Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

وزیر حج و اوقاف افغانستان از احتمال فرار ۵۹۰۰ عضو داعش از رقه در سوریه و احتمال عزیمت به افغانستان خبر داد.

به گزارش تیتر آزاد، "فیض محمد عثمانی"، وزیر حج و اوقاف افغانستان و عضو کابینه اشرف غنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با تأکید بر اهمیت وحدت مسلمین، گفت: بدون شک دین اسلام منادی وحدت و پیامبر ما بنیان‌گذار وحدت است و اینکه می‌گویند، کره زمین گویا یک خانه کوچک است از تعالیم وحدت ساز پیامبر ما بوده است.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب برای وحدت مسلمین، گفت: طبیعی است، وقتی یک کشوری بخواهد از وحدت و انسجام مسلمین دفاع کند، کسانی که منافعشان به خطر بیافتد با آن کشور مخالفت می‌کنند؛ در طول تاریخ همیشه کسانی بودند که وحدت شیعه و سنی مخالف بودند و اینها در مقاطعی برای مسلمین مشکل ایجاد کردند اما درنهایت، نتیجه خوب برای کسانی بوده که از وحدت و همگرایی مسلمانان دفاع کرده‌اند.

"فیض محمد عثمانی" با اشاره به کنفرانس وحدت که همه‌ساله در تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد: همین کنفرانس وحدت که جمهوری اسلامی آن را برگزار می‌کند، نشانه مهمی از وحدت است؛ این کنفرانس اخیر، کنفرانس سی ویکم بود که نشان می‌دهد تلاش‌ها برای وحدت 31 سال است که انجام می‌شود و ایران و رهبر انقلاب، تلاش دارند شیعه و سنی با یکدیگر متحد باشند و این تلاش‌های بدون شک تأثیرگذار بود و تأکیدات و تلاش‌های ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) به دیگر کشورها نیز منتقل می‌شود.

وزیر حج و اوقاف افغانستان، گفت: امروز شیعه و سنی در ایران زندگی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر دارند و در افغانستان نیز همین‌طور است اما همه ما قبول داریم که برخی نمی‌خواهند این وحدت برقرار باشد.

وی، "شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی" را تعبیری مناسب توصیف کرد و گفت: همان‌طور که ما دشمنان بیرونی و استکبار بیرونی داریم باید گفت که دشمن درونی و استکبار دورنی نیز داریم؛ وقتی صحبت از استکبار می‌شود نباید منظور تنها استکبار بیرونی باشد، مسلمان نماهایی که به اختلاف شیعه و سنی دامن می‌زنند، هم جز مستکبرین هستند و به نظر من، ضرر مسلمان نماهایی که آلت دست دشمنان اسلام می‌شوند و بین مسلمین تفرقه می‌کنند بیشتر از استکبار خارجی است.

"فیض محمد عثمانی" با انتقاد از کسانی که به گفته او، تخم نفاق بین مسلمین می‌کارند، در پاسخ به سؤالی درباره جریان وهابیت، گفت: اینهایی که اختلاف‌افکنی می‌کنند، اقدامشان در راستای منافع دشمنان اسلام و به زیان مسلمین است. البته همیشه در طول تاریخ، افراطیون بوده‌اند و برای همه مشاهده‌شده که این افراطیون ابراز و وسیله‌ای برای برهم زدن وحدت مسلمین بوده‌اند.

عضو کابینه دولت افغانستان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات داعش در افغانستان، تأکید کرد: بله، داعش در افغانستان تحرکاتی دارد. ما به‌عنوان کشورهای منطقه، وقتی از شکست داعش در سوریه و عراق ابراز خرسندی می‌کنیم باید مراقب باشیم و بررسی کنیم که داعشی های که زنده مانده کجا فرار کرده‌اند؛ این 5900 داعشی که از رقه فرار کرده‌اند الان کجا هستند؟ بدون شک یکی از جاهایی که داعشی ها تمایل دارند حضور داشته باشند افغانستان است؛ همین اخیراً نیروهای امنیتی ما موفق شدند درلوگر 11 داعشی را دستگیر کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با تفکر داعش از ضروریات است، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال درخواست از ایران و سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس برای کمک مستشاری به افغانستان برای مقابله با داعش، گفت: افغانستان در مبارزه با تروریزم و افراطی‌گری راهبرد خاص خودش را دارد؛ بدون شک اگر ما ببینیم با چالش امنیتی مواجه هستیم و شرایط طور دیگری شود، نیروهای امنیتی و تئوریسین های نظامی ما برای بررسی اوضاع دورهم می‌نشینند و درباره این موضوع تصمیم می‌گیرند.

"فیض محمد عثمانی" در پاسخ به سؤالی درباره دخالت برخی کشورهای فرا منطقه ای در امور داخلی افغانستان نیز گفت: افغانستان یک کشور مستقل است که جغرافیانی مستقل دارد و اگر لازم باشد درباره مسائل منطقه و مسائل امنیتی تصمیم بگیرد، این تصمیم، مستقلانه گرفته خواهد شد.

**گفت وگو از مهدی مشکینی

انتهای پیام/