عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص آخرین وضعیت استیضاح وزیر راه و شهر سازی گفت: هیات رئیسه از کمیسیون عمران خواست تا دعوت مجدد از وزیر راه و شهر سازی صورت گیرد ولی نمایندگان ارائه کننده طرح استیضاح آقای آخوندی با دعوت مجدد مخالفت کردند و خواستار استیضاح آقای آخوندی در صحن علنی مجلس شدند.


به گزارش تیتر آزاد٬ سید ابوالفضل موسوی بیدکی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص آخرین وضعیت استیضاح وزیر راه و شهر سازی گفت: با توجه به عدم حضور آقای آخوندی در جلسه استیضاح خود، جمعی از نمایندگان خواستار استیضاح آقای آخوندی در نامه ای به هیات رئیسه موضوع استیضاح را به صحن ارجاع دادند و خواستار استیضاح آقای آخوندی در صحن علنی مجلس شدند.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص دعوت مجدد از وزیر راه برای جلسه استیضاح، عنوان کرد: هیات رئیسه از کمیسیون عمران خواست تا دعوت مجدد از وزیر راه و شهر سازی صورت گیرد ولی نمایندگان ارائه کننده طرح استیضاح آقای آخوندی با دعوت مجدد مخالفت کردند و خواستار استیضاح آقای آخوندی در صحن علنی مجلس شدند؛ کمیسیون عمران هم به همین جهت با دعوت مجدد مخالفت کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص زمان رسیدگی به طرح استیضاح آقای آخوندی در هیات رئیسه اظهارداشت: در حال حاضر نمایندگان در تعطیلات مجلس به سر می برند و بعد از اتمام تعطیلات مجلس به این موضوع رسیدگی می شود و هیات رئیسه و کمیسیون عمران در این خصوص بحث و گفت‌وگو می کنند.

متن کامل طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اذر ماه سال جاری در پی وقوع سانحه ریلی در کشور با بیش از ۸۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد، به شرح زیر است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل ذیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

۱- سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالیکه اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

۲- علت بکارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.

۳- توسعه فعالیت اقتصادی بنگاههای وابسته به جنابعالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

۴- مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

۵- علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید چیست؟

۶- علت اینکه در هیئت دولت به جای کار وزارتخانه به دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید چیست؟

۷- علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

۸- چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران - طبس را متوقف نمودید؟

۹- در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

۱۰- برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

۱۱- در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

۱۲- کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام به موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است چه پاسخی دارید؟

انتهای پیام/