Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

استقرار گسترده نیرو و تجهیزات ارتش سوریه در اطراف ادلب گواه عملیات قریب الوقوع در ادلب است؛ اما موضوع قابل توجه علت ترس واشنگتن از این عملیات و نیز واکنش روسها به حمله احتمالی آمریکاست.

به گزارش تیتر آزاد به نقل ازخبرگزاری مهر، روند تحولات و حوادث استان ادلب با شتاب به پیش می رود و دمشق و متحدانش آماده حمله به تروریستها هستند. ارتش سوریه طی روزها و هفته های اخیر نیروها و تجهیزات گسترده ای را در اطراف ادلب مستقر کرده است.

در این میان سه کشور غربی آمریکا، فرانسه و انگلیس تهدید به حمله نظامی به سوریه کرده اند و بهانه آنها نیز بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی دمشق است در حالی که این به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه کننداین به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه انجام دهند.

در این میان برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که هیئت تحریرالشام منحل شود دیگر نیازی به عملیات نظامی در ادلب نیست و این را مطرح کرده اند که ترکیه از روسیه خواسته است که تا چهارم سپتامبر آینده به آنکارا فرصت دهد تا هیئت تحریر الشام(همان جبهه النصره) را قانع کند تا خود را منحل کند و در دیگر گروههای مسلح ادغام کند.

با این حساب هیئت تحریر الشام خود را در برابر دو گزینه خواهد دید اینکه به درگیری با دیگر گروههای مسلح روی آورد یا خود را منحل کند و به دیگر گروههای مسلح ملحق شود.

«زکریا ملاحفج» از معارضان سوری به الجزیره گفت: «احتمال می دهیم که تحریر الشام خود را در نتیجه فشارها منحل کند زیرا با فشار ترکیه و مردم ادلب روبرو است. اما اگر روسها و نظام سوریه به ادلب حمله کنند درهای جهنم در منطقه گشوده خواهد شد زیرا همه مخالفان آشتی با نظام سوریه در ادلب و حومه آن جمع شده اند».

این در حالی است که عماد الدین مجاد سخنگوی هیئت تحریر الشام هرگونه قصدی برای انحلال هیئت تحریر الشام را تکذیب کرد و آنها را شایعات بی اساس دانست.

اما موضع گیری هایی که درباره ادلب از سوی مقامات سوریه، روسیه و استفان دیمیستورا طی روزهای گذشته بیان شده به خوبی گواه شرایط حساس شمال سوریه است. در نشست خبری روز پنجشنبه سی ام آگوست ۲۰۱۸ ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه؛ وزیر سوری اعلام کرد که دمشق به ادلب حمله خواهد کرد و وزیر روسی نیز به غرب درباره هر گونه ماجراجویی و حمله و دخالت هشدار داد.

اما مواضع استفان دیمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز قابل توجه بود. عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب درباره موضع گیری وی گفت: « ظهور ناگهانی استفان دیمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه و موضع گیری درباره بحران پیچیده ادلب گواه تکرار سناریوی شرق حلب است با این تفاوت که دیگر ادلبی پس از این در کار نخواهد بود. وی در نشست خبری که در ژنو پس از غیبت سه ماهه داشت پیشنهادی مشابه آنچه حدود دو سال قبل در حلب به گروههای مسلح داده بود، عرضه کرد و از آمادگی برای رفتن به ادلب برای تامین گذرگاه انسانی به منظور خروج غیرنظامیان که حدودا سه میلیون نفر هستند از شهر ادلب قبل از حمله کوبنده سوریه خبر داد.

نکته خطرناکی که دیمیستورا بیان کرد این است که تعداد تروریستهای جبهه النصره ۱۰ هزار نفر است و اینکه تروریست هستند و مستحق نابودی اند. از حرفهای نماینده سازمان ملل در امور سوریه می توان دو نکته را دریافت؛ نخست، توصیف هیئت تحریر الشام(جبهه النصره) به تروریست بودن که این به مثابه چراغ سبز بین المللی برای در هم کوبیدن آنها و مستثنی کردن آنها از هر طرح حل و فصل است.

دوم، موضع گیری دیمیستورا درباره سلاح شیمیایی است که بیانگر دیدگاه روسها مبنی بر احتمال اقدام معارضان مسلح سوری در بکارگیری سلاح شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه در این باره است تا حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را توجیه کند و مانعی در مسیر طرح های روسی-سوری برای بازپس گیری ادلب ایجاد کند».

اما نکته قابل توجه تهدید آمریکا به حملات موشکی به سوریه به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی است و به گونه ای از این موضوع خبر می دهد که گویی غیب می داند و این درحالی است که سوریه در سال ۲۰۱۳ تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت بین المللی امحا کرده است با این حال آمریکا ناوهای جنگی اش را در دریای مدیترانه مستقر کرده است تا با موشک های تام هاوک به سوریه حمله کند.

و این در شرایطی که روسها به شدت درباره هر گونه حمله ای ضد نیروهای سوری هشدار داده اندآمریکا ناوهای جنگی اش را در دریای مدیترانه مستقر کرده است تا با موشک های تام هاوک به سوریه حمله کند و این در شرایطی که روسها به شدت درباره هر گونه حمله ای ضد نیروهای سوری هشدار داده اند و مسکو از گروههای مسلح تروریستی خواسته که قبل از این زمان از دست برود تسلیم شوند زیرا تهدیدات آمریکا ضد ارتش سوریه به نفع آنها نیست. روسیه نیز کشتی های جنگی اش را به دریای مدیترانه در مقابل لشکرکشی آمریکا اعزام کرده است.

ارتش سوریه مقدمات عملیات در ادلب را تکمیل کرده و تروریستها هم اعلام کرده اند که گفتگویی با روسها و نظام سوریه برای تحویل ادلب و حومه آن به دمشق در کار نخواهد بود.

حتمی بودن عملیات ارتش سوریه ضد تروریستها از سویی و جنگ رسانه ای غرب ضد ارتش سوریه و تهدید آمریکا، انگلیس و فرانسه به حمله نظامی در صورت بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه شمارش معکوس را برای نبردی سخت و سنگین فراهم کرده است.

اما سئوالی که ذهن تحلیلگران امور منطقه را به خود مشغول کرده، چرایی نگرانی آمریکا از آزادسازی ادلب و حومه آن از لوث گروههای تروریستی و در راس آنها جبهه النصره است.

دلایل واهمه واشنگتن از عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه در ادلب

اگر ارتش سوریه طی عملیات کوبنده، سریع و غافلگیرکننده یا از طریق مذاکره ادلب را آزاد کند چه تاثیری بر آمریکا و نظامیانش در سوریه خواهد داشت؟

در پاسخ باید گفت که ایالات متحده آمریکا نگران این است که ارتش سوریه همه نقاط تمرکز نظامی و میدانی که آمریکا و متحدان منطقه ای می توانند از آن برای فشار بر دمشق استفاده کنند از دست آنها خارج کند به ویژه که نبرد ادلب مرحله آخر از مراحل آزادسازی کل جغرافیای سوریه از لوث تروریسم خواهد بود.

با آزادسازی ادلب برگه برنده و عامل فشار ضد ارتش سوریه از دست گروههای مسلح و حامیان آنها خارج می شود. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می گردد و مفهومش این است که کسانی که جنگی بیش از هفت سال علیه سوریه را به راه انداختند دست خالی باز خواهند گشت و دمشق پیروز از این جنگ خارج خواهد شد و این را آمریکایی ها نمی خواهند و از همین رو به سناریوی شیمیایی روی آورده اند.

روسیه در این میان متوجه موضوع است و به گفته تحلیلگران امور به شکل مستقیم به حمایت ارتش سوریه در مقابل حمله احتمالی آمریکا خواهد پرداخت.

واشنگتن از این هراس دارد که پس از بازپس گیری ادلب از سوی ارتش سوریه، دمشق با فراغ بال در راستای بیرون کردن نظامیان آمریکایی در منطقه التنف و شرق سوریه حرکت کندواشنگتن از این هراس دارد که پس از بازپس گیری ادلب از سوی ارتش سوریه، دمشق با فراغ بال در راستای بیرون کردن نظامیان آمریکایی در منطقه التنف و شرق سوریه حرکت کند و این خواسته آمریکا نیست به ویژه که ولید المعلم وزیر خارجه سوریه روز گذشته اعلام کرد که احدی از نیروهای آمریکایی برای حضور در سوریه دعوت به عمل نیاورده است. روسها هم حضور نظامیان آمریکایی در سوریه را نامشروع می دانند.

«آندریه اونتیکوف» تحلیلگر روس در گفتگویی با اسپوتنیک درباره واکنش روسیه به حمله احتمالی گفت: « روسیه ارتش سوریه را به موشک های بسیار پیشرفته مجهز کرده و علاوه بر آن کارشناسان روس در کنار سوری ها هستند به ویژه که در حمله قبلی بیشتر موشکهای آمریکا سرنگون شد. سوریه توان حمایت خود از گزند حمله خارجی را دارد».

«ولادیمیر والویف» فرمانده سابق ناوگان دریای بالتیک روسیه نیز به اسپوتنیک اعلام کرد: «تقویت ناوگان دریایی روسیه در دریای مدیترانه با هدف مقابله با حمله موشکی احتمالی به نیروهای دولتی سوریه است. حضور گسترده نیروی دریایی روسیه گامی ضروری برای ممانعت از حمله به سوریه است».

به هر حال قدر مسلم آن است که نبرد آزادسازی ادلب از سوی ارتش سوریه و متحدانش حتما شروع خواهد شد و این برای آمریکایی حکم مرگ و زندگی را دارد و از همین رو با تمام توان در راستای ایجاد مانع در برابر آن تلاش می کنند.