Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با نشنال اینترست تاکید کرد در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران را از قید هر تعهدی برای باقی ماندن در آن رها خواهد شد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی این نشریه آمریکایی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با نشنال اینترست تاکید کرد آمریکا هم‌اکنون هم در حال نقض توافق هسته‌ای ایران است.

آمریکا در دوره ترامپ تمام تعهداتش را نقض کرده است
او درباره احتمال خارج شدن آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک گفت: آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ در واقع بخشی از برجام نبوده و تقریبا تمام تعهداتش را نقض کرده است. در نتیجه ما تقریبا یک دوره آزمایشی ۱۶ ماهه را برای خروج رسمی (آمریکا) داشته‌ایم.

وزیر خارجه ایران افزود: اگر آمریکا به طور رسمی از برجام خارج شود، پیامد فوری این خواهد بود که احتمالا ایران را از قید هر تعهدی برای باقی ماندن در برجام رها خواهد کرد. اینکه ایران سریعا از برجام خارج شود یا نه تصمیمی است که ما اتخاذ خواهیم کرد، اما این محتمل‌ترین نتیجه برای پاسخ ما به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خواهد بود.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا واکنش ایران به آمریکا شامل خروج این کشور از ان‌پی‌تی (معاهده منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی) هم خواهد شد، گفت: به طور قطع این موضع دولت نیست. اما ما افکار عمومی فعالی داریم و همواره به افکار عمومی پاسخگو بوده‌ایم. البته آنچه من به عنوان نخستین واکنش کشورم به خروج رسمی آمریکا می‌بینم، بررسی خارج شدن از برجام خواهد بود.

او درباره چگونگی نقض برجام از سوی دولت ترامپ، هر اظهار نظری را که ترامپ از زمان ورود به کاخ ریاست جمهوری داشت، از تلاش برای تضعیف مفاد برجام تا گفتگو با مقامات و تجار خارجی برای منصرف کردن آن‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران و دیگر اقداماتی که مانع برقراری روابط تجاری عادی بین ایران و دیگران می‌شد، نقض برجام خواند و تاکید کرد مفاد خاصی در توافق هسته‌ای وجود دارد که ترامپ را از زمانی که فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا و رئیس قوه مجریه این کشور آغاز کرد، از اظهار نظر ضد برجام منع می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: از طرف دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا از صدور مجوز برای فروش هواپیما و دیگر فعالیت‌هایی که بر اساس برجام قانونی بودند، خودداری کرد و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی هم از زمان تحلیف ترامپ، حتی یک مجوز صادر نکرد. در نتیجه می‌توان گفت در موارد متعددی شاهد نقض فنی توافق و حتی موارد جدی‌تر نقض برجام از طرف این دولت، از جمله از طرف رئیس جمهور و اعضای دولت و نهاد‌های مختلف قوه مجریه آمریکا بوده‌ایم.

سیاست‌های آمریکا، آن را به عنوان شریکی غیرقابل اعتماد در مذاکرات معرفی می‌کند
ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور آمریکا را دشمنی حیله‌گر، یک ابله ناشی یا فردی که به سادگی روابط بین‌المللی را نادیده می‌گیرد، تصور می‌کند، از اظهار نظر درباره شخصیت ترامپ خودداری کرد و گفت: من این مشکل را شخصی نمی‌کنم، اما معتقدم سیاست‌های آمریکا در این دولت در نهایت نه منافع صلح و امنیت بین المللی را تامین خواهد کرد و نه منافع آمریکا را؛ زیرا آمریکا خود را به عنوان شریکی غیرقابل اعتماد در مذاکرات معرفی می‌کند.

او با تاکید بر اینکه از نظر جامعه بین‌المللی اکنون دونالد ترامپ و دو سال پیش باراک اوباما نماینده‌های دولت آمریکا محسوب می‌شوند، افزود: جامعه بین‌المللی با سیاست‌های داخلی کشور‌ها کاری ندارد. ما بر این تصور بودیم که با دولت‌ها توافق می‌کنیم. دولت آمریکا وارد یک توافق چند جانبه شد که آزادانه بر سر آن مذاکره شده بود. نه تنها برجام بلکه بسیاری از توافق‌ها از جمله پیمان آب و هوایی و موافقت نامه‌های دیگر.

دیگر کدام آدم عاقلی با آمریکا توافق خواهد کرد؟
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: و اکنون بخش‌هایی از توافق که ترامپ آن‌ها را زیر سوال برده است، احتمالا جدی‌ترین بخش‌ها هستند و بیشترین مذاکرات بر سر این بخش‌ها انجام شده است و (در مذاکرات) آمریکا به بخشی از خواسته‌های خود دست یافت و به بخشی دست نیافت. اما به جای بخشی از خواسته هایش (که محقق نشد)، چیز‌های دیگری به دست آورد. منظورم این است که این یک روند بده-بستان است. در هر مذاکره‌ای دو طرف بین آنچه می‌دهند و می‌گیرند توازن برقرار می‌کنند. اما اکنون آمریکا می‌گوید آنچه مال من است مال من است و آنچه مال شماست قابل مذاکره است. هر آنچه به شما داده‌ام اکنون می‌خواهم پس بگیرم. از این پس کدام آدم عاقلی با آمریکا توافق خواهد کرد. این پیامد بلندمدت سیاست‌های ترامپ برای آمریکاست.

ترامپ به شدت خواهان مذاکره مجدد با ایران است
ظریف در ادامه درباره تمایل ترامپ برای مذاکره با کره شمالی، گفت: در واقع رئیس جمهور آمریکا احتمالا به شدت خواهان مذاکره مجدد با ایران است، اما واقعیت این است که ما قبلا به توافق رسیده‌ایم و در نتیجه شما درباره توافقی که بر سر آن با دولت یک کشور مستقل به تفاهم رسیده اید، دیگر مذاکره نمی‌کنید. ما هم به توافق رسیده‌ایم نه تنها با آمریکا بلکه با شش کشور دیگر.

او ضمن رد صریح این موضوع که ایران ترجیح می‌دهد به بمب هسته‌ای دست یابد، پس از آن با آمریکا مذاکره کند، گفت: به اعتقاد من این رویکرد آمریکا حاوی پیامی صریح برای جامعه بین‌المللی است، مبنی بر این که شما نمی‌توانید در مذاکرات به آمریکا اعتماد کنید.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر خروج احتمالی آمریکا از برجام در ماه مه بر اوضاع داخلی ایران گفت: به اعتقاد من این مسئله باعث افزایش وحدت مردم ایران می‌شود. مردم دیگر دلیلی نخواهند داشت در بحث‌هایی که در چهار سال گذشته بین آن‌ها وجود داشت، درگیر شوند، بحث بر سر اینکه آیا ما باید با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نه زیرا دیگر در‌ها بسته شده است و همه هم یک دیدگاه خواهند داشت.

ظریف در ادامه درباره اقدامات منطقه‌ای ایران نیز تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم نقش یک قدرت برتری‌طلب را در منطقه ایفا کنیم و معتقدیم دوره گرایش‌های برتری‌طلبانه به پایان رسیده است.

او در پاسخ به پرسشی در زمینه علت جارو جنجال‌های رژیم صهیونیستی درباره حضور ایران در سوریه گفت: آن‌ها همواره برای توجیه اقدامات تجاوزکارانه خود مانند نقض حقوق فلسطینیان و همچنین برخی مشکلات داخلی خود به دنبال بهانه‌ای بوده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه آیا مخالفت‌های دولت ترامپ با توافق هسته‌ای ایران زمینه‌ای برای حمله به این کشور است، ابراز تردید کرد.

انتهای پیام/