Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

اظهارات روز گذشته آقای روحانی درباره حمایت اروپا از ایران، تکرار دوباره همان ادبیات و نگاه خوش‌باورانه دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت پس از خروج رسمی آمریکا از برجام است. یعنی برگشتن به پله اول و چشم بستن به رویکرد خصمانه و توام با فریب و فرصت‌سوزی اروپا برای واداشتن ایران به انجام یکطرفه تعهدات برجامی طی 5 ماه گذشته.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «در سفر نیویورک یک نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می‌آید، می‌گفتم از محالات تاریخ است چراکه ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریکا گره خورده و امکان ندارد اگر روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند پشت سر ایران برویم. این مسئله‌ای که به ذهن غیرممکن می‌آمد، امروز ممکن شده، دولت‌ها همه پشت سر ایران هستند.»

اظهارات روز گذشته آقای روحانی تکرار دوباره همان ادبیات و نگاه خوش‌باورانه دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت پس از خروج رسمی آمریکا از برجام است که تاکید می‌کردند ایران به برجام بدون آمریکا در کنار اروپا ادامه می‌دهد. روزنامه‌های حامی دولت نیز با تیترهایی همچون «خروج مزاحم از برجام»، «برجام ماند، آمریکا رفت»، «موگرینی: در برجام می‌مانیم»، «تصمیم منطقی تهران» و... از برجام بدون آمریکا استقبال کرده و تاکید کردند که اروپا در کنار ایران ایستاده است. یعنی برگشتن به پله اول و چشم بستن به رویکرد خصمانه و توام با فریب و فرصت‌سوزی اروپا برای واداشتن ایران به انجام یکطرفه تعهدات برجامی طی 5 ماه گذشته. کدام رویکرد خصمانه توام با فریب و فرصت‌سوزی؟ به این موارد دقت کنید:
درباره مهار ایران با آمریکا اتفاق نظر داریم!

دو روز پیش امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر ‌اشتراکات راهبردی با دولت آمریکا علیه ایران تصریح کرد اختلافات دو طرف در سطح روش‌هاست.
وی در گفت‌و‌گو با فرانس24 گفت: «ما با آمریکا درمورد شیوه رفتار با ایران اختلاف نظر داریم.» مجری از ماکرون پرسید آیا باید گفت ترامپ حق دارد که لحن خود را دربرابر ایران تشدید کرده است؟ ماکرون در پاسخ گفت: «در وهله اول باید گفت برخورد با ایران واقعا مشکل است. ما هرگز عکس این مطلب را نگفته‌ایم. پس از آن احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من از زمان به دست گرفتن ریاست‌جمهوری بر آن تاکید دارم. من حدود یک سال پیش درمیان دیپلمات‌ها و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کردم برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال 2025 (پایان برجام)، نظارت و کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه.»

وی افزود: «من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم و هرگز گمان نکردم که رفتار با ایران ساده است. اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست. در این شرایط من فکر می‌کنم ما با صرف‌نظر کردن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از خودمان دفاع نمی‌کنیم و از شکل‌گیری اختلافات جدید جلوگیری می‌کنیم. زیرا روزی که ایران از توافق هسته‌ای خارج شود ما هیچ نظارتی بر فعالیت‌های این کشور نخواهیم داشت. ما هرچه در توان داریم برای جلوگیری از خروج ایران انجام می‌دهیم.»

بازداشت و اخراج دیپلمات‌های ایرانی
و میزبانی از تروریست‌ها

چند کشور اروپایی در ماه‌های اخیر ضمن میزبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی ضدایرانی، اقدام به اخراج و بازداشت چند دیپلمات ایرانی کرده‌اند. میزبانی نشست منافقین و برخورد با دیپلمات‌های ایرانی، دقیقا یک روز قبل از سفر روحانی به اتریش و ظریف به فرانسه اتفاق افتاد و از سر تعمد و توهین بود. منافقین نشست دیگری در نیویورک همزمان با سفر روحانی داشتند.

در همان مقطع خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی با انتقاد شدید از اقدامات توهین آمیز چند کشور اروپایی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به اروپا نوشت: «پازل چینی در چند کشور اروپایی توام با هجمه هماهنگ برخی رسانه‌های غربی برای به حاشیه بردن سفر روحانی به اروپا به عقیده بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی، تلاشی بی‌حاصل جهت طرح موضوع نخ نما شده به بهانه حمایت از گروهک تروریستی منافقین به شمار می‌رود. فضا سازی با طرح گردهمایی گروهک منافقین و عقده‌گشایی شخصیت‌های کم‌ارزش سیاسی از کشورهای دارای حکومت‌های غیردمکراتیک و دیکتاتوری علیه جمهوری اسلامی ایران و انگاره سازی برای مهم جلوه دادن این رویداد با طرح قصه بازداشت چند تن برای ایجاد ‌اشکال در برگزاری این نشست کوچک در فرانسه از شیوه‌های سیاسی - رسانه‌ای بوده که سالیان متمادی از دایره توجه افکار حوزه بین‌الملل خارج شده است.»

ایرنا در ادامه نوشت: «فارغ از اظهارات بدون پشتوانه و بدور از تحلیل و شناخت این عده در نشست فوق و برای مهم جلوه دادن این دورهمی کوچک مغرضان ضدایرانی با حضور هواداران استیجاری، رسانه‌های غربی برای پوشش گروهک دست ساز آمریکایی و ایجاد انحراف افکار عمومی در عرصه بین‌الملل و تحت تاثیر قرار دادن سفر رئیس‌جمهوری طرح کشف یک توطئه را در دستور کار خود قرار دادند.»

باج‌گیری به سبک اروپایی؛ برجام موشکی تروئیکای اروپا

یک روز پس از خروج آمریکا از برجام بود،که سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به این اتفاق، بیانیه‌ای صادر کرده و مواضع خود را اعلام کردند. این سه کشور در بیانیه فوق با ژستی طلبکارانه! به دولت ایران تاکید کردند که نباید در مقابل عهدشکنی آمریکا واکنشی نشان داده و همچنان می‌بایست تعهدات خود را یکطرفه ادامه دهد! علاوه‌بر این، اعضای اروپایی 1+5 تاکید کردند که در عین حال که برجام باید حفظ بشود، ایران می‌بایست درباره مسائل منطقه مخصوصا در سوریه، عراق، یمن و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک خود پاسخگو باشد! همچنین باید برخی از مقررات برجام که پس از سال 2025 خاتمه می‌یابد در یک چارچوب طولانی‌تری تعریف شود.

این در حالی بود که دونالد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید پیش از این بارها اعلام کرده بودند که برجام به دلیل اینکه مسئله موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را پوشش نمی‌دهد و همچنین محدودیت‌هایش دائمی نیست، قابل قبول نمی‌باشد و باید اصلاح شود. در واقع بیانیه سه کشور اروپایی دقیقا تکرار زیاده خواهی‌و یاوه‌گویی‌های ترامپ بود.
اروپا نباید خود را قوی‌تر از آنچه هست نشان دهد!

در همان مقطع روزنامه «تاگس ‌اشپیگل» در گزارشی نوشت بود: « آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره انتظارات بیش از حد از اروپا برای مناقشه با آمریکا بر سر خروج از برجام هشدار داده و گفته است که «ما نباید خود را قوی‌تر از آنچه هستیم نشان دهیم. اروپا نمی‌تواند به تنهایی خود را به عنوان قدرت صلح نشان دهد. باید این مسئله مشخص شود که اصلا تا چه حد می‌توان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد در صورتی که قدرت بزرگ اقتصادی یعنی آمریکا، دیگر در این راستا مشارکت ندارد»».

هفته‌نامه ویکلی استاندارد نیز در گزارشی به نقل از «ریچارد گولدبرگ» مشاور ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نوشت: «پشت درهای بسته دیپلمات‌های اروپایی درحال پذیرفتن این مسئله هستند که با تحریم‌های آمریکا همراهی خواهند کرد».

اروپایی‌ها و پذیرفتن همراهی با تحریم‌های آمریکا

نشریه «دی‌سایت» نیز در گزارشی نوشت درباره رویکرد اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا نوشته بود: «پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان گفت که برلین هیچ امکانی برای حمایت از شرکت‌های آلمانی در برابر تحریم‌های آمریکا در مناسبات تجاری با ایران ندارد. وی درخواست‌ها برای تاسیس یک صندوق اروپایی که عواقب تحریم‌های تهدیدی آمریکا را برای شرکت‌های آلمانی در مناسبات تجاری با ایران از بین ببرد، رد کرد و گفت در حال حاضر قوانین آلمان چنین مداخلاتی را پیش‌بینی نمی‌کند».

اینها تنها بخشی اندک از رویکرد خصمانه و توام با فریب و فرصت‌سوزی اروپاست که از قضا اصلا اتفاق جدیدی هم نبوده است. اروپا در «برجام با آمریکا» هم دقیقا همین رویکرد را داشت. آنجا که ظریف صراحتا اعلام کرد که ما هنوز نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم و آنجا که آلمان در اقدامی توهین‌آمیز از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد و آنجا که آقای روحانی اعلام کرد که 4 سال است که با گونی دلار می‌آوریم!
با این اوصاف آقای روحانی با کدام قرینه و خبر، رویکرد خصمانه و توام با فریب و فرصت‌سوزی اروپا برای واداشتن ایران به انجام یکطرفه تعهدات برجامی را «ایستادن اروپا پشت ایران و مقابل آمریکا» قلمداد می‌کند؟!

فرجام برجام اروپایی
بهتر از برجام آمریکایی نخواهد بود

هجدهم مهرماه در گزارشی با نگاه به به شروط بر زمین‌مانده رهبری در مذاکره با اروپایی‌ها در همین روزنامه نوشتیم: «مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در دوم خرداد که با مسئولین نظام دیدار داشتند، با توجه به تجربه‌ مذاکره با آمریکا در برجام ضمن ابراز بدبینی و تاکید بر عدم اعتماد به اروپایی‌ها، چارچوب و شروطی برای مذاکره با اروپا و حفظ برجامی اروپا مشخص کردند که بررسی‌ شواهد و تحولات نشان می‌دهد با گذشت تقریبا 5 ماه از مذاکرات برجامی هیچ‌کدام از آنها تاکنون محقق و رعایت نشده‌اند.»

در این گزارش همچنین تاکید شد: «با توجه به اینکه بیشتر چارچوب‌ها و شروطی که رهبری تعیین کرده است، (عدم پیوند خوردن اقتصاد کشور به اجرایی شدن شرط اروپایی‌ها برای مذاکره، صدور قطعنامه در شورای امنیت علیه آمریکا، تضمین قطعی فروش نفت ایران و تضمین دریافت و پرداخت و انتقال وجوه مربوط به تجارت دولتی و خصوصی با ایران توسط بانک‌های اروپایی) توسط اروپا نقض شده و یا رعایت نشده است، به نظر نمی‌رسد مذاکرات با اروپا به سرانجام مورد نظر که تضمین منافع اقتصادی است برسد. در واقع شروطی که رهبری تعیین کرده‌اند برای موفقیت مذاکرات است و محقق نشدن آنها درست مانند مذاکرات برجام آمریکایی سرانجام خوبی نخواهد داشت و ما ضرر خواهیم کرد. بنابراین دولت لازم است تلاش خود را به طور مستقل از مذاکرات اروپا برای تامین منافع کشور افزایش دهد و بیش از این در زمین اروپا بازی نکند. »
با درنظر گرفتن تمام این مسائل و البته مسائل دیگری که هنوز پشت پرده مانده و رونمایی نشده، باید از دولت محترم پرسید اروپا دیگر باید علیه ایران چه کند و با چه زبانی بگوید که مقابل ماست و نه پشت ما؟!