Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

یک استاد دانشگاه ضمن اشاره به رکود پیش آمده در دو طرف عرضه و تقاضا بیان داشت: تلاش دولت برای تک رقمی کردن تورم هم به افزایش رکود در سال های گذشته کمک کرد؛ در حقیقت تورم تک رقمی ناشی از تعادل در عرضه و تقاضا نبود و بلکه سوء تدبیر دولت و همچنین افزایش رکود در جامعه ناشی از این تورم تک رقمی شده بود.

به گزارش تیتر آزاد،عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص مشکلات اقتصادی پیش آمده در کشور و ریشه یابی این مشکلات اظهار داشت: توصیه ما این است که برای شرایط فعلی نباید واژه بحران را استفاده کرد چرا که حقیقتا اقتصاد اگرچه شرایط مطلوبی ندارد اما به مرحله بحرانی نرسیده است.

عدم تعادل در اقتصاد حاصل 5 سال بی تدبیری است

وی با بیان اینکه عدم تعادل شدیدی در بازار رخ داده است عنوان کرد: بی تدبیری هایی که از سوی دولت رخ داد، باعث شد این عدم تعادل به حال خود رها شود؛ اقتصاد امروز ما مانند فنری است که سال ها تحت تأثیر سیاست های غلط دولت کشیده شده و اکنون که رها شده است به حالت نوسان درآمده و پرتاب می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه این تلاطم ایجاد شده در وضعیت اقتصاد باعث نا به سامانی در وضعیت بازار شده است عنوان کرد: پیش بینی می شود این موج بعد از مدت ها بخوابد و این عدم تعادل ها به خاطر رها شدن اقتصاد به وجود می آید و اگر کمی مدیریت به خرج بدهند می توانند به راحتی این تعادل را به بازار بازگردانند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: سنگ بنای اقتصاد ما درست گذاشته نشد و همانند یک خودرو که اگر در مسیر درستی قرار نگیرد هرچه زمان بگذرد از مسیر اصلی دورتر می شود؛ امروز اقتصاد ما در مسیری است که چون از ابتدا غلط بوده هرچه زمان می گذرد، فاصله آن با هدف اصلی هم بیشتر می شود.

شیخی با بیان اینکه روند اقتصاد در 5 سال گذشته به شدت منحرف شده است تصریح کرد: 5 سال قبل دولتی روی کار آمد که از یک سال قبل خود را با برنامه خاص مذاکره هسته ای معرفی کرد و در ادامه عنوان می کرد که تحریم ها را برداشته و بازار به یک گشایش زایدالوصفی می رسانم.

شرایط اقتصادی امروز نتیجه توقف در سمت عرضه و تقاضاست

وی ضمن اشاره به اینکه این دولت تمام مشکلات اقتصادی را در گروه مذاکره می دانست تصریح کرد: این نوع وعده ها انتظار زیادی را در بازار به وجود آورد و یک توقف اقتصادی در دو طرف عرضه و تقاضا به وجود آمد؛ به این شکل که در طرف تقاضا مردم با خود گفتند نخریم چون در آینده و بعد از مذاکرات به وفور کالاهای وارداتی و با کیفیت و با قیمت پایین در کشور پیدا می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در طرف  عرضه هم دو جنبه رکود به وجود آمد یکی از سوی تولید کنندگان داخلی که با خود گمان کردند با وجود برجام، من می توانم مواد اولیه را ارزان تر وارد کنم و به همین جهت تولید خود را متوقف کردند؛ از طرف دیگر تولید کنندگان داخلی به خاطر نداشتن اطمینان به آینده که ناشی از ولنگاری سیاسی و واردات بی رویه بود، مطمئن شدند که کالاهای تولید شده آنها در رقابت با کالاهای خارجی شکست می خورد و خریداری نخواهد داشت؛ از همین جهت تولید نیز به شدت کاهش پیدا کرد.

تورم را به بهای رکود تک رقمی کردند و اکنون از دستشان در رفته است

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به رکود پیش آمده در دو طرف عرضه و تقاضا بیان داشت: تلاش دولت برای تک رقمی کردن تورم هم به افزایش رکود در سال های گذشته کمک کرد؛ در حقیقت تورم تک رقمی ناشی از تعادل در عرضه و تقاضا نبود و بلکه سوء تدبیر دولت و همچنین افزایش رکود در جامعه ناشی از این تورم تک رقمی شده بود.

شیخی در ادامه به توقف اقتصاد با راهبرد مذاکره اشاره کرد و گفت: دولت همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام و مذاکره با غرب چید و کل راهبرد دولت چیزی نبود جز مذاکره با 5+1 و از همین جهت تمام هم و غم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی دولت در این سالها صرف به نتیجه رسیدن برجام شده بود که متاسفانه با خوش خیالی و عدم صدف نیت این کارها پیش رفت.

وی با انتقاد از مدال دادن دولت به تیم مذاکره کننده گفت: دولت هر کجا گمان میکرد در مذاکرات موفق بوده است، به خود مدال داد و هرجا که به زعم خود به بن بست می رسید تقصیرات را متوجه نظام و ارکان دیگر در آن می کرد تا از این روش برای فرار از پاسخگویی استفاده کند؛ نکته جالب این بود که حتی چندین بار این تقصیرات را به طور غیر مستقیم می خواستند به گردن رهبر انقلاب بیندازند.

سیاست دولت وعده دادن به آینده است/ چرایی فرار دولت از پاسخگویی درباره عملکرد خود

این استاد دانشگاه همچنین گفت: به سیاست فرار به جلو از سوی دولت اشاره کرده و گفت: وقتی دولت درباره برنامه های خود صحبت می کند وعده های آینده را می دهند که وقتی به زمان تحقق ان وعده نزدیک شویم، دیگر از اذهان عمومی پاک شده و از همین جهت مردم آن وعده ها را فراموش می کنند . دولت هم در مرحله بعدی به جای آنکه از عملکرد گشذته صحبت کند، برای آینده وعده می دهد. از همین جهت می بینیم که دولت هیچگاه پاسخگوی فعالیت های خود نبوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه دولت یازدهم بزرگترین کلاه را بر سر مردم نهاد عنوان کرد: حدود 5 سال است که دولت بیت المال را خرج مذاکراتی کردند که نه تنها هیچ نتیجه ای نداشته بلکه بسیاری از دستاوردهای هسته ای کشور نیز از دست رفت؛ همین سفرهای معمولی که با هواپیما هر بار صورت می گرفت در کنار حق ماموریت های این افراد برای خارج از کشور خود هزینه زیادی را به کشور تحمیل کرد.

شیخی با یادآوری صحبت های بخی مقامات دولتی مبنی بر اینکه دستاورد دولت از برجام تقریباً هیچ بود عنوان کرد: وضعیت ما بعد از مذاکرات از وضعیت قبلی هم به مراتب بدتر شد چرا که در دوره تحریم سازو کارهایی برای مقابله با تحریم ها در کشور صورت گرفت که می توانست تک های دشمن را در شرایط تحریم پاسخ بدهد که در این 5 سال سرگرمی دولت با مذاکرات، تمام این ساز و کارها از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه یک راه تأمین ارز کشور صرافی های مجاز بود عنوان کرد: دولت در چند مرحله همه صرافی هایی که در دوران تحریم به تأمین ارز کشور کمک کرده بودند بست و تنها مسیر ورود پول نفت فروخته شده به کشور با این کار بسته شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین بیان داشت: کنسرسیومی برای بیمه اتکایی کشتی ها در زمان تحریم در کشور شکل گرفته بود که دولت این کنسرسیوم را نیز منحل کرد و تحریم های کشتی رانی هدفمند تر شد؛ از طرف دیگر شاهد بودیم افرادی مانند رستم قاسمی که در دور زدن تحریم ها و فروش نفت ایران کمک می کردند در دولت کنار گذاشته شدند و سیاست های آنها در فروش نفت نادیده گرفته شد.

تحریم ها تنها چند درصد هزینه مراودات اقتصادی کشور را افزایش دادند

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: دیدن جلسه با کسانی که در پرونده تحریم ها خبره بودند گذاشتیم و حاصل این بود که تقریباً تحریم ها به جز بار روانی اثر آنچنانی بر اقتصاد کشور نخواهند گذاشت و تأثیر تحریم ها در نهایت این بوده است که بین  تا  درصد هزینه مراودات تجاری کشور را افزایش داده است.

شیخی بیان داشت: در مذاکرات دوره های قبلی همواره دیده بودیم که مسیر مذاکرات را ایران تعیین می کرد و ایران بود که تعیین کننده مذاکرات بود ولی بر خلاف هیأت مذاکره کننده قبلی بعد از کنفرانس آلماتی جریان مذاکرات تغییر کرد و وقتی یک هیأت سازشکار در ایران روی کار آمد عملاً مسیر مذاکرات تغییر کرد و امتیازهای بزرگ ما در مذاکرات از ما سلب شد.

وی با اشاره به اظهارات کلینتون مبنی بر سرمایه گذاری روی میانه رو ها در ایران تصریح کرد: سال هاست که برنامه آنها به این شکل است که آدم های خود را از میان ایرانیان بر می گزینند و روی آنها سرمایه گذاری کرده تا در نهایت برای دولت های آینده نیرو تربیت کرده باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: همین اتفاق در حال حاضر در عراق افتاده است و تکنوکرات هایی را برای آینده عراق تربیت کرده اند تا سکان این کشور را به دست کسانی بدهند که اهداف آنها را در کشور پیاده کنند. به همین راحتی بدون حتی شلیک شدن یک گلوله کل یک کشور در اختیار آمریکا قرار می گیرد. در ایران هم از پیش از انقلاب روی این افراد سرمایه گذاری شده و به همین دلیل است که اکثر اقتصاددانان در کشور ها دانش های غربی دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افکار تیم اقتصادی فعلی دولت غربی است تشریح کرد: همه کسانی که اقتصاد را بر اساس شرایط بومی کشور مطرح و برنامه ریزی می کردند به خاطر ساختار شکن بودن از سیستم دولت حذف شدند؛ چنین اتفاقاتی از سوی غربی ها رصد می شد و وقتی این موارد را مشاهده کردند احساس پیروزی کرده و دولت را منفعل کردند.

امتیازاتی که ایران برای راضی کردن فرانسوی ها به آنها داد

شیخی در ادامه با اشاره به کارشکنی های ابتدایی مذاکرات از سوی فرانسه بیان داشت: احساس من این است که وزیر خارجه کشورمان به فرانسه امتیازاتی داد تا آنها راضی شدند چرا که ما در ابتدای مذاکرات شاهد بودیم فرانسه پلیس بد بود اما در نهایت قراردادهای مهمی با توتال، رنو، سیتروئن، پژو، ایرباس و ... بسته شد.

وی همچنین گفت: فابیوس که روزی خون های آلوده به ایران صادر کرده بود بعد از برجام که عملاً جز خفت و خاری چیزی برای کشور نداشت کاملاً با ایران موافق شده و حتی قراردادهای مهمی را با ایران به امضا رساند؛ در بندی از برجام آمده است که حتی اگر یکی از این کشورها با برجام مخالفت کند عملاً این تحریم ها باز می گردد و از همین رو ایران امتیازاتی را به فرانسه داد تا آنها را راضی کند.

لزوم محاکمه برخی مذاکره کنندگان در دستگاه قضایی به خاطر خسارت های وارد شده به کشور

این استاد دانشگاه با یادآوری عصبانیت چین و روسیه در برهه ای از مذاکرات از تصمیمات ایران گفت: لاوروف وزیر خارجه روسیه چندین بار به ایران هشدار داده بود که برخ یاز بند ها را امضا نکند اما در نهایت ظریف به نگرانی آنها توجهی نکرد؛ برجام خیانتی بود که در حق ملت انجام شد. دستگاه قوه قضاییه باید تیم مذاکره کننده را به خاطر نگرفتن تضمین و ضمانت اجرایی باید محاکمه کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت اساساً در برابر مشکلات اقتصادی و شرایطی که برجام برای کشور به وجود آورده پاسخگو نیست عنوان کرد: در شرایطی که دولتا پاسخگویی ندارد، می بینیم که دو سوم مجلس نیز نسبت به اقدامات حاشیه ساز دولت بی تفاوت بوده و حتی اعتراض هم نمی کنند.

مشروح این مصاحبه به زودی در شبکه اطلاع رسانی راه دانا منتشر می شود.

انتهای پیام/ط