انتخابات دوزادهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها ، دقیقا دو ماه دیگر برگزار می شود در حالیکه بنظر می رسد نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز را در انتخابات پیش رو ، فضای مجازی خصوصا تلگرام دارد .
به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما ؛ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت ماه 96 ، دو ماه دیگر در سراسر کشور برگزار می شود .
یکی از مباحث عمده و اصلی که بعضا به یکی از چالشهای انتخابات مبدل می شود ، تبلیغات و نحوه اطلاع رسانی نامزدهای مختلف در این حوزه است ، در واقع انتشار پوستر برای تبلیغات کاندیداها، از همان دوره اول در ایران آغاز شد . شیوه ای که تا الان هم قدیمی نشده و هنوز هم خیلی از کاندیداها از این روش استفاده می کنند.
تلاش برای جلب نظر مردم با انتشار پوسترهای تبلیغاتی با ابزار روز، یکی از راههای رایج و معمول در هر انتخابات است. کاندیداها با پوسترهای تبلیغاتی، هم می توانند شعارهایشان را معرفی کنند و هم اهداف و برنامه هایشان را اما با تحول تکنولوژی و حضور وسایلی چون کامپیوتر و مویابل بیشتر مردم سعی می کنند از این روش های ساده تر و در دسترس تر ، به اطلاعات مورد نظر برسند .
همچنین هزینه های فراوان طراحی و چاپ پوستر و بنر و تبلیغات محیطی و نصب و حمل و نقل آن ، باعث می شود تا خیلی از کاندیداها به دنبال راههای کم هزینه تر چون فضای مجازی باشند تا با استفاده از گستردگی این حوزه و حضور نخبگان تاثیرگذار بر توده های جامعه ، به اهداف خود برسند .
نقش تعیین کننده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در انتخابات 96
تجربه سال گذشته انتخابات مجلس خصوصا در حوزه تهران و انتخاب لیست 30 نفره امید در پایتخت با استفاده از شبکه های اجتماعی و تلگرام و آوردن قشر خاکستری پای صندوق های رای ، باعث شد تا تحلیلگران اجتماعی به راحتی از کنار این ابزار نگذرند و در واقع به این نتیجه رسیده اند که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نقش تعیین کنندگی در انتخابات را دارند .
انتخابات آتی که دو ماه دیگر برگزار می شود از این قاعده مستثنی نبوده و خیلی از کاندیداها و البته صاحب نظران و کارشناسان سیاسی و اجتماعی به این باور رسیده اند که نقش تعیین کننده را در دوره پیش رو ، شبکه های مجازی دارند و از این روست که از هم اکنون شاهد رشد قارچ گونه کانال های تلگرامی و سایت های اطلاع رسانی هستیم که بنام کاندیداهای مختلف زده می شود .
از طرفی چاپ پوستر و بنرهایی خارج از قاعده اصلی و قانونی باعث شده تا اثرات معکوس داشته باشد و مردم از کاندیدای مورد نظر دوری گزینند .
بنظر می رسد با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع و اهتمام وزارت کشور مبنی بر جلوگیری از اسراف و کمتر هزینه کردن تبلیغات در انتخابات ، شبکه های مجازی فرصت بهتری برای معرفی کاندیداها و اهداف و اندیشه های یک کاندیدا باشد ،
انتهای پیام /