Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

دولت آمریکا به کشورهای اروپایی درباره راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی با ایران هشدار داد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دولت‌های اروپایی درباره تشکیل یک ساز و کار ویژه پرداخت مالی برای تسهیل مبادلات مالی با ایران هشدار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده کاخ سفید به کشورهای اروپایی هشدار داده آنها را تحت نظر دارد و در صورتی که آنها به دنبال دور زدن تحریم‌ها علیه ایران باشند با جریمه‌های واشنگتن مواجه خواهند شد. رسانه آمریکایی مدعی شده این تهدیدها تأثیری روی اتحادیه اروپا نداشته است.

یک سخنگوی «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که مقدمات راه‌اندازی این ساختار ویژه «به مرحله‌ای پیشرفته» رسیده است. «ماجا کوچیجانکیک» گفت: «امیدوارم بتوانیم راه‌اندازی آن را خیلی زود اعلام کنیم.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود قبل از صدور بیانیه واشنگتن در این خصوص گفت که آمریکا تحریم‌های خود را کاملاً اجرا و افراد و سازمان‌های دخیل در تضعیف آنها را پاسخگو خواهد کرد.

«تام کاتن»، از نمایندگان تندرو مجلس سنای آمریکا به آسوشیتدپرس گفت: «مسئله این است که بایستی بین تجارت با ایران و ایالات متحده یکی انتخاب شود. امیدوارم متحدان اروپایی ما انتخاب خردمندانه‌ای انجام دهند.»

کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند برای دور زدن تحریم‌های احیا شده علیه ایران قصد راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی را دارند. راه‌اندازی این کانال ویژه تا کنون با مشکلات ویژه‌ای مواجه شده و دولت‌های اروپایی بارها موعد اجرایی شدن آن را معوق کرده‌اند.

یک مشاور غیررسمی دولت ترامپ گفت آمریکا نگرانی‌های متعددی درباره این ساز و کار ویژه دارد. برخی از این نگرانی‌ها، طولانی‌مدت هستند. یکی از نگرانی‌های آمریکا این است که این ساختار ممکن است به روشی بدیل و رقیب برای سامانه مبادله مالی سوئیفت تبدیل شود.

دیگر نگرانی آمریکا این است که سایر کشورها ممکن است صرفاً برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مبادلات مالی خودشان را به این ساختار ویژه انتقال داده و از طریق آن انجام دهند. سوم آنکه، در حالی که رفتار اروپایی‌ها حاکی است که آنها قصد دارند از این ساختار صرفاً برای مبادله کالاهای انسانی استفاده کنند، آمریکا مظنون است که آنها برای مبادله سایر کالاها از این ساختار استفاده کند.

مارکو روبیو گفت: «بایستی با تلاش‌ها در زمینه ایجاد کانال‌های مالی خارجی که ایران ممکن است از آنها برای دور زدن کارزار فشار حداکثری استفاده کند مقابله کنیم.»

انتهای پیام/