Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

شواهد و آمار نشان می دهد آمریکا بعد از ترامپ تنها در طی 8 ماه و در 6 مرحله بیش از 85 فرد و یا نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

 به گزارش تیتر آزاد به نقل از راه دانا ، دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا است که حدود یک سال است افسار سیاست آمریکا را در دست گرفته؛ هرچند که سیاست های کلی آمریکا تغییر ناپذیر است اما ترامپ بر خلاف تلاش اوباما برای حصول توافق هسته‌ای از ابتدا مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد.

یکی از وعده های روحانی لغو توافق هسته ای میان آمریکا و ایران بود، چرا که وی این توافق را تنها به سود ایران می دانست! وی در عین حال اعلام کرد «ایران روح (این توافق) را نقض می کند.» در جایی دیگر اعلام کرده بود که «ایران همچنان به توافق هسته ای پایبند است»

ترامپ با اعلام اینکه توافق با ایران را به هم میزند، باعث شد بسیاری از شرکت هایی که تا کنون برای عقد قرارداد با ایران پیش قدم شده بودند، عقب نشینی کرده و حتی وعده های خود به ایران را فراموش کنند.

اگرچه ترامپ ادعای پاره کردن برجام را داشت اما تا هنگام انتخابات ریاست جمهوری ایران از وضع هرگونه تحریم علیه ایران خودداری کرده و تنها به برخی از کارشکنی ها بسنده کرد.

در همین راستا بلافاصله بعد از آنکه انتخابات ایران برگزار شد وصع تحریم های گسترده به بهانه های غیر هسته ای در دستور کار وزارت خزانه داری آمریکا، با همراهی سنا و کنگره قرار گرفت.

29 اردیبهشت؛ اولین تیر ترامپ در روز انتخابات ریاست جمهوری

در آخرین لحظات عمر دولت یازدهم، و در روز انتخابات، آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد.

دولت آمریکا در حالی که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای ۳ ماه دیگر تمدید کرده بود، همزمان مجازات‌های جدیدی علیه تهران به‌دلیل فعالیت‌های موشکی وضع کرد. این اتفاق را در تحریم های اخیر هم شاهد بودیم

در این فهرست تحریمی در رابطه با برنامه موشکی ایران، نام «مرتضی فراست‌پور» و «رحیم احمدی» از مقام‌های وزارت دفاع ایران و یک تبعه چینی به‌نام «روان رولینگ» به چشم می‌خورند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این تحریم‌ها که به بهانه موشکی وضع شد، همچنین نام سه مؤسسه چینی «شانگهای نورث بیگینز اینترنشنال»، «شانگهای گنگ کوان ترید» و «شانگهای نورث ترانسوی اینترنشنال» را همراه با شرکت ایرانی «متین صنعت نیک‌اندیشان» در فهرست خود قرار داد.

27 تیر؛ دومین موج تحریم های آمریکا با لیدری ترامپ

در این تحریم ها هم آمریکا 18 شهروند، گروه و شبکه‌ ایرانی را به‌خاطر «حمایت از توسعه موشک‌های بالستیک ایران» تحت تحریم قرار داد؛ این اقدام تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا به کنگره اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده و کاهش تحریم‌های هسته‌ای را همچنان می‌توان ادامه داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود 7 گروه و 5 فرد را به‌خاطر کمک نظامی به ایران یا سپاه پاسداران هدف تحریم‌های خود قرار داده است. این تحریم‌ها همچنین شامل آن چیزی است که به‌گفته آمریکا یک گروه جنایی بین‌المللی مستقر در ایران و 3 فرد مرتبط با آن است. از طرف دیگر وزارت خارجه آمریکا نیز دو گروه دیگر مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران را تحت تحریم قرار داد.

براساس این تحریم‌ها، هر گونه دارایی این افراد و گروه‌ها در آمریکا مسدود شده و آمریکایی‌ها از هرگونه تجارت با آنها منع می‌شوند.

براساس بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا صادر کرد، این دو نهاد شامل سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه و مرکز تحقیقات باقرالعلوم تحت تحریم قرار گرفته اند. به طور کلی 18 فرد و نهاد در این سری تحریم ها، از سوی آمریکا تحریم شد.

همچنین نام شرکت هایی ذکر شده که این شانزده نفر عمدتا دست اندرکار آن هستند. شرکت رایان رشد افزار که این شرکت با سپاه قدس همکاری داشته است، سید رضا قاسمی (از شرکت رایان رشد افزار، فرشاد حاکم‌زاده (از شرکت رایان رشد افزار)، محسن پارساجم (از شرکت رایان رشد افزار، تعاونی کشتی‌سازی مد کندالو قشم، این شرکت با تهیه امکانات، تجهیزات و کمک و حمایت مالی در جزیره قشم، با سپاه پاسداران همکاری دارد. همکاری این شرکت از سال ۲۰۱۱ با نیروی دریایی سپاه آغاز شد. کشتی‌سازی مد کندالو قشم در آزمایش سلاح ها در تنگه هرمز به سپاه کمک کرده است و از تهیه کنندگان قایق های تندرو است که سپاه برای مزاحمت برای ناو های آمریکایی استفاده کرده است.

گروه رامور که این گروه از طریق کشتی‌سازی مد کندالو قشم از سال ۲۰۱۲ با سپاه پاسداران همکاری دارد؛ رسیت تاوان که شرکت رامور به این نام تغییر کرده و توسط یک تبعه ترکیه اداره می شود و وابسته به کشتی‌سازی مد کندالو قشم است؛ امیلی لیو، شرکت دیگری است که مالک آن تبعه چین است و برای اهداف نظامی برای ایران امکانات تهیه می کند. این شرکت، وابسته به شیراز الکترونیک است.

شرکت نرم‌افزاری آجیلی، این یک شرکت هک است که پیشتر در دادگاهی در ورمونت به خاطر حملات سایبری کیفرخواستی علیه عوامل آن صادر شده است. این شرکت علاوه بر خدمات به ارتش و نهادهای نظامی ایران، اطلاعات به دست آمده از هک موسسات آمریکایی را در اختیار ایرانی ها قرار داده و به آنها فروخته است.

و افرادی به نام محمدرضا رضاخواه (از شرکت نرم‌افزاری آجیلی)؛ محمد سعید آجیلی، از شرکت نرم‌افزاری آجیلی

دیگر شرکت ها ونهادهای تحت تحریم مانند شرکت آباساینس تک (مستقر در چین)؛ شرکت اندیشه وصال خاورمیانه؛ سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه؛ سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه؛ شرکت ریبیم اوپترونیکس (مستقر در چین)؛ شرکت ریبیم کورپوریشنز (مستقر در چین)؛ شرکت سانوی تک (مستقر در چین)

6 مرداد ماه؛ موج سوم: وزارت خزانه‌داری آمریکا باز هم ۶ شرکت ایرانی را تحریم کرد

پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر سیمرغ از سوی ایران، آمریکا این اقدام را خلاف روح برجام قلمداد کرد. در همین راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا 6 نهاد ایرانی تابع گروه صنعتی شهید همت شامل صنایع امیرالمؤمنین(ع)، شهید کریمی، شهید چراغی، شهید کلهر، شهید رستگار و شهید ورامینی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده بود که وزارت خارجه آمریکا مدعی است اقدام ایران در پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر سیمرغ خلاف روح توافق هسته‌ای (برجام) است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد این اقدام ایران تحریک‌کننده و ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. بعد از این تحریم ها باز هم رایزنی ها با اروپا ادامه یافت اما آمریکا از مواضع خود کوتاه نیامد.

هشتم آبان؛ کاتسا قانونی با نام مستعار مادر تحریم‌ها

بر اساس قانون کاتسا، دارایی‌های افراد و شرکت‌ها در آمریکا بلوکه شده، شرکت‌ها و افراد آمریکایی امکان معامله با آن‌ها را نداشته و این افراد امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

افراد حقیقی: علی‌اکبر احمدیان، عبدالله عراقی، پرویز فتاح، احمد فروزنده، محمد حجازی، محمد علی جعفری، محمدرضا نقدی، رستم قاسمی، مرتضی رضایی، یحیی رحیم صفوی، حسین سلیمی و حسین طائب

افراد حقوقی: دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج)، نیروی مقاومت بسیج، بنیاد تعاون سپاه، شرکت فناوری آب‌های عمیق، موسسه مهندسی فاطر، قرارگاه سازندگی قائم، قرب کربلا، قرب نوح، شرکت حرا، دانشگاه امام حسین (ع)، موسسه مهندسین مشاور ایمن سازان، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه، نیروی هوافضای سپاه، فرماندهی موشکی الغدیر سپاه، سازمان جهاد خودکفایی سپاه، قرارگاه سازندگی نوح، موسسه مکین، بانک مهر، شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصادی ایرانیان، موسسه عمران ساحل، شرکت اورینتال اویل کیش، موسسه راه ساحل، موسسه رهاب، موسسه مهندسین مشاور ساحل، شرکت مهندسی نفت و گاز سپانیر، شرکت مهندسی سپاسد، شرکت تهران گسترش، شرکت تایدواتر خاورمیانه .

این قانون از این جهت تبعات زیادی برای ایران خواهد داشت که تمامی کسانی که با این اسامی و یا شخصیت های حقوقی ارتباط می گیرند مورد تحریم قرار می گیرند؛ بر اساس این قانون حی بانک های داخلی هم نمی توانند با این اشخاص و نهادها مراودات مالی داشته باشند.

22دی ماه 96 برای ششمین بار؛ تعلیق تحریم در کنار وضع تحریم

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اساس اطلاعیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود قرار داده فهرست جدیدی از افراد و نهادهای ایرانی و مرتبط با ایران را به لیست تحریم های دفتر کنترل امور دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه اضافه کرد.

بر این اساس، ۱۴ فرد و نهاد ایرانی به دلیل آنچه واشنگتن نقض حقوق بشر می‌خواند و سانسور در ایران هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران، مرتضی رضوی ، رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج( گروه صنعت دفاعی دریایی ایران و سپاه)، غلامرضا ضیایی، مدیر زندان رجایی‌شهر، یوهوآ شی‌ و ژو یوئه ‌چان از چین، به علاوه شرکت سرامیک بوچو آنگ مستقر در شانگهای، شرکت‌ ارتباطاتی گرین ویو مستقر در کوالامپور، صنایع هواپیمایی ایران، شرکت تجدید و پشتیبانی هلیکوپتر ایران، سازمان دفاع سایبری و نرم افزاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز ملی فضای سایبری، شرکت پردازان سیستم نماد آرمان، زندان رجایی‌شهر و شورای عالی فضای مجازی این بار در لیست تحریم ها قرار گرفته اند.

شواهد و آمار نشان می دهد آمریکا بعد از ترامپ تنها در طی 8 ماه و در 6 مرحله بیش از 85 فرد و یا نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

این در حالی است که شرط اصلی مقام معظم رهبری که با عنوان شروط یازده گانه به مقامات دولتی در خصوص پذیرش برجام ابلاغ شد، لغو هرگونه تحریم و عدم وضع تحریم جدیدی علیه ایران بود؛ این موضوع بارها از سوی روحانی و ظریف به عنوان یکی از دستاوردهای برجام ذکر شده بود.

انتهای پیام/