Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

بررسی آخرین تحولات میدانی یمن در سایه ورود به چهارمین سال تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان از آغاز مرحله جدیدی از مقاومت مبارزان یمنی در برابر مزدوران حکایت دارد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: موشکهای بالستیک انصار الله یمن در نخستین ساعات بامدادی روز دوشنبه با اصابت به اهداف از پیش تعیین شده در خاک عربستان خواب را از چشمان سرکردگان ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن ربود. صدای انفجارهای مهیب لرزه بر اندام متجاوزینی انداخت که فکر نمی کردند نیروهای انصار الله بتوانند تا این حد پیش رفته و اهداف سعودی را با موشکهای بالستیک خود آماج حمله قرار دهند.

یگان موشکی یمن بامداد روز دوشنبه اعلام کرد که در راستای وفای به وعده رهبر جنبش انصارالله، چندین موشک بالستیک به اهدافی در عربستان شلیک کرده است. بنا بر گزارش ها موشکهای شلیک شده از نوع برکان اچ ۲ و هدف آنها فرودگاه بین‌المللی ملک خالد شهر ریاض، فرودگاه ابها در عسیر و فرودگاه جیزان و مناطقی در جنوب عربستان بوده است. سیستم دفاع هوایی عربستان نیز ناکارآمدی خود را در این حمله بیش از پیش نشان داد و نتوانست این موشکها را با وجود ادعای مسئولان سعودی، رهگیری کند.

این حمله نیروهای یمنی از بُعد روش، زمان و اهداف انتخاب شده جای بررسی بسیار زیادی دارد. تعداد زیادی از انواع مختلف موشکهای بالستیک با بردهای مختلف در لحظه نخست حمله به صورت پی در پی دست کم ۴ فرودگاه عربستان را که یکی از هدفهای حیاتی هر کشوری به شمار می آید آماج حمله قرار داد.

در واقع این تحول محسوس در نوع حمله نیروهای یمنی که عربستان را موشک باران کرد تنها چند ساعت بعد از سخنرانی عبدالملک الحوثی، نشان از تبعیت و حمایت کامل این نیروها از رهبران و هم چنین افزایش توان موشکی آنها طی دوره کنونی در مقایسه با دوره های قبل دارد.

حتی ریاض و کشورهایی که دست همکاری به سوی عربستان برای به خاک و خون کشیدن یمن دراز کردند فکر نمی کردند که این جنگ ۳ سال به طول انجامد و انصار الله در کنار نیروهای هم پیمان بتوانند تا این حد مقاومت از خود نشان دهند.

تجاوز نظامی ائتلاف عربستان به یمن که در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ آغاز شد وارد چهارمین سال خود شده است. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که چرا انصار الله این تاریخ را برای حمله موشکی خود علیه اهداف سعودی انتخاب کرد؟

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصار الله یمن به مناسبت چهارمین سالروز تجاوز عربستان سعودی به این کشور ائتلاف متجاوز سعودی را به حملات بیشتر تهدید کرده بود و این حمله موشکی انصار الله در واقع تحقق وعده الحوثی به شمار می آید.

انصار الله و در مجموع نیروهای مبارز یمنی چهارمین سالگرد تجاوز ائتلاف عربی را با حمله موشکهای بالستیک خود به عربستان آغاز کردند تا اعلام کنند که با گذشت زمان نه تنها از مقاومت و پایداری یمنی ها بر مواضع خود در برابر ائتلاف عربی کاسته نشده و مبارزه با مزدوران در یمن تبدیل به یک جنگ فرسایشی نشده بلکه مرحله جدیدی از مبارزه علیه مزدوران عربستان و امارات در این کشور آغاز شده است.

یمنی ها نیز روز دوشنبه از استانهای مختلف این کشور به صنعاء رفتند تا با برگزاری یک راهپیمایی گسترده حمایت خود از رهبرشان اعلام و بر ادامه یافتن مقاومت در برابر متجاوزان تاکید کنند. رهبران مبارز یمنی بارها اعلام کرده اند که حمله نظامی عربستان به همراه چند کشور دیگر تنها با حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفته و اگر این حمایت نبود عربستان جرأت حمله به یمن را به خود نمی داد؛ حمله ای که نتیجه ای جز ویرانی زیر ساختهای این کشور و کشته و مجروح شدن تعداد بیشماری از مردان، زنان و کودکان به دنبال نداشته است.

با وجود آنکه نهادهای بین المللی از جمله سازمان عفو بین الملل و یونیسف بارها نسبت به اوضاع اسفناک مردم یمن و ادامه یافتن کشتار غیر نظامیان در این کشور به دست عناصر ائتلاف متجاز عربستان هشدار داده و انتقاد کرده اند اما کشورهای غربی که منبع اصلی صادرات سلاح به عربستان هستند تاکنون اقدام جدی برای توقف ارسال سلاح به متجاوزان اتخاذ نکرده اند.

عفو بین الملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که حملات هوایی اوت ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که بمب‌های استفاده شده محصول شرکت‌های «لاکهید مارتین» و «رایتئون» آمریکا بوده است. برای نمونه، این گزارش به بمب‌های ۵۰۰ پوندی (۲۲۷ کیلوگرمی) «جی‌بی‌یو -۱۲» هدایت‌شونده با لیزر اشاره کرده که در حملات هوایی استفاده شده‌ است.

در حالیکه کشورهای غربی سیل انواع مختلف از جنگ افزارها و سلاحهای پیشرفته جنگی خود را به سمت عناصر و مزدوران ائتلاف عربستان در یمن روانه می کنند، آمریکا، عربستان و برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس بارها ادعا کرده اند که ایران برای نیروهای مبارز یمنی سلاح ارسال می کند.

باوجود آنکه این ادعا از پایه غلط و بی اساس بوده و تهران بارها آن را رد کرده و خواهان توقف فوری جنگ در یمن شده است اما بررسی این مسأله نشان می دهد که حتی اگر افراد و یا کشورهایی به انصارالله و نیروهای مبارز یمنی سلاح ارسال کند در واقع دست به تقویت جبهه دفاعی مظلومین در برابر متجاوزان زده چرا که آنها تنها تلاش دارند تا از کشورشان در این جنگ نابرابر دفاع کنند و حمله موشکی به اهداف سعودی نیز برای این صورت می گیرد که نشان دهند اگر بخواهند می توانند در سایه توان نظامی و تسلیحاتی خود جنگ را به داخل عربستان بکشانند.

طرح مجدد ادعاهای مربوط به ارسال سلاح توسط ایران به گروه های مبارز یمنی بعد از این حمله موشکی موفق که توانست دقیقا به اهداف از پیش تعیین شده برخورد کند با این هدف صورت می گیرد که اولا پیروزی میدانی انصار الله را که در نوع خود بسیار چشمگیر است کم رنگ کرده و تحت الشعاع قرار دهد دوما شرایط را برای یک اقدام بین المللی باهدف تضعیف قدرت نظامی مبارزان یمنی مهیا کند تا بدین ترتیب از نگرانی و وحشت سعودی ها که با دیدن این توان موشکی لرزه به اندامشان افتاده و به ناگاه خواب نیمه شبشان به کابوس تبدیل شده بکاهند.

در پایان می توان گفت که متجاوزان سعودی باید در انتظار دیدن پیشرفتهای غیر منتظره دیگری از سوی نیروهای یمنی باشند چرا که عبدالملک الحوثی وعده پرده بردای از تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله پهپادها و موشکهایی را داده است که هر نوع سیستم دفاعی را در هم می شکند و این تنها گوشه ای از خشم مبارزان یمنی علیه متجاوزان سعودی به محسوب میشود.

انتهای پیام/