Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از واردات بی روی به کشور بیان داشت: به شدت مخالف واردات برخی از اقلام به کشور هستم مشاهده می کنیم برخی کالاها وارد کشور می شوند که هیچ نیازی به وارد کردن آنها ندارم این مسئله خود به خود باعث آسیب به اشتغال می شود.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از انقلاب نیوز، میتوان به جرات گفت مسئله اشتغال و بیکاری اصلی ترین دغدغه مردم ایران است بسیاری از مسائل و مشکلات که در زندگی اجتماعی، اقتصادی و حتی عاطفی مردم به جود می آید ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با مسئله اشتغال و معیشت دارد.

ایجاد اشتغال برای مردم جزء وظایف دولت است و مردم انتظار دارند دولت ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری را در اولویت خود قرار دهد.

دولت با سرمایه گذاری در پروژه هایی که می تواند باعث شکل گیری خدمات جدیدی شود، موجب اشتغال زایی می شود. همچنین دولت می تواند از برنامه های در حال اجرای بخش خصوصی حمایت کرده و نتیجه بخشی آن ها را تسهیل سازد.

قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین قانون کشور، در اصل 28 مقرر کرده است که «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.» این اصل در ادامه ضمن پذیرش اصل آزادی و احترام به اشتغال افراد، دولت را مکلف کرده است تا «با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برایم همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید».

شورای عالی اشتغال که به عنوان یکی از شوراهای عالی کشور به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری وزیر کار تشکیل می‌شود، از جمله شوراهای بالادستی است که سیاست‌گذاری و هدایت کلان اشتغال را در کشور بر عهده دارد.

ایجاد اشتغال وظیفه دولت است

ماده 80 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، به دولت اجازه است تا برای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی، کاهش عدم تعادل منطقه‌ای و توسعه مشاغل نو، به حمایت مالی و تشویق توسعه شبکه‌ها، خوشه‌ها و زنجیره‌های تولیدی، ایجاد پیوند مناسب بین بنگاه‌های کوچک، متوسط، بزرگ (اعطای کمک‌های هدفمند) و انجام تمهیدات لازم برای تقویت توان فنی ـ مهندسی ـ تخصصی، تحقیق و توسعه و بازاریابی در بنگاه‌های کوچک و متوسط و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آنها، رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک به بلوغ و تبدیل آنها به بنگاه‌های بزرگ و رقابت‌پذیر و گسترش کسب و کار خانگی و مشاغل از راه دور و طرح‌های اشتغا‌ل‌زای بخش خصوصی و تعاونی به ویژه در مناطق با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط نرخ بیکاری کشوراقدام کند.

در این زمینه شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: وضعیت اشتغال خرد با یک و نیم میلیارد دلاری که بابت اشتغال روستایی به صورت وام در حال واگذاری به مردم و جوانان است یک اتفاق خوبی می تواند رقم بزند اما باید یک اطلاع رسانی و آموزش خوب در کنار این کار صورت گیرد، زیرا این تسهیلات هم در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هم پیش از آن به عنوان طرح اشتغال زود بازده پرداخت شد اما کار آیی و بازخورد لازم را نداشت.

وی افزود: زمانی که تسهیلات اشتغال پرداخت می شود باید آموزش داده شود و سطح آگاهی افزایش پیدا کند تا این مسئله به نقطه ای برسد که مردم و جوانان جویای کار بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، قطعا افرادی که در این زمینه مشاوره می دهند باید راهنمایی هایشان طوری باشد که بتوانیم در حوزه اشتغالزایی کارهای مناسبی انجام دهیم.

وضعیت اشتغال خوب نیست

غراوی خاطر نشان کرد: در حوزه انتخابی شخص بنده اطلاع دارم که وضعیت اشتغالزایی وضعیت مناسبی نیست البته امیدواریم ارائه تسهیلات از سوی دولت بتواند روند رو به رشد اشتغال در کشور را فراهم کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از واردات بی روی به کشور بیان داشت: به شدت مخالف واردات برخی از اقلام به کشور هستم مشاهده می کنیم برخی کالاها وارد کشور می شوند که هیچ نیازی به وارد کردن آنها ندارم این مسئله خود به خود باعث آسیب به اشتغال می شود.

وی اظهارداشت: واردات بی رویه و غیر ضروری باعث می شود انگیزه اشتغال کم شود امیدواریم دولتمردان در این فضا ورود کنند و جلوی واردات غیر ضروری را بگیرند، دولت باید به سمت و سوی کارهایی برود که بتوانند منشاء اشتغال خوب در کشور را ایجاد کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می شود دست هایی وجود دارد که چنان قدرتمند است که نمی توان جلوی آن ایستاد و از ورود کالاهای غیر ضروری جلوگیری کرد نظر شما چیست؟ گفت: من نمی خواهم وارد این مباحث شوم ، آنچه در روند قانونی و داخلی خودمان انجام می دهیم امیدوارم اگر این مسیر را پیگیری کنیم بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

دولت در بخش مسکن نتوانست به درستی عمل کند

غراوی در پاسخ به این سوال که وضعیت کارخانه ها و کارگاه های کشور را چطور ارزیابی می کنید گفته می شود بسیاری از اینها به خاطر واردات بی رویه تعطیل شده و در حال تعطیل شدن است؟ گفت: یک حوزه که بسیار مهم و باعث رونق اشتغال می شود حوزه مسکن است دولت نتوانسته در این حوزه کاری را که باید و شاید است را انجام دهد .

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: چرا که در حوزه مسکن عوامل زیادی دخیل هستند از جمله کارخانه سیمان، کارخانه آجر، کارخانه سنگ، کارخانه شیرآلات، کارخانه میلگرد و دهها بخش دیگر که اگر بخش مسکن فعال شود باعث ایجاد اشتغال می شود دولت باید به سمت ساخت مسکن برای اشتغال زایی برود مخصوصا در بافت های فرسوده می تواند کمک خیلی خوبی شود.

وی خاطر نشان کرد: قبلا هم گفته ام شاید مسکن مهر فی نفسه طرح بسیار خوبی بود اما نتوانستیم در مکان یابی آن را درست انجام دهیم و روند رو به رشدی که می توانستیم در حوزه اشتغال و مسکن انجام دهیم انجام نشد و در حال حاضر بافت های فرسوده و بافت های ناکارآمد می تواند اتفاقات خوبی را در حوزه اشتغال در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی در کشور ایجاد کند.

غراوی در پاسخ به این سوال که وظیفه ایجاد اشتغال به عهده دولت است اما مردم از نمایندگانشان نیز انتظار دارند آیا مجلس می تواند دولت را به تحرک بیندازد که اشتغال را رونق ببخشد؟ بیان داشت: یک و نیم میلیاردلاری که در سال گذشته تسهیلات پرداخت شد و مجلس به این سمت و سور رفت یعنی اینکه مجلس نیز پیگیر این نوع مسائل است زیرا مردم به نمایندگان مجلس مراجعه می کنند و بدون واسطه می توانند با نمایندگانشان ارتباط برقرار کنند و مشکلاتشان را بیان کنند و موضوع ایجاد اشتغال که می تواند دغدغه نمایندگان باشد نیز ناشی از همین ارتباط است.

انتهاي پيام/