Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی مسئله استعفای ناگهانی و مشکوک «سعد حریری» در عربستان پرداخت.

به گزارش تیترآزاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز نوشت منابع نزدیک به «سعد حریری»، نخست وزیر پیشین لبنان، اعلام کردند زمانی که هواپیمای وی در عربستان به زمین نشست، برخلاف رسوم متداول که وزیر و یا شاهزاده‌ای برای استقبال یک مقام خارجی در فرودگاه حاضر می‌شود، هیچکس برای استقبال از حریری به فرودگاه نیامد حتی بلافاصله پس از ورود او به خاک عربستان، تلفن همراهش توقیف و درست یک روز بعد مجبور شد متن استعفایش را قرائت کند.

رویترز در ادامه نوشت: این اقدام، لبنان را به خط مقدم تلاش‌ها برای تغییر ساختار خاورمیانه سوق داد. جایی که حکومت عربستان با انقلاب ایران در نزاع دیرینه است. تنش‌ها میان ایران و عربستان در جنگ‌های عراق، سوریه و یمن نیز قابل مشاهده است، کشور‌هایی که ایران و عربستان در هر کدام حامی طرف مخالف هستند و حالا لبنان در معرض بی ثباتی قرار گرفته است. عربستان از مدت‌ها پیش تلاش کرده است گروه نظامی حزب الله که تحت حمایت ایران قرار دارد را تضعیف کند. حزب الله یک قدرت اصلی سیاسی در لبنان است و بخشی از ائتلاف حاکم به حساب می‌آید.

منابع نزدیک به حریری در ادامه اظهار کردند: عربستان به این نتیجه رسید که سعد حریری، پسر رفیق حریری که از دوستان خاندان آل سعود بود، چندان مایل به کنار زدن حزب الله نیست و به همین دلیل باید حذف شود.

منابع بسیاری در لبنان اعلام کردند ریاض امیدوار است بتواند «بهاء حریری»، برادر بزرگتر سعد حریری، را جایگزین او کند. سعودی‌ها قصد داشتند بهاء حریری را به ریاض دعوت کنند تا از او سوگند وفاداری بگیرند؛ اما او نپذیرفت.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: وقتی هواپیمای سعد حریری در عربستان به زمین نشست، وی متوجه شد یک مشکلی وجود دارد. هیچ کس برای استقبال از او نیامده بود.

مقامات عربستانی این موضوع که آن‌ها سعد حریری را برای اعلام استعفا تحت فشار قرار داده اند، تکذیب می‌کنند و مدعی هستند حریری یک مرد آزاد است. رویترز موفق نشد به هیچکدام از مقامات سعودی دسترسی داشته باشد تا از آن‌ها درمورد شرایط عجیب ورود حریری به ریاض، توقیف تلفن همراهش و یا برنامه آل سعود برای جایگزین کردن برادر بزرگتر سعد حریری سوال بپرسد.

رویترز در ادامه نوشت: سعد حریری از زمان اعلام استعفا هیچ بیانیه عمومی منتشر نکرده و یا نشانه‌ای از اینکه چه زمان به لبنان بازمی گردد، بروز نداده است.

پنجشنبه ۲ نوامبر با حریری تماسی برقرار شد و تلفنی به او گفتند باید با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان، دیدار کند.

پیش از آنکه سعد حریری لبنان را ترک کند به مقامات کشورش گفت مذاکره درباره مباحث داخلی را روز دوشنبه و در بازگشت از سفر عربستان پیگیری خواهند کرد. حریری به تیم مطبوعاتی خود گفت اواسط هفته آن‌ها را در شرم الشیخ، محل قرار ملاقاتش با «عبدالفاتح سیسی»، رئیس جمهور مصر، در حاشیه اجلاس جهانی جوانان خواهد دید.

حریری به ملک خانوادگی خود در ریاض رفت. خانواده حریری اموال و ثروت زیادی در عربستان دارند. او تلفن دیگری از مقامات سعودی دریافت کرد که از یک قرار ملاقات با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، در روز شنبه خبر می‌داد.

سعد حریری پیش از این ملاقات ۴ ساعت معطل ماند و سرانجام متن استعفایش را قرائت کرد.

یک منبع نزدیک به سعد حریری گفت: از زمان ورود حریری به عربستان، هیچکس احترامی به او نشان نداد.

حریری به طور مداوم به عربستان سفر می‌کرد و حتی چند روز پیش از استعفا نیز «محمد بن سلمان» برنامه ملاقات او را با «ثامر السبهان»، وزیر مشاور عربستان، ترتیب داده بود.

حریری از آن سفر با رضایت کامل و در نهایت آرامش بازگشته بود. او یک سلفی با سبهان انداخته که هر دو در حال خندیدن بودند. نخست وزیر پیشین لبنان گفته بود مورد حمایت کامل ولیعهد قرار گرفته و از او قول مساعد گرفت تا به ارتش لبنان کمک کند.

حریری تصور می‌کرد مقامات سعودی را مجاب کرده است تا حضور حزب الله را برای حفظ ثبات لبنان هم که شده، بپذیرند.

یک منبع آگاه به ملاقات پیشین حریری و ولیعهد عربستان درباره این موضوع گفت: فکر می‌کنم در آن دیدار، حریری موضع خود را به وضوح درباره حزب الله اعلام کرد. او گفت مقابله با حزب الله موجب بی ثباتی لبنان می‌شود. واضح است مقامات سعودی مایل نبودند چنین اظهار نظراتی را بشنوند.

حریری حتی به سبهان گفت: ما را درمورد اموری که خارج از کنترلمان است، مسئول ندانید. در همین زمان بود که سعد حریری موضع عربستان در قبال حزب الله را نادیده گرفت.

منبع نزدیک به حریری گفت: برای عربستان، این یک موضوع کاملا روشن است. یک جنگ میان سیاه و سفید. اما ما در لبنان خاکستری هستیم.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش به متن استعفای سعد حریری اشاره کرد و نوشت: سخنرانی استعفای حریری همه اعضای تیم او را شوکه کرد. او در سخنانش مدعی شد نگران ترور شدن از سوی ایران و حزب الله است. نزدیکان حریری می‌گویند این لحنی نیست که او غالبا صحبت می‌کند. استعفای حریری با بازداشت بیش از ۲۰۰ مقام و شاهزاده سعودی همراه شد که به بهانه طرح مبارزه با فساد راهی زندان شدند.

در ابتدا این گمانه زنی وجود داشت که حریری به دلیل منافع تجاری خانواده اش مجبور به پذیرش استعفای اجباری شده است؛ اما منابع نزدیک به حریری اعلام کردند این استعفا به دلیل تحریکات عربستان در تلاش برای مقابله با ایران صورت گرفت.

به نوشته رویترز، حریری پس از استعفا نزد «ملک سلمان» برده شد و سپس برای ملاقات با «محمد بن زاید»، حاکم ابوظبی، راهی امارات متحده شد. پس از این سفر عجیب، حریری بار دیگر به ریاض بازگشت.

منابع لبنانی معتقدند عربستان این برنامه‌ها را پشت سر هم به اجرا گذاشت و در نهایت سعد حریری را در بازداشت خانگی درآورد تا برادر بزرگتر او را به ریاست حزب «المستقبل» در آورد و مسیر سیاسی لبنان را به خواست خود تغییر دهند.

انتهای پیام/