Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

موضوع افزایش نرخ بنزین در کشور از سال گذشته تا به امروز مورد بحث و بررسی بسیاری از رسانه ها و نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است، نمایندگان مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ را به صلاح ندانسته و به دو پیشنهاد بودجه‌ای در این زمینه رای منفی دادند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع افزایش نرخ بنزین در کشور از سال گذشته تا به امروز مورد بحث و بررسی بسیاری از رسانه ها و نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است، نمایندگان مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ را به صلاح ندانسته و به دو پیشنهاد بودجه‌ای در این زمینه رای منفی دادند.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین/رد دو پیشنهاد برای افزایش نرخ حامل های انرژی
علاوه‌بر مخالفت صحن علنی پارلمان با هر گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، پیش از این کمیسیون تلفیق نیز بارها با پیشنهادهای متعدد مربوط به افزایش نرخ حامل‌های انرژی مخالفت کرده بود، آنچه مجلسی‌ها در جلسه علنی مورخ 95/11/24 به مخالفت با آن پرداختند، محتوای بنزینی دو پیشنهاد بود؛ اولین پیشنهاد به افزایش پلکانی قیمت بنزین در سال ۹۷ اشاره داشت و دومین پیشنهاد نیز، حاوی مجوز به دولت برای دریافت عوارض از افرادی بود که بالاتر از «الگوی مصرف»، بنزین مصرف می‌کنند.

پیشنهادافزایش پلکانی قیمت بنزین از سوی محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارائه شد، که در این پیشنهاد آمده است: «در سال آینده قیمت بنزین تا سقف ۸۰ لیتر مصرف در ماه افزایش نیابد و به نرخ سال ۹۶ محاسبه شود، اما بالاتر از این میزان به‌صورت پلکانی تا سقف ۳۰ درصد افزایش یابد»؛ همچنین جزئیات افزایش پلکانی نرخ بنزین نیز تا سقف مشخص به دولت تفویض اختیار شده بود.

مخالفان این پیشنهاد به موضوع تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت عمومی کالاها و خدمات، مشخص نبودن نوع خودروها و میزان مصرف بنزین در آنها و نیز آماده نبودن جامعه برای پذیرش افزایش قیمت بنزین اشاره کردند و موافقان نیز به ضرورت برقراری عدالت میان خودروهای پرمصرف و کم‌مصرف و نیز توجه به حقوق روستائیان و اقشار کم‌درآمد (بابت یارانه سوخت) تاکید داشتند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز رویکرد این کمیسیون را مخالفت با هرگونه افزایش نرخ بنزین در سال ۹۷ عنوان کرد و با این پیشنهاد نیز مخالفت کرد. با این حال معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه که به نمایندگی از دولت سخن می‌گفت، موافقت دولت با این پیشنهاد را اعلام کرد و در نهایت اما این پیشنهاد با ۶۹ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن با مخالفت نمایندگان مواجه شد و به تصویب نرسید.

دومین پیشنهاد بنزینی را‌ هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم اسفراین درباره وضع عوارض مصرف بنزین بالاتر از الگوی مصرف مطرح کرد که به باور او منجر به تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا می‌شود. هرچند در این پیشنهاد نیز کمیسیون تلفیق به‌عنوان مخالف و نماینده دولت به‌عنوان موافق سخن گفتند، اما این پیشنهاد نیز با ۶۹ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید.

دولت در لایحه پیشنهادی خود برایبودجه ۹۷، در تبصره ۱۸ به استناد ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی‌بر اینکه دولت باید تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی را به ۹۰ درصد قیمت‌ها در فوب خلیج فارس برساند، خواستار افزایش قیمت حامل‌های انرژی شد تا بتواند صد در صد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۱۳۹۶ را تا سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، برای اشتغالزایی هزینه کند؛ موضوعی که در کمیسیون تلفیق با آن مخالفت شد.

اما بعد از گذشت سه ماه از رد دو پیشنهاد در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی در مجلس شورای اسلامی ، این روز ها مجددا موضوع افزایش نرخ بنزین و سهمیه بندی سوخت از سوی دولت است که برای روشن شدن ماجرا به سراغ نمایندگان مردم در کمیسیون انرژی مجلس رفتیم تا از اخرین اخبار در این باره را آگاه شویم و به اطلاع مخاطبان گرامی برسانیم.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این باره گفت: قیمت سوخت تنها بین 10 تا 15 درصد به احتمال زیاد تا پایان شهریور ماه افزایش می یابد و موضوع استفاده از کارت سوخت نیز همواره نظر مجلس بر این بوده است که کارت های سوخت حفظ شود.

اما در گفت‌وگوی بعدی که خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با علی گل‌مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داشت خبرها حاکی از این بود که قیمت بنزین در کشور افزایش نمی یابد و موضوع افزایش قیمت و سهمیه بندی را به طور کلی رد کرد.

خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این باره تنها به نمایندگان بسنده نکرد و به سراغ ناصر رئیسی فرد ، رئیس جایگاه داران سوخت رفت تا موضوع را از وی پیگیری کند. ناصر رئیسی فرد در این باره به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: تا کنون ابلاغیه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین به ما ابلاغ نشده است ولی دولت همواره نظر بر افزایش قیمت بنزین داشته که این موضوع با مخالفت بسیاری از نمایندگان مواجه و در نهایت رد شده است.

انتهای پیام/