین رابطه اسدالله قره خانی آلوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد : یکی از بندهایی که در الگوی قراردادهای نفتی جدید روی آن تاکید داریم ، بحث انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز صنعت نفت به کشور بود .
قره خانی افزود : می دانیم که دانش روز نفت در دست شرکت های بزرگ نفتی دنیا مانند شل ، توتال و بی پی و … است لذا ما بندی در قرارداد گنجاندیم که شرکت های بومی حتما در کنار شرکتهای خارجی بعد از عقد پیمان حضور داشته باشند .
۱۱ شرکت ایرانی در کنار شرکتهای خارجی برای انتقال فناوری قرار می گیرند
وی با اشاره به انتخاب ۱۱ شرکت ایرانی برای انتقال دانش و فناوری نفتی روز به داخل کشور خاطرنشان کرد: این شرکتها که کار اکتشاف را انجام می دهند شرکت های بزرگی هستند و حتما در زمانی که شرکتهای خارجی از ما پیمان می گیرند در کنار آنها قرار خواهند گرفت .
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: قطعا شرکتهای ایرانی در پیمانها با شرکتهای خارجی مشارکتا کار انجام می دهند و این به نوعی اعمال مدیریت حاکمیتی در بهره برداری از نفت می باشد و از طرفی بحث انتقال دانش و فناوری به داخل کشوراست و اینچنین نیست که همه چیز در اختیار و انحصار شرکتهای خارجی باشد .
اما نکته اساسی دیگر برداشت بی رویه کشورهای همسایه ایران از میادین نفت و گاز مشترک است که از هر فرصتی برای این کار استفاده می کنند . در مرز ایران با کشورهای همسایه ۲۸ میدان هیدروکربنی به‌صورت مشترک وجود دارد که به گفته رئیس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه امیرکبیر در همه آنها از دیگر کشورها عقب هستیم .
عقب‌ماندگی ما از سه کشور همسایه عربستان، عراق و قطر رقمی بالغ بر ١٧ میلیارد دلار به‌صورت سالانه می‌شود و این تنها بخشی از ضرر و زیانی است که از تأخیر در اجرای قراردادهای نفتی گریبان ایران را می‌گیرد.
در برداشت از میادین مشترک وضعیت خوبی نداریم
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این رابطه نیز اظهار کرد : وضعیت میادین مشترک نفت و گاز ما با قطر رضایت بخش نیست و قطر ۲٫۵ برابر ما اضافه برداشت می کند و لذا سرمایه گذاری ما در این حوزه ضرورت دارد و اگر نجنبیم تا سال ۱۴۰۵ با کاهش ذخایر و برداشت روبرو خواهیم شد.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در میادین مشترک نفتی ما با کشور عراق نیز ، این کشور قراردادهای آسانی با شرکتهای بزرگ امضا کرده که اگر ما نتوانیم خود را بروز کنیم عقب می افتیم و همچنین در میدان های متشرک با امارات این کشور سرمایه گذاری زیادی کرده لذا ما باید از شرکتها و فناوری روز استفاده کنیم .
قره خانی قراردادهای نفتی جدید را موثر خواند و گفت : جای نگرانی وجود ندارد و تاکنون ایرادات و اصلاحیه های خوبی روی آن انجام شده و اثرات خوبی بر کشور خواهد داشت.
انتهای پیام /