Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25
مسیر راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد که از آن به عنوان مهم ترین پروژه استراتژیک شمال شرق کشور یاد می شود به گونه ای طراحی شده است که از انتهای حوزه استحفاظی علی آباد کتول و 17 کیلومتری مرکز این شهرستان عبور می کند، اما ایستگاهی در آن نخواهد داشت.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از زرین نامه؛  راه به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه، نیاز اساسی شهرستان علی آباد کتول می باشد. امروزه راه آهن به عنوان یکی از زیربناهای توسعه و یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی کشورها در جهان مطرح است.

وجود راه آهن به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث تحرک و توسعه و رشد اقتصادی منطقه در همه زمینه ها خواهد شد.

aliabadqatar2

علی آباد کتول در بن بست

در اسفند 93 جنگل ابر با مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در مرداد 95 با بی توجهی مسئولان شهرستان و استان مدیریت آن رسماً در اختیار استان سمنان قرار گرفت.

طبق قانون، احداث هر گونه جاده ای در مناطق حفاظت شده ممنوع است و راهی که از آن به عنوان کریدور شمال و جنوب یاد می شد و بیش از یک دهه سیاسیون به دنبال احداث آن بودند، برای همیشه به تاریخ پیوست.

از طرفی علیرغم اینکه احداث کمربندی علی آباد کتول جزء ضروریات بود، اما متاسفانه بسترهای لازم قبل از احداث، برای آن ایجاد نشد و عملاً شهر علی آباد کتول در بن بست قرار گرفت.

تنها راه خروج شهر علی آبادکتول از بن بست، عبور راه آهن از این منطقه است.

اکنون مسیر طراحی شده در طرح مطالعاتی که به پایان هم رسیده است، از شمال روستاهای آزادتپه، قره بلاغ، اودک دوجی، حسن طبیب، بدراق نوری و کوچک استاجیق عبور می کند و مردم شهرستان علی آباد کتول هرگز حتی صدای بوق قطار را نخواهد شنید.

اما باید توجه داشت، عدم عبور ریل قطار گرگان – مشهد از یک مسیر مناسب در علی آباد کتول، که جزء زیرساخت‌های حیاتی محسوب می شود، پیامدهای جبران ناپذیری را برای آینده شهرستان ایجاد خواهد کرد.

aliabadqatar1

عبور ریل راه آهن از مزرعه کتول

به علت اینکه در شمال شهر علی آباد کتول موانعی از جمله کمربندی و خطوط انتقال نیرو وجود دارد، بهترین محل عبور مسیر راه آهن، از شمال شهر مزرعه کتول است.

با توجه به اینکه هنوز به صورت نهایی تملک اراضی انجام نشده است، امکان بازنگری طرح مطالعاتی وجود دارد. هم اکنون مسیر طراحی شده همین پروژه در خراسان شمالی به علت برخورد با برخی قنوات و زمین های مکانیزه شده کشاورزی در حال بازنگریست.

در صورتی که این مسیر مورد بازنگری قرار گیرد و خط راه آهن از شمال مزرعه کتول یا حتی نزدیکی شهر سنگدوین عبور کند، حداکثر 5 کیلومتر به طول خط پروژه اضافه می شود که برای یک پروژه با 700 کیلومتر طول که 160 کیلومتر آن در استان گلستان است، به هیچ وجه مشکلی ایجاد نمی کند. در حالی که اگر این مهم محقق نشود، چرخ توسعه در شهرستان علی آباد کتول به حرکت در نیامده و ظرفیت های بالقوه این شهرستان هرگز بالفعل نمی شود.

نویسنده: عیسی اسفندیاری

انتهای پیام/