گزارش یک نهاد دیده‌بان فعالیت‌های اینترنتی در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد صدها حساب هماهنگ با حزب حاکم رژیم صهیونیستی، در توئیتر و فیس‌بوک مشغول حمایت از نتانیاهو و حمله به رقبای او هستند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس، در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی، یک گروه دیده‌بان اینترنتی روز دوشنبه (امروز) گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد شبکه‌ای متشکل از صدها حساب در شبکه‌های اجتماعی، از جمله تعداد زیادی حساب جعلی، به صورت برنامه‌ریزی‌شده در حال حمله به رقبای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ترویج شعارهای حزب حاکم این رژیم است.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، بر اساس این گزارش، پیام‌هایی که این حساب‌های سازماندهی‌شده در توییتر و فیسبوک منتشر می‌کنند، مرتبا توسط اعضای ارشد حزب لیکود و «یعیر نتانیاهو» فرزند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بازنشر شده است.

گروه «پروژه بات‌های بزرگ» که سازمانی مستقل است و در زمینه رصد موارد سوء استفاده از شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند، در گزارش خود عنوان کرده است که ارتباط مستقیمی میان این شبکه سازماندهی‌شده و شخص نتانیاهو، حزب لیکود و فرزند نتانیاهو کشف نشده، اما اینطور به نظر می‌رسد که فعالیت این شبکه با حزب لیکود و ستاد تبلیغاتی نتانیاهو هماهنگی کامل داشته باشد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «این شبکه از طریق دستکاری اطلاعات، افترا، دروغ و پخش شایعه عمل می‌کند. این شبکه در روزهای پرکار خود، روزانه هزاران توییت منتشر می‌کند.»

بر اساس این گزارش، از ماه دسامبر میلادی که تصمیم به برگزاری انتخابات اعلام شد، فعالیت این شبکه پنج برابر شده و این فعالیت در برهه‌های حساس برای نتانیاهو از جمله همزمان با اعلام اتهامات قضایی علیه وی، بیشتر هم شده است. گروهی که این گزارش را تهیه کرده، می‌گوید تشکیل این شبکه در فضای اجتماعی ممکن است ناقض قوانین انتخاباتی رژیم صهیونیستی باشد.

در حالی که یک سخنگوی حزب لیکود مدعی شده است فعالیت‌های این حزب در فضای مجازی صرفا به حساب‌های واقعی و «حمایت عمومی» متکی است، اما گزارش منتشر شده در مورد شبکه توییتری و فیسبوکی حامی این حزب نشان می‌دهد دستکم ۱۵۴ حساب کاربری مورد بررسی قطعا جعلی هستند. ۴۰۰ حساب کاربری دیگر هم ممکن است جعلی باشند. بر اساس این گزارش، انتشار مطالب در این حساب‌ها توسط انسان صورت گرفته و نه ربات، همین امر کشف و شناسایی این حساب‌ها را دشوار کرده است.

نیویورک‌تایمز که به همراه روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نسخه‌ای از این گزارش دست یافته، به عنوان نمونه به یک حساب کاربری در توییتر به نام «موشه» (Moshe) اشاره کرده که محتوای توییت‌های آن حمایت از نتانیاهو و تاختن به رقبای اوست. این حساب کاربری در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ تنها ۱۶ توییت منتشر کرده، اما در سه ماهه نخست امسال همزمان با داغ شدن رقابت‌های انتخاباتی، ۲۸۵۶ بار توییت کرده است.

بر اساس این گزارش، حساب‌های فعال در این شبکه با یکدیگر هماهنگی کامل دارند و به عنوان نمونه زمانی که یکی از آن‌ها این شایعه را توییت می‌کند که «بنی گانتز» رقیب اصلی نتانیاهو متجاوز جنسی است، بقیه حساب‌های این شبکه نیز همین توییت و شایعه را بازنشر می‌دهند. روز پنج‌شنبه هفته گذشته، این حساب‌های کاربری همزمان با حساب‌های رسمی حزب لیکود، شایعه کردند که گانتز از اختلالات روانی رنج می‌برد.

علاوه بر گانتز، این شبکه «آویخای ماندلبلیت» دادستان رژیم صهیونیستی را نیز به دلیل اعلام اتهام علیه نتانیاهو هدف قرار داده و او را به «تسلیم شدن در برابر رسانه‌ها و چپگرایان» متهم کرده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، تمام حساب‌های کاربری این شبکه نهایتا به فردی به نام «یتساک (اسحاق) حداد» مرتبط است. او در فیسبوک صفحه‌ای دارد و به افراد پیشنهاد می‌دهد که در ازای دریافت پول، پیام‌های سیاسی مورد نظر وی را در صفحات مشخصی منتشر کنند.

هم حداد و هم حزب لیکود ارتباط با یکدیگر را رد کرده و گزارش منتشر شده در مورد حساب‌های جعلی را «دروغ» خوانده‌اند.

با این وجود، اعضای ارشد حزب لیکود بارها پیام‌های منتشر شده توسط این شبکه را بازنشر داده‌اند. بر اساس این گزارش، فرزند نتانیاهو ۱۵۴ بار پیام‌های این شبکه را بازنشر کرده و این شبکه هم ۱۴۸۱ بار پیام‌های او را «لایک» کرده و ۴۲۹ مورد از این پیام‌ها را نیز بازنشر داده است.

بخشی از پیام‌های منتشر شده در این شبکه نیز توهین‌ها و کنایه‌های ضدعربی بوده‌اند که به نوشته نیویورک‌تایمز با ترکیب اعداد و حروف نوشته شده‌اند تا توییتر نتواند آن‌ها را شناسایی کرده و مسدود کند.

در ماه‌های گذشته در پارلمان رژیم صهیونیستی تلاش‌هایی برای تصویب قوانین ناظر بر فعالیت‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته، اما حزب لیکود به رهبری نتانیاهو از تصویب این طرح‌ها ممانعت کرده است.

پیش از این هم گزارش‌های متعددی مبنی بر فعالیت شرکت‌های صهیونیستی در زمینه فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی با هدف پیشبرد اهداف سیاست خارجی این رژیم از جمله تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا منتشر شده بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/