وزير راه و شهرسازي با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت‌هاي چيني براي برقي کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسي و توليد مشترک 6 هزار واگن توسط ايران و روسيه خبر داد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در مجلس شوراي اسلامي ‌به ‌تشريح سياست‌هاي ريلي سه‌گانه وزارت راه و شهرسازي در برنامه ششم پرداخت. وي بيان کرد: در اين برنامه سه سياست شهرسازي ريل پايه، راه آهن حومه ‌و توسعه شبکه راه‌آهن ايران به تصويب مجلس رسيد.

آخوندي با تشريح جزئيات سياست شهرسازي ريل پايه گفت: اصلي‌ترين کار براي تحقق اين سياست اتصال شبکه راه‌آهن سراسري به شبکه ريلي شهري در همه شهرهايي که داراي قطار شهري هستند،بود که انجام شد‌ به طور مثال ايستگاه قطار همدان که قرار بود در 15 کيلومتري اين شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال يافت و به کانون توسعه شهر تبديل شد، در اروميه نيز اين سياست پياده شد.

آخوندي از اجراي سياست راه‌آهن حومه‌اي براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي خبر داد و افزود: در قالب اين سياست مردم به جاي خودرو در سفرهاي بين شهري از ريل استفاده خواهند کرد به اين منظور خط‌آهن ويژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحي و اجرا شده است‌ به اين منظور 150 واگن مسافري فقط به اين خط آهن اختصاص يافته است.

وي ادامه داد: در مشهد،‌ گلبهار، اصفهان، نجف آباد، بهارستان، ‌شيراز و تبريز و کليه شهرهاي حومه آنها تردد از طريق ريل انجام مي‌شود. وزير راه و شهرسازي توسعه شبکه راه‌آهن ايران را سومين سياست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راه‌آهن کشور را به راه آهن کشورهاي افغانستان، عراق، ترکمنستان و ساير کشورهاي منطقه متصل کرده‌ايم، همچنين سياست حمل و نقل بندر - ريل و سياست حمل و نقل جاده - ريل را به اجرا گذاشته‌ايم.

‌ به گفته آخوندي سهم حمل و نقل بار از طريق ريل با افتتاح خطوط دوم و سوم راه‌آهن سراسري، 55 ميليون تن به ظرفيت گذشته که 74 ميليون تن بود، افزوده شده است.

وزير راه و شهرسازي‌ افزود: سن لکوموتيو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش داده‌ايم و به زودي واگن‌هاي با عمر 35 سال را هم کنار خواهيم گذاشت. به اين منظور 200 واگن جديد مسافري با 600 ميليارد تومان خريداري و جايگزين کرده ايم.

آخوندي از انعقاد قرارداد با شرکت روسي و توليد مشترک 6 هزار واگن توسط ايران و روسيه خبر داد.

وي هر متر ريل گذاري را داراي 5 ميليارد تومان هزينه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازي از طريق جذب سرمايه‌گذار خارجي از طريق قرارداد فاينانس منابع مورد نياز توسعه ريل در کشور را تامين کرده است نمونه آن قراردادي به ارزش 2.5 ميليارد دلار با کشور چين است.

آخوندي همچنين از انعقاد قرارداد با شرکت‌هاي چيني براي برقي کردن قطار تهران - مشهد خبر داد. وزير راه و شهرسازي با يادآوري انعقاد موافقتنامه مشترک اين وزارتخانه با وزارتخانه هاي صنعت و تعاون گفت: در اين موافقتنامه که در سال 93 منعقد شد اعلام کرده‌ايم وزارت راه و شهرسازي کل ريل داخلي توليد شده را خريدار است. انتهاي پيام/