درخواست کمک مسئولان باشگاه پرسپولیس از هواداران این باشگاه برای حل بدهی‌های انباشته شده این سؤال را در اذهان متبادر می‌کند که چرا باشگاهی که مشکلات مالی ریز و درشت دارد باید حیف‌ومیل‌های زیاد مالی انجام بدهد؟


به گزارش تیتر آزاد به نقل از فارس درخواست کمک مالی سرپرست باشگاه پرسپولیس از هواداران این تیم در آستانه سال نو شمسی آنقدر تعجب‌آور و حیرت‌انگیز بود که بعد از 2 روز از این درخواست سرپرست باشگاه از هواداران می‌گذرد هنوز نمی‌توان آن را هضم کرد که چرا باشگاهی با بزرگی پرسپولیس که قیمت برند آن در جریان خصوصی‌سازی قیمتی در حدود 300 میلیارد تومان اعلام شده بود حالا باید برای رسیدگی به امور جاری خود دست نیاز به سوی هواداران دراز کرده و اقدامی انجام دهد که شاید در فوتبال ما نه بی‌سابقه اما کم سابقه بوده است. چه اینکه اکثر علاقه‌مندان به فوتبال در خرج و مخارج زندگی شخصی خود و زیر بار فشار اقتصادی کمر خم کرده‌اند و حالا در این شرایط نمی‌دانند به این دست نیاز باشگاه محبوب‌شان باید چه کنند هرچند که در این 2 روز برخی از پیشکسوتان و هواداران‌ پرسپولیس به یاری تیم محبوب‌شان آمده‌اند.

در این بین برخی مسائل مبهم و غیر قابل فهم است؛ نکته جالب در اینجا این است که پیشکسوتان خوش‌نامی همچون مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی که حمایت ضمنی‌شان را از این طرح اعلام کرده‌اند خواستار شفاف‌سازی در این فراخوان عمومی شده‌اند. این موضوع اما از سوی مسئولان فعلی باشگاه پرسپولیس خیلی رعایت نشده است و مشخص نیست در دولت تدبیر و امید که متولیان آن همواره دم از شفاف‌سازی می‌زنند چرا مسئولان باشگاه پرسپولیس این سیاست را اجرایی نمی‌کنند. چندین ماه قبل بود که طاهری در مصاحبه‌ای از هواداران پرسپولیس خواسته بود تا هر کدام نفری 5 هزار تومان به حساب این باشگاه واریز کنند اما هیچ‌گاه شفاف‌سازی در این خصوص انجام نشد که چقدر پول به حساب باشگاه پرسپولیس واریز شد و حالا باید این بار امیدوار باشیم که در صورت به سرانجام رسیدن این طرح حداقل در این مورد شفاف‌سازی از سوی مدیران باشگاه صورت گیرد هرچند که مسئولان فعلی پرسپولیس در موارد گوناگون نشان داده‌اند خیلی با شفاف‌سازی موافق نیستند. به طور مثال هزینه‌های بلیت‌فروشی در عمان چقدر بود و چه میزان از آن نصیب باشگاه شد؟ یا اینکه بازیکنان بی‌کیفیتی همچون گولج و 2 اوکراینی چرا آمدند، چرا رفتند و چقدر گرفتند؟

درباره بلیت فروشی پرسپولیسی‌ها در عمان ناگفته‌ها زیاد است که قطعاً به وقت لازم آنها را بیان خواهیم کرد اما روی صحبت ما این بار درخواست کمک از هواداران پرسپولیس است که چرا در باشگاهی که مسئول اقتصادی وجود دارد،چنین خواسته ای مطرح می شود؟ با وجود عضو اقتصادی در هیأت مدیره تاکنون چه میزان از مشکلات مالی سرخ‌پوشان حل شده است؟ آیا شیوه مدیریت علی‌اکبر طاهری از ابتدا هم بنا بود روی کمک هواداران باشد؟ و موضوع مهم در این بین هزینه‌های جاری و جانبی باشگاه پرسپولیس است. باشگاهی که چند ماه به بازیکنانش پول نمی‌دهد تا بازیکنان اصلی تمرین نکرده و به نشانه اعتراض به باشگاه بیایند چرا باید افراد غیر ضروری را به سفر عمان یا امارات ببرد؟ حضور مسئولان باشگاه که سمت‌های اداری و پشتیبانی دارند در اردوی امارات چه معنایی جز دور ریختن بودجه باشگاه دارد و آنها دقیقاً چه کاری در این اردو انجام دادند؟ مورد دیگر بحث حقوق‌های بعضاً نجومی است که برخی افراد در باشگاه پرسپولیس دریافت می‌کنند و باشگاهی که تا این حد دچار مشکلات مالی شده که دست نیاز به سوی هوادارانش دراز می‌کند اصولاً چرا باید حقوق‌های میلیونی به افرادی بدهند جز رابطه دلیل دیگری برای حضور در پرسپولیس ندارند؟ در این باره گفتنی زیاد است که در صورت تکذیب مسئولان باشگاه پرسپولیس قطعاً اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد منتشر خواهد شد تا مشخص شود چه افرادی در این باشگاه حقوق‌های نجومی می‌گیرند.

از قدیم ضرب‌المثلی وجود داشت که می‌گفتند «گره‌ای که با دست باز می‌شود را نباید با دندان باز کرد»، طاهری که چندی پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرده وکلای ژوزه حتی پاسخی به تماس‌های آنها نمی‌دهند چرا آن زمان که مربی پرتغالی حاضر به مصالحه بود کاری انجام ندادند تا حالا آنقدر این موضوع بیخ پیدا کند که پرسپولیس علاوه بر در آستانه کسر امتیاز قرار گرفتن باید دست نیاز به سوی هوادارانش دراز کند؟ شاید بهتر بود مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس به جای خریدن زمان همان ابتدا فکری به حال این معضل بزرگ می‌کردند تا کار به اینجا نمی‌رسید، تیمی که با تلاش برانکو و بازیکنانش در آستانه کسب دهمین جام تاریخ باشگاه پرسپولیس است در آستانه کسر امتیاز قرار بگیرد.

کمک گرفتن از هوادار فی‌نفسه اتفاق بدی نیست همانطور که مهدی مهدوی‌کیا در صفحه شخصی خود عنوان کرد که یک کمپ تمرینی به مبلغ 10 میلیون یورو با کمک هواداران این باشگاه ساخته شده و تا 2 ماه دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما باید به تفاوت فرهنگ هواداری در فوتبال ایران و آلمان کاملاً واقف بود و نباید از شرایطی که در کشور آلمان وجود دارد برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده کرد. قطعاً در کشورهای صاحب فوتبالی مثل آلمان اگر هواداری به باشگاهش کمک می‌کند خود را جزو مالکین این باشگاه می‌داند و در صورت کمک به باشگاهش از لحاظ مادی و معنوی منتفع می‌شود. اما در ایران چه؟ هواداری که از کوچک‌ترین امکانات اولیه بی‌بهره است و تنها در مواقع لزوم جزو یار دوازدهم قرار می‌گیرد. حالا باید امیدوار بود که در صورت همت جهادی هواداران و پیشکسوتان این بار مسئولان باشگاه پرسپولیس به صورت شفاف اعلام کنند که چقدر کمک مالی دریافت کردند و از این پول چه میزان از مشکلات و بدهی‌های این باشگاه پرطرفدار حل خواهد شد.

برانکو از بدو ورودش به پرسپولیس مشکلات پشت پرده عدیده‌ای را یک تنه حل فصل کرده‌، با ناملایماتی ساخته و برخی از کمبودها را خودش کنترل کرده‌، شاید بهتر است مدیریت پرسپولیس این ماموریت مالی را به این مربی کروات بسپارد، شاید بتوان به نتایج بهتری در این زمینه دست پیدا کند. اقدامی که شاید با اصول حرفه‌ای مدیریت ناسازگاری دارد، اما فعلا برانکو بیش از هر کسی نزد هواداران پرسپولیس مورد اعتماد است و هم محبوب. در سال های دورتر و روزگاری که صندوق عقب خودروی شخصی علی پروین، یکی از بزرگان باشگاه پرسپولیس رختکن سرخ‌پوشان بود، سلطان قرمزها از کمک های مردمی بهره می گرفت و حالا با این شرایط مدیریت شاید بتوان با کمی بازگشت به گذشته و با کمک گرفتن از چهره‌های محبوب در چنین مسیری گام نهاد؛ دوباره تاکید می‌کنیم که مردم و هواداران چهره‌های محبوب و قابل اعتماد را بهتر و بیشتر باور دارند تا ....

انتهای پیام/