Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‎کوشد در همراهی با ۲ سناتور آمریکایی، طرحی را برای مجاب کردن ترامپ به حفظ برجام ارائه دهد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری مهر، منابع آگاه به «دیلی بیست» گفته‌اند «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همراهی با ۲ نفر از سناتورهای ارشد کنگره آمریکا، در تلاش برای در امان نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران از شر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است.

گفتنی است ترامپ تا فردا جمعه فرصت دارد طرح تعلیق تحریمهای ایران را که بخشی از توافق هسته ای منعقده در سال ۲۰۱۵ است، تمدید کند.

به گفته منابع آگاه، مک مستر می‌کوشد تا در همکاری با سناتورها «باب کورکر» و «بن کاردین» که ریاست کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا را بر عهده دارند؛ به ترامپ بقبولاند شیوه‌ای که اکتبر گذشته در عدم تایید برجام در پیش گرفت برای واداشتن کنگره به اصلاح مفاد توافق هسته‌ای کافی است.

به عبارت دیگر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دنبال حذف ضرب‌الاجل‌هایی است که با سررسید آنها ترامپ مجبور به تایید برجام است تا به‌این‌ترتیب، رئیس جمهوری آمریکا بی‌سروصدا و با شیوه‌ای آبرومندانه ملزم به حفظ توافق هسته‌ای شود.

گفتنی است مک مستر یک هفته پیش با کورکر و کاردین دیدار کرده است.

این درحالی است که کورکر دیروز چهارشنبه اعلام کرد که کاخ سفید پیش‌نویس طرحی را در رابطه با برجام آماده کرده است. انتظار می‌رود این طرح حاکی از ابراز تمایل کنگره برای تمدید بندهایی از این توافق بعد از مهلت انقضای آن در ۶ سال آینده باشد.

ظاهرا مک مستر، کاردین و کورکر درباره این طرح توافق دارند حال‌آنکه بعید است تصمیم آنها تا فردا جمعه نهایی شود.

به گفته منابع آگاه؛ بندهای مورد بحث بر محدودیت‌های ایران در سال‌های پایانی اجرای برجام تمرکز دارد و به ترامپ این امکان را می‌دهد که تظاهر کند توافق هسته‌ای را به اصطلاح خودش محکمتر کرده است- اقدامی که در واقعیت تاثیر چندانی ندارد چرا که به هر حال کنگره آمریکا صلاحیت بازمذاکره برجام را ندارد.

گفته می‌شود طرح مذکور حاوی مفادی است که ۶ سال بعد و همزمان با شروع انقضای برخی مفاد برجام به کار می‌افتند. در صورتی که ایران در آن مقطع زمانی برخی مفاد برجام را نقض کند، یک شمارش معکوس ۹۰ روزه آغاز می‌شود و کنگره درباره یکی از موارد زیر تصمیم خواهد گرفت: یا رأی به عدم بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد داد، یا اینکه تحریم‌ها به صورت خودکار برمی‌گردند.