Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

میزگرد تخصصی واکاوی ابعد قیام خونین 5 آذر مردم گرگان و دشت به همت پایگاه خبری گلستان ما بعداز ظهر امروز در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش تیترآزاد به نقل از گلستان ما، حجة الاسلام محسن طاهری بعدازظهر امروز دوشنبه 29 آبان ماه در میزگرد تخصصی واکاوی ابعاد قیام پنجم آذر گرگان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این تاریخ در استان گلستان اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب اسلامی بوده است، انقلاب ما زمانی مردمی شد که روحانیت پرچمدار انقلاب شدند و در رأس همه آن ها حضرت امام و مراجع تقلید بودند.

حجة الاسلام طاهری با اشاره به سهم خواهی مردم از انقلاب تاکید کرد: این بی انصافی است که برخی از این انقلاب سهمی بخواهند، طبیعی است که آنچه باید در مقام اجراء اتفاق بیفتند قانون اساسی است که اساس هر چیزی بوده است و سهم خواهی از خون شهدای 5 اذر و انقلاب تفکر انحرافی است.

1

مسئول حوزه علمیه امام صادق(ع) افزود: مبادا بعضی از دسیسه ها و جریان های پیش از انقلاب که قصد تحریف انقلاب را دارند، بخواهند ماهیت انقلاب ما را زیر سوال ببرند، نمی شود قانون اساسی را قبول نداشت ولی در ساختارهای اجرایی کشور حضور یافت .

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی زمانی می توانند اسلامی باشد که روحانیت آگاه در رأس امور باشند، در خیلی از کشورها انقلاب هایی انجام شد ولی انقلاب اسلامی و دینی نبود، انقلاب دینی در این محورها نقشی نداشته است.

طاهری با اشاره به این که در رأس جریانات سیاسی انقلاب اسلامی کشور ما و شعارهایی که حضرت امام به آنها اشاره کرده بود در قالب شعارهای اسلامی بود، افزود: مردم در آن زمان قبول کردند که اگر بخواهند به سعادت برسند باید راه اسلام را در پیش بگیرند.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: در زمان انقلاب ما بعضی از انقلابیون ما تحت تأثیر لیبرالیون قرار گرفتند و هر از گاهی برخی از جایگاه ها را به افراد نامناسب واگذار کرده و ضربه خورده ایم و مشکلات فرهنگی در آن جایگاه بی داد می کند.

حجة الاسلام طاهری تصریح کرد: حقیقتاً اگر مسئولین ما در صدد رفع مشکلات باشند و بخواهند راه امام را پیش ببرند بسیاری از این معضلات برچیده خواهد شد.

اینکه 5 آذر را در حد یک مجلس ترحیم تنزل دادند جای تاسف دارد

حجة الاسلام احمد رضا احمدی در میزگرد تخصصی واکاوی ابعاد قیام 5 آذر مردم گرگان و دشت به بیان نقش عنصر معنوی در این حماسه خونین پرداخت و با تشکر و قدردانی از عوامل تشکیل دهنده این میزگرد اظهار کرد: قیام پنج آذر قیام فاخر حضرت امام ره بوده است. عنوان فاخر بودن یک عنصر سیاسی و یک عنصر مذهبی دارد.

حجة الاسلام احمدی افزود: واقعه ای که در گرگان رخ داد و باعث شهادت 14 تن از عزیزانمان شد هیچ گاه نباید فراموش شود زیرا در غیر این صورت می توانیم بگوییم انقلاب اسلامی به بن بست رسیده است.

 1

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، پیوست و ارتباط این قیام، قیام 15 خرداد بوده است، تصریح کرد: روح این انقلاب ها را می توان در قیام عاشورا دید، وجه تشابه به مانند قیام 15 خرداد ورامین، امروزه از پنجم آذر گرگان صرفاً به عنوان یک مراسم ترحیم قلمداد می شود. این بس جای تاسف دارد.

وی اولین عنصر عظمت و بزرگی این قیام را مردمی بودن آن دانست و خاطر نشان کرد: در این قیام هیچ دستگاه دولتی مردم را هدایت و باعث قیام آنان نشد بلکه تنها نیروی درونی مردم بود که توانست جلوی فتنه گران ایستادگی کند.

حجة الاسلام احمدی با اشاره به این که دین دومین عنصری بود که به این قیام عظمت داد،افزود: ما در دنیا شاهد انقلاب های فراوانی بوده ایم، ولی تنها انقلابی که امروزه در مقابل بدترین حجمه ها ایستادگی کرد انقلاب اسلامی بوده است.

این مقام مسئول، رهبری را عنصر سوم عامل موفقیت این قیام دانست و افزود: مردم ما در آن زمان روحانیت و افکار روحانیت را همیشه دنبال می کردند و در حد جان از امام و رهبری تبعیت می کردند و انسانها فاخر و از خود گذشته این واقعه را تشکیل دادند و پیروز میدان شدند.

آموزش و پرورش و دانشگاه برای 5 آذر چکار کردند ؟

محمدعلی طالع زاری معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید استان گلستان در میزگرد واکاوی ابعاد قیام 5 آذر مردم گرگان و دشت اظهار کرد: در بسیاری از کشورها یادمان ها را به عنوان کارکرد درمانی جنگ می دانند و از آن برای تلطیف اذهان بکار می برند.

وی افزود: ایجاد یادمان های جنگ نسل ها را به هم مرتبط می کند و کاهش دردها و آلام اجتماعی از همین نقاط شکل می گیرد.

طالع زاری خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر از گذشتگان خود که در جنگ حضور داشتند خیلی استفاده می کنند و در نقاط پربازدید شهر یادمان های آنان را قرار می دهند، تولید فیلم و داستان نیز در سازمان های مردم نهاد کشورهای دیگر به چشم می خورد.

 1

وی با اشاره به بزرگداشت قیام های خونین و مردان جنگی در دیگر کشورها گفت: باید در مباحث آموزشی خود مطالب مربوط به جنگ را بگنجانیم تا این اتفاق را همه نسل ها لمس کنند.

طالع زاری اضافه کرد : در حوزه 5 آذر آموزش و پرورش و دانشگاه های استان چکار کردند ؟ چند بار موضوع انشا دادند و چه همایش ، مسابقه و یا رقابتی در این موضوع برگزار شد تا تبیین شود ؟ چرا نباید در حوزه آموزشی و دانشگاهی ما این جریان فکری اتفاق بیفتد ؟

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید استان گلستان در خصوص اینکه چرا المانی از قیام خونین 5آذر در سطح شهر گرگان قرار ندارد، ابراز کرد: زمانی وبلاگ داشتم در در آن به صراحت نوشتم که گرگان تنها شهری است که نمادی از ایثار و شهادت ندارد و توبیخ نیز شدم.

طالع زاری گفت : بارها برای نمادسازی 5 آذر به شورای شهر مراجعه کردیم که دست کم کتیبه ای درست شود و یا سردیس 14 شهید این قیام خونین درست شده و نصب شود اما این اتفاق نیفتاد، این مسئله یک همت استانی می خواهد تا حداقل بعد از 40 سال یک نماد از این قیام در سطح شهر داشته باشیم.

وی یادآور شد : باید از زحمات اقای خارکوهی برای مستندسازی 5 اذر تشکر شود ولی یک همت بلند استانی برای تبیین 5 اذر لازم است .

 شهدای 5 آذر گرگان اولین مدافعان حرم کشور بودند

غلامرضا خارکوهی در میزگرد قیام خونین 5 آذر گرگان گفت: وقتی به حرم امام رضا جسارت شد حضرت امام(قدس سره) پیام محکمی دادند که جنبش مردم گرگان را در پی داشت، رژیم شاهد بدنبال نابودی مقدسات اسلام بود و مردم این را بر نمی تافتند.

خارکوهی متذکر شد: وقتی پیام امام مخابره می شود که روز یکشنبه را هفتمین روز شهدای حرم امام رضا(ع) اعلام می کنند تنها شهری که قیام خونین راه می اندازند گرگان بوده است حتی در تهران و قم و مشهد نیز این اتفاق نیفتاد، جاسوس شهربانی سرپاسبان لشکری در روز چهارم آذر از قیام 5 آذر مردم مذهبی گرگان گزارش می دهد و همین امر سرآغاز آن اتفاق خونین می شود.

 1

تاریخ نگار گرگانی ادامه داد: تجمع در امامزاده عبدالله(ع) نشان از اسلامی بودن و اعتقادی بودن این حرکت داشت، نکته مهم این است ما باید از این عزیزان تجلیل به عمل آوریم چرا که این عزیزان نخستین بسیجیان و مدافعان حرم بودند، این قیام در حالی بود که هنوز ساواک منحل نشده بود و شهربانی نیز جولان می داد این قیام ارزش بسیار بالایی دارد.

وی تصریح کرد: آمدن پای کار در تظاهراتی که می دانستند قرار است شلیک شود از اهمیت بالایی برخوردار است، زن و بچه و علما در این تظاهرات شرکت داشتند، البته آیت الله نورمفیدی در گرگان نبودند اما در پانزدهم این شهدا سخنرانی کردند.

خارکوهی تأکید کرد: این قیام تنها مختص گرگان نبود از سراسر استان به میدان آمدند و در گرگان تجمع کردند، امام و روحانیت با شبکه اطلاع رسانی قوی روحانیت و نیروهای مقتدر انقلابی پیام خود را مخابره کردند و علما و مردم به تبعیت از آن تجمع کردند.

تاریخ نگار گرگانی گفت: طبق گزارش اطلاعات شهربانی حدود 30هزار نفر در آن روز تجمع کرده بودند، این بزرگترین تجمع انقلابیون مذهبی در گرگان بود، با وجود اینکه آیت الله طاهری گفتند تظاهرات آرامی می کنیم اما تهدید به تیراندازی شد و به صورت وحشیانه ای به سمت مردم تیراندازی کردند، آنها قصد کشتار داشتند چرا که می توانستند در غیر این صورت با چند تیر هوایی مردم را متفرق کنند.

وی افزود: در آن روز مامورین رژیم حتی از عبور و مرور آمبولانس ها جلوگیری می کردند و به داروخانه نیز یورش می بردند و فاجعه ای عظیم را به بار آوردند.

قیام 5 آذر باید در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها ثبت شود

خارکوهی گفت: این واقعه جزو وقایع بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی کشورمان است، سال 92 نامه ای در این خصوص خدمت رئیس جمهور فرستادم و ثبت ملی این واقعه را تأکید کردم که خوشبختانه در دوم شهریور سال 95 ثبت رسمی شد، خواسته دوم بنده این بود این قیام در کتاب های درسی دانشگاه ها و مدارس درج شود چرا که واقعه بسیار عظیم بود.

قیام خونین 5 آذر گرگان مغفول مانده است

رمضانعلی جعفری، جانباز قیام خونین 5 آذر گرگان، در گفت و گو با خبرنگاران به نقش مردم اشاره کرد و متذکر شد: پنجم آذر به جهت بزرگداشت هفتم شهدای مشهد اتفاق افتاد که مردم به تاسی از امام عزیز به پا خاستند.

1

وی افزود: برای شهدای 17 شهریور تهران و 29 آبان مشهد مجالس متعددی در کل کشور گرفته می شود اما قیام 5آذر مغفول مانده است این در حالیست که کمتر استانی در کشور چنین جایگاه ویژه ای در انقلاب داشته است و حق نیست که سطحی به این قضیه نگاه شود.

جعفری ابراز کرد: بهتر است مسئولین بیشتر به این واقعه نظر کنند و بدانند ریشه اعتقادی مردم گرگان چگونه بوده است که چنین جنبش عظیمی از خود بروز دادند که می توان آن را مقدمه ای برای پیروزی انقلاب دانست.

جانباز قیام خونین 5 آذر عنوان کرد: انقلاب اسلامی حرکت عظیم اعتقادی بود و رهبری آن بر دوش روحانیت بود، طبق فرمان حضرت امام مردم گرگان برنامه ریزی کرده بودند که این راهپیمایی را انجام دهند و حوالی صبح به صورت جمعی به سمت امامزاده عبدالله حرکت کردند که تیراندازی از همان بدو سخنرانی شروع شد و این قیام خونین شکل گرفت.

انتهای پیام /