Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

یکی از فرماندهان نظامیان آمریکا در آمریکای جنوبی در جلسه کنگره تأکید کرد که ارتش آمریکا برای به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا آماده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریگ فالر» فرمانده مرکز فرماندهی جنوبی آمریکا در آمریکای جنوبی روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد ارتش آمریکا طرح‌هایی را برای زمانی دارد که «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا قدرت را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا تصاحب کند و اینکه ارتش آمریکا برای هر احتمالی آماده می شود.

بنا به گزارش پایگاه خبری «واشنگتن‌اگزمینر»، این فرمانده نظامی آمریکایی تصریح کرد که به اعتقاد وی زمان زیادی تا به قدرت رسیدن گوایدو در ونزوئلا باقی نماینده است.

روز سه‌شنبه هفته جاری، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در یک پیام ویدئویی، مردم ونزوئلا را تشویق به شورش در خیابان‌ها کرد و گفت که مرحله پایانی آنچه که «عملیات آزادی» خواند، آغاز شده است.

فالر در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا ضمن حمایت از توطئه گوایدو در ونزوئلا گفت: «زمانی می‌رسد که دولت قانونی، قدرت را به دست می‌گیرد و زمانیکه انتظارش را نداریم چنین اتفاقی رخ خواهد داد. ممکن است همین حالا اتفاق بیافتد و به همین دلیل ما آن را طرح «همین امروز» می‌خوانیم».

این فرمانده نظامی آمریکا در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان کنگره مبنی بر احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا گفت که ارتش آمریکا برای تمامی گزینه‌هایی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که روی میز قرار دارد، آماده است.

با اینحال، فالر تأکید کرد که ترجیح می دهد، جزئیات برنامه ارتش آمریکا برای ونزوئلا را در یک جلسه محرمانه کنگره مطرح کند.

از ماه ژانویه سال جاری میلادی، آمریکا به همراه برخی از همپیمانان این کشور، گوایدو را بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند و از آن زمان فشارهای واشنگتن برای خلع مادورو از قدرت و روی کار آمدن گوایدو آغاز شد.

پس از آن ترامپ تأکید کرد که گزینه نظامی علیه دولت ونزوئلا را همچنان روی میز نگه می‌دارد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در مصاحبه با شبکه «فاکس بیزنس» به مسئله ونزوئلا اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور بسیار شفاف و کاملاً ثابت قدم بوده است. احتمال اقدام نظامی وجود دارد. اگر لازم شود، آمریکا (برای اقدام نظامی) وارد عمل می‌شود».

وزیر خارجه آمریکا قبل از آن نیز در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» مدعی شده بود که مادورو روز سه‌شنبه هفته جاری قصد خروج از ونزوئلا را داشته اما روس‌ها مانع وی شدند که البته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن رد ادعاهای پامپئو گفته بود که واشنگتن به دنبال راه انداختن جنگ اطلاعاتی است.

در ادامه حمایت‌های آمریکایی‌ها از تلاش رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای کودتا در این کشور آمریکای لاتین، رئیس‌جمهور ایالات متحده به کوبا گفت که باید فوراً نیروهایش را از ونزوئلا خارج کند.

پنتاگون برآرود کرده است که حدود 20 هزار نیروی نظامی کوبا از دولت مادورو حمایت می‌کنند و طبق این گزارش، روسیه نیز نیروهایی را بعنوان مشاور به ونزوئلا اعزام کرده است که تعداد آنها اعلام نشده است اما ظاهراً 100 مشاور روس اخیراً به ونزوئلا سفر کرده‌اند.

مقامات دولتی و کارشناسان هشدار داده‌اند که ناآرامی‌ها در ونزوئلا می‌تواند یک بحران مهاجرتی را موجب شود که حتی امکان دارد از بحران مهاجرتی که در نتیجه جنگ سوریه به وجود آمد نیز بزرگتر باشد.

برآوردهای سازمان ملل حاکی از آن است که حدود 3.5 میلیون نفر از مردم ونزوئلا برای فرار از ناآرامی‌ها مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.

انتهای پیام/