Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رئیس‌جمهور آمریکا با گلایه مجدد از هزینه‌های سنگین حضور نظامی این کشور در غرب آسیا، وعده داد نظامیان آمریکایی «خیلی زود» سوریه را ترک کنند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به هزینه هنگفت حضور ارتش این کشور در مناطق مختلف جهان از جمله غرب آسیا، گفت آمریکا به زودی از سوریه خارج می‌شود.

ترامپ که در یک گردهمایی در «ریچفیلد» ایالت «اوهایو» درباره بازسازی زیرساخت‌های آمریکا صحبت می‌کرد، با بیان اینکه حضور نظامی خارجی آمریکا دستاورد اقتصادی‌ای برای این کشور نداشته، گفت: «ما داریم داعش را به درک واصل می‌کنیم. ما خیلی زود سوریه را ترک می‌کنیم، بگذارید بقیه به حساب آنجا برسند.»

وی افزود: «خیلی زود، خیلی زود از آنجا خارج می‌شویم. ما ۱۰۰% آنچه خلافت خوانده می‌شود، اراضی آن‌ها را خیلی سریع پس خواهیم گرفت و خیلی زود خارج می‌شویم و به خانه، به جایی که به آن تعلق داریم، باز می‌گردیم.»

وعده ترک قریب‌الوقوع سوریه در حالی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که مقام‌های نظامی آمریکا از جمله ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا از احتمال حضور بلندمدت این کشور در سوریه، این بار به بهانه مقابله با «تهدید ایران» و ممانعت از مسلط شدن ایران بر سوریه صحبت کرده‌اند.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم دقایقی پس از سخنرانی ترامپ در نشست خبری روزانه در پاسخ به خبرنگاران گفت از وجود طرحی برای ترک قریب‌الوقوع سوریه «بی‌اطلاع» است و نمی‌داند ترامپ در چه شرایطی این اظهارات را مطرح کرده است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مسکو اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا در حال انتقال تسلیحات سنگین به منطقه «تنف» در جنوب سوریه است. پیشتر وزارت دفاع روسیه هم گفته بود ناوشکن‌های آمریکایی در نزدیکی سواحل سوریه مستقر شده‌اند.

ترامپ: باید نفت خاورمیانه را می‌گرفتیم

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، درباره هزینه‌های نظامی این کشور گفت: «ما تا همین سه ماه پیش، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم. نه میلیارد یا میلیون، بلکه هفت تریلیون دلار، هیچ‌کس قبلا کلمه تریلیون را نشنیده بود.»

وی افزود: «ما مدام در آنجا مدرسه ساختیم و آن‌ها منفجرش کردند، باز مدرسه ساختیم و باز منفجرش کردند و باز مدرسه ساخته‌ایم، هنوز منفجر نشده، ولی باز هم منفجر می‌شود.»

ترامپ ادامه داد: «اما اگر بخواهیم در اوهایو یک مدرسه بسازیم، یا یک پنجره را تعمیر کنیم، نمی‌توانیم پول بگیریم. یا اگر بخواهیم در سان‌فرانسیسکو یا آیوا یک مدرسه بسازیم، نمی‌توانیم پول فدرال بگیریم. ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم برای ارتش خود بودجه دریافت کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به ایده قدیمی‌اش مبنی بر لزوم تصرف چاه‌های نفت و گرفتن منافع نفتی خاورمیانه پرداخت و گفت: «هفت تریلیون دلار خرج کردیم و نفت‌شان را هم نگرفتیم. من زمانی که هنوز یک شهروند عادی بودم مدام می‌گفتم که باید نفت‌شان را بگیریم. اگر گرفته بودیم، مشکلی نبود.»

او افزود: «اگر نفت آن‌ها را گرفته بودیم، داعشی در کار نبود. می‌دانید اکثر نفت آن‌ها دست چه کسی بود؟ داعش. داعش نفت آن‌ها را گرفت و خرج کرد، اما ما نفت را نگرفتیم.»

ترامپ پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته بود واشنگتن باید در عوض حضور نظامی در آسیای غربی و «تأمین امنیت» کشورهای این منطقه، از آن‌ها نفت بگیرد. عربستان یکی از کشورهایی بود که ترامپ می‌گفت به آمریکا مدیون است و باید در قبال دریافت خدمات امنیتی از آمریکا، به واشنگتن پول دهد. در سفر اخیر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به آمریکا هم ترامپ به او توصیه کرد قراردادهای تسلیحاتی بزرگتری با آمریکا ببندد، چراکه «این پول‌ها برای شما چیزی نیست.»

انتهای پیام/