Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

بازداشت بیش از صد روزه دیپلمات ایران در وین و عدم اقدام متقابل از سوی دستگاه دیپلماسی موجب شده است این مسئله به مطالبه جدی فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس از وزارت امورخارجه تبدیل شود.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسدالله اسدی؛ دیپلمات ایران در وینِ اتریش است که به اتهامی واهی از سوی چند کشور اروپایی بیش از صد روز است که در بازداشت به سر می‎برد. وارد کردن اتهامی بی اساس به وی از یک سو و عدم اقدام متقابل از سوی دولت و دستگاه دیپلماسی ایران از سوی دیگر موجب شده است تا فعالان و صاحب‎نظران سیاسی، بویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر لزوم رسیدگی قاطع از سوی وزارت خارجه ایران برای آزادی بلاقید و هرچه سریعتر اسدی تاکید کنند.

آلمان قانون مصونیتِ سیاسی را برای تروریست‎ها و جنایتکاران به کار می‌گیرد

حسینعلی حاجی‏دلیگانی در گفت‎وگو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به بازداشت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی توسط دولت آلمان، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت امور خارجه دفاع از حقوق مردم ایران در خارج از کشور است و از آنجایی که حقوق ایرانی‎ها خارج از کشور به وسیله دیپلمات‎ها و کارکنان سفارت پیگیری می‎شود، طبیعی است که وزارت خارجه باید توجه بیشتری را نسبت به دیپلمات‎ها داشته باشد و حساسیت زیادی بر روی سفارتخانه و کنسولگری‎ها به خرج دهد.

نماینده مردم شاهین‎شهر، میمه، با اشاره به قانون مصونیت سیاسی دیپلمات‎ها در خارج از کشور خودشان و مدت طولانی بازداشت دیپلمات ایرانی، تصریح کرد: مطابق با معاهدات بین‎المللی کشور آلمان حق بازداشت کارکنان سفارت ایران را ندارد و بایستی این امر به صورت جدی تا آزادی و احقاق حق آقای اسدی از سوی وزارت خارجه ایران پیگیری و دنبال شود.

وی با بیان اینکه دولت آلمان سال‎ها سابقه حمایت از گروه‎های تروریستی را در پرونده سیاسی خود دارد، ابراز کرد: دولت آلمان رئیس گروهک پژاک را پناه داده است، همچنین از منافقین حمایت می‎کند و به جای اینکه قانون مصونیت سیاسی دیپلمات‎ها را بر اساس قوانین بین‎المللی رعایت کند، در عمل این مصونیت را در مورد تروریست‎ها و جنایتکاران به کار می‎گیرد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه بر لزوم توجه ایران به رفتار آلمانی‎ها و سایر کشورهای اروپایی در خصوص دوستان و دشمنان مردم ایران و تنظیم روابط با این کشورها بر اساس اقدام متقابل، تأکید کرد و افزود: باید بررسی شود که چگونه کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم مانند آلمان از منافقین با سابقه 17 هزار ترور در ایران حمایت می‎کنند و کمک‎های مالی و امنیتی به آن‎ها ارائه می‎دهند.

حاجی‎دلیگانی، با اشاره به نظرات برخی از کارشناسان سیاسی درباره علل انفعال دولت ایران در برابر اقدام دولت آلمان و عدم اقدام جدی وزارت خارجه در این خصوص، بیان کرد: ملت ایران همواره خواستار عزت و اقتدار سیاسی و استقلال کشور در برابر سایر کشورهای جهان هستند و می‎خواهند شأن و جایگاه کشورشان در نظام بین‎الملل حفظ شود.

وی کوتاه آمدن در برابر اروپا و آمریکا و مواضع منفعلانه در برابر استکبار جهانی را راهگشا ندانست و اظهار کرد: تجربه نشان داده که همواره موضع اقتدار و سخن گفتن و رفتار عزت‎مندانه در برابر اروپا و آمریکا جواب داده است و در مقابل هرگاه منفعلانه عمل کرده‎ایم، مغلوب شده‎ایم و نتوانسته‎ایم به اهداف خود برسیم.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه اقتدار بین‎المللی امروز کشور مرهون فداکاری‎ها و جانفشانی رزمندگان اسلام در جبهه‎های مختلف است، ابراز کرد: یقیناً اگر رشادت‎های شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و مدافعان حرم وجود نداشت، امروز دشمنانی که حتی به خبرنگاران خودشان هم رحم نمی‎کنند و منتقدان را به راحتی در کنسولگری قطعه قطعه می‎کنند، هرگز به مردم ایران رحم نمی‎کردند و بزرگترین جنایت‎ها را در کشور مرتکب می‎شدند.

حاجی‎دلیگانی، عقب‎نشینی دولت ایران در برابر تهاجمات اروپایی‎ها را سبب حرکت رو به جلوی دشمنان و اقدامات بیشتر آنان علیه ملت ایران دانست و با اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس از طریق تذکرات متعدد شفاهی و کتبی به وزارت خارجه، تصریح کرد: ملت ایران هرگز چنین رفتار منفعلانه از سوی وزارت خارجه را نمی‎پسندد.

طی روزهای آینده برای دیپلمات بازداشت شده اقدام مناسبی انجام نشود از ظریف سوال می‎شود

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: بارها شاهد بودیم که وزارت امور خارجه در دفاع از حقوق شهروندان ایرانی و همچنین دیپلمات‌های خودمان در خارج از کشور به موقع عمل نکرده یا قاطع عمل نکرده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: لازم و مورد انتظار است که وزیر امور خارجه شخصا به این موضوع ورود کنند و بعد از چندین ماه که از زندانی شدن آقای اسدی دیپلمات عزیزمان در آلمان می‌گذرد در این موضوع دخالت کنند و دیپلمات ما را آزاد کنند و این شدنی است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در خصوص سهل‌انگاری وزیر امور خارجه و دیگر مسئولین وزارت امور خارجه در این موضوع سئوالاتی پیش آمده که چرا در این جهت سهل‌انگاری می‌کنند و ابهاماتی دارد از این بابت در نوع عملکرد وزیر امور خارجه به وجود می‌آید.

وی تأکید کرد: ما الان تذکر می‌دهیم به آقای ظریف که اگر ظرف دو سه روز آینده اقدام مناسبی انجام ندهند از ایشان سئوال خواهیم کرد چرا که در خصوص حقوق شهروندان ایرانی و خصوصا دیپلمات‌های ایرانی که در این جهت بایستی احساس پشت گرمی بیشتری برای انجام مسئولیت‌های دیپلماتیک‌شان در خارج از کشور داشته باشند کوتاهی می‌شود.

لزوم اقدام متقابل در برابر دیپلمات‌های آلمانی

جواد کریمی قدوسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح توس پیرامون انجام نشدن اقدامات لازم برای رهایی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده، اظهار کرد: بنده همیشه یکی از منتقدین سیاست رفتاری وزیر خارجه و کابینه وزارت خارجه بودم، انتقاد بنده این است که در برابر سخت‌گیری‌ها، فشارها، تهدید‌ها و تحریم‌ها موضع نرم از طرف ایران در برابر اروپا و آمریکا جوابگو نیست و نتیجه عکس می‌دهد.

وادادگی دستگاه دیپلماسی در برابر نظام غرب موجب ادامه اسارت دیپلمات ایرانی شده است

وی افزود: نتیجه آن هست که هرروز باید عقب‌نشینی کنیم درحالی‌که آن‌ها هرروز پیشروی می‌کنند؛ در ماجرای دستگیری دیپلمات ایرانی، دستگاه دیپلماسی ایران می‌توانست به‌راحتی عکس‌العمل نشان دهد و بر خود جدی داشته باشد ولی به خاطر وادادگی در برابر نظام غرب که بهشت موعود این تفکر است، این اقدام صورت نپذیرفت.

باند نیویورکی‌ها اکثر امور وزارت خارجه را در دست دارند

نماینده مردم مشهد و کلات خاطرنشان کرد: یکی از سؤالات بنده از ظریف، وزیر امور خارجه این بود که نقش و تأثیرگذاری جریان غرب‌گرا در وزارت خارجه که معروف به باند نیویورکی‌ها بودند و حال اکثر امور وزارت خارجه را در دست دارند را توضیح دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‌طورقطع ما در مجلس باید بیش ازآنچه درگذشته عمل کردیم بر روی موضوع دیپلمات ربوده‌شده ورود جدی داشته باشد و سؤال کنیم تا سرانجام کار نتیجه بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم اقدام متقابل در برابر دیپلمات های آلمانی گفت: پروتکلی در دنیا وجود دارد که اگر کشوری با دیپلماتی برخورد کند بلافاصله اقدام متقابل صورت می‌گیرد، متأسفانه هنوز FATF تصویب نشده دیپلمات ما را دستگیر می‌کنند، فردا که این لوایح تصویب شود، ظریف باید به‌صورت مداوم در محاکم بوده و جوابگو باشد.

اقدام متقابل نسبت به بازداشت دیپلمات‎مان بدیهی‌ترین کاری است که باید صورت گیرد

سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در واکنش به بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایران در اروپا گفت: مطابق کنوانسیون‌های دیپلماتیک، دیپلمات‌ها در کشورهای مختلف مصونیت دارند و باید امنیت آن‌ها تأمین شود و این هم وظیفه دولت میزبان است که مصونیت و امنیت دیپلمات‌ها را تأمین کند.

وی افزود: همچنان که ما در کشورمان وظیفه داریم تا امنیت دیپلمات‌هایی که از کشورهای دیگر در ایران هستند را تأمین کنیم آن‌ها نیز باید امنیت دیپلمات‌های ما را تأمین کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اینکه دیپلمات ما را در یک کشور اروپایی بازداشت کرده‌اند این در واقع به مثابه تعدی به حقوق ما است و این حق برای کشور ما و دستگاه دیپلماسی ما وجود دارد که مقابله به مثل کنند.

نقوی حسینی یادآور شد: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که نسبت به این موضوع اقدام متقابل صورت می‌گیرد اما در عمل هنوز اقدامی صورت نگرفته است و حداقل من هنوز گزارشی مبنی بر اینکه وزارت خارجه اقدام متقابلی انجام داده باشد، ندیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اقدام متقابل بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری است که باید صورت بگیرد و علاوه بر این، مسئولین وزارت امور خارجه باید از مسیرها و کانال‌های دیگر نیز این موضوع را پیگیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: انتظار ما از وزارت امور خارجه و از دولت این است که نسبت به بازداشت دیپلمات ایرانی در اروپا بی‌تفاوت نباشند و اقدام متقابل و مؤثری را انجام دهند و از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود که با اقدامات حقوقی و سیاسی و مذاکرات لازم وضعیت ایشان را پیگری کند.

دستگیری دیپلمات ایرانی توسط آلمان و بلژیک برخلاف قوانین بین‎المللی است

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس در گفت‎وگو با سفیر افلاک با اشاره به اینکه بیش از حدود سه ماه از بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در آلمان می‎گذرد، اظهار داشت: این دستگیری به اتهام واهی به‎عنوان بمب‌گذاری در همایش منافقین در فرانسه انجام گرفته که از قبل سناریوسازی آن از طریق رسانه‎های غربی کلید خورده بود.

وی بیان کرد: پس از خروج آمریکا از برجام، تلاش برای اختلاف‎افکنی بین ایران و کشورهای اروپایی در دستورکار مخالفین نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

کاظمی با اشاره به مواد کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک به عنوان مهم‌ترین معاهده مربوط به حقوق دیپلماتیک افزود: مصونیت دیپلماتیک اساساً قابل نقض نیست و نباید بر اساس یک اتهام ادعایی واهی دیپلمات ما را دستگیر کنند.

وی گفت: این توطئه در راستای تخریب مناسبات ایران و اروپا و نیز یک حرکت نمایشی برای جبران شکست‌های گروهک تروریستی نفاق و رژیم صهیونیستی بوده است.

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس افزود: بر این باوریم که رفتار خارج از عرف در قبال دیپلمات کشورمان بر خلاف قواعد پذیرفته‎شده حقوق دیپلماتیک است و جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت سریع دیپلمات کشورمان به ایران است.

عضو مجمع نمایندگان لرستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف صیانت از مبانی حقوق بین‌الملل و در راستای مقابله با اشکال مختلف تروریسم، حق خود را برای پیگیری‌های حقوقی و سیاسی محفوظ می‎داند و پیگیر حقوق دیپلمات‎های خود در اقصی نقاط دنیا می‎باشد.

کاظمی با بیان اینکه آلمان و بلژیک قوانین بین‎الملل را در جریان بازداشت اسدالله اسدی زیر پا گذاشتند یادآور شد: این کشورها با وجود اطلاع از قوانین بین‎المللی و مصونیت‎های دیپلماتیک، نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی بدون وجود عدله و دلایل قاطع مبنی بر اقدامات غیر قانونی وی اقدام کردند.

دستگیری«اسدالله اسدی» جهت تحت فشار قرار دادن ایران است

یحیی کمالی‎پور؛ نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بازداشت اسد الله اسدی دیپلمات ایرانی توسط اروپا گفت:کشورهای غربی هر از چند گاهی برای اینکه فشارهایی را به ایران وارد کنند دست به چنین اقداماتی دست می زنند.

وی با بیان اینکه دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی با عرف و معیارهای بین‎المللی سازگاری ندارد، ابراز کرد: این در حالی است که این دیپلمات ایرانی مصونیت دیپلماتیک دارد و اروپائیان مدعی هستند که اگر دیپلمات از کشور محل خدمت خود به جای دیگری منتقل و مورد محاکمه قرار دهند آن مصونیت دیپلماتیک از بین می‎رود.

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطلب فوق عنوان کرد: دیپلمات ایرانی هر جا که باشد به علت سمتش مصونیت دیپلماتیک دارد.

کمالی‎پور ادامه داد: از سوی دیگر اقدامات تروریستی و منتسب کردن این اقدامات به ایران با واقعیت‎هایی که ما سراغ داریم انطباق ندارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معتقدم دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در ادامه سلسله اقداماتی از سوی اروپا جهت مستأصل کردن ایران است که در حوزه‎های مختلف به کار می‎گیرند و این مسئله هم یکی از همان موارد است.

وی با اشاره به مطلب فوق افزود: اروپائیان با این اقدام می‎خواهند ایران را پای میز مذاکره بکشانند تا چیزی را از ایران بخواهند و در مقابل چیزی را پس بدهند.

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در شرایط خیلی عادی و معمولی وظیفه دارد که اقداماتی را در خصوص شهروندان ایرانی انجام دهد، اظهار کرد: مضاف بر این اسدالله اسدی دیپلمات است که وظیفه وزارت امور خارجه را در این حوزه بیشتر می‎کند.

کمالی‎پور در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید تمامی اهرم‎های قانونی در اختیار خود را به کار گیرد و مشکل دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی را حل کند.

سعیدی: اروپایی‌ها اسدی را دستگیر کردند تا از ایران امتیاز بگیرند

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج با اشاره به دستگیری اسدالله اسدی در آلمان با اتهامات واهی، ابراز داشت: بنابر اعلام وزارت امور خارجه عضو سفارت ایران در وین از مصونیت سیاسی برخوردار بوده است، بنابراین تعرض کشورهای اروپایی به او و بازداشت اسدی خلاف مقررات است.

وی خاطرنشان ساخت: چنین رویه‌ای در غرب متداول است و زمانی که می‌خواهند از ایران امتیازی بگیرند و یا دست ما را در میز مذاکره خالی نگه‌ دارند به اقدامات این‌چنینی دست می‌زنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه به یاد داریم چگونه به خبرنگار صداوسیما در ایتالیا اتهام واهی قاچاق سلاح زدند تا با هیاهوی رسانه‌ای تصویر ناخوشایندی از ایران به جهانیان نشان دهند، تصریح کرد: این بار اول نیست و شاید بار آخر هم نباشد، سرویس‌های جاسوسی غرب همواره اتهاماتی همچون قاچاق سلاح، مواد مخدر و ... را به شخصیت‌های ایرانی نسبت می‌دهند.

وی به مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام اشاره کرد و توضیح داد: در چنین مقطعی آقای اسدی را دستگیر کرده‌اند تا در قبال گذشت ایران از برخی مسایل و یا اخذ امتیاز از کشورمان به استرداد او رضایت دهند.

این نماینده مجلس دهم خواستار ورود جدی‌تر کمیسیون امنیت ملی به این موضوع شد و اظهار کرد: از دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه انتظار می‌رود در قبال بازداشت دیپلمات ایرانی موضع جدی‌تری را اتخاذ نماید و به‌صورت علنی پیگیر وضعیت او باشد.

مصونیت دیپلماتیک غیر قابل انکار است

اصغر سلیمی در گفت‎وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: کارکنان کنسولگری مصونیت دیپلماتیک دارند و اگر دیپلماتی هم بازداشت شود باید با هماهنگی کشور مطبوع خود این امر صورت گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بازداشتی به صورت غیر قانونی صورت بگیرد، گفت: این امر حتماً باید از جانب ایران محکوم شود و جای تعجب بوده که در مورد اسدالله اسدی کارمند سفارت ما در اروپا واکنش مناسبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این پروند باید از طریق مجامع حقوقی پیگیری شود و اگر شکایتی در این خصوص لازم است هرچه زودتر انجام شود.

سلیمی تاکید کرد: اگر کارمند سفارت ایرانی بدون دلیل بازداشت شده باشد بر روی روابط دیپلماتیک ما با کشورهای اروپایی تأثیر منفی خواهد گذاشت بنابراین این موضوع تا آزادی کارمند سفارت ما باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مصونیت دیپلماتیک غیرقابل انکار است، خاطر نشان کرد: دولت باید در ارتباط با این موضوع شفاف‎سازی کنند و بر اساس قوانین بین‎المللی که مورد پذیریش تمامی کشورهاست این امر را فیصله دهد.

درصورت کوتاهی، ظریف باید به مجلس پاسخگو باشد

بهمن طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره بازداشت دیپلمات ایرانی اقای "اسدالله اسدی" اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای اسدی بازداشت سیاسی است، قطع به یقین مصونیت کامل دارد.

وی افزود: هنوز اروپایی‎ها با ما شفاف نیستند و اقدامات قانونی خود را انجام نمی‌دهند؛ از سوی دیگر وزارت امور خارجه وظیفه دفاع از منافع کشور و دیپلمات‌های ایرانی را برعهده دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس اضافه کرد: در جریان کار وزارت امور خارجه در ارتباط با پیگیری بازداشت آقای اسدی نیستم؛ اما روال قانونی این است که این نهاد باید اقدامات لازم را انجام دهند و وزارت‌خارجه برای آزادی دیپلمات ایرانی ورود جدی کند.

طاهرخانی اذعان کرد: همه سرنوشت ما به برجام گره نخورده است، اما اگر اروپایی‌ها در مذاکرات برجام همراهی نکنند، به معنای این نیست که کشورمان به بن‎بست رسیده است.

وی عنوان کرد: ایران از تمام جهات کشور قدرتمندی است و امکانات زیادی در اختیار دارد، ما کار خود را انجام می‌دهیم و اینطور نیست که دنیا به ما نیازی نداشته باشد و ما فقط به آنها نیاز داشته باشیم.

اروپا تحت سلطه آمریکا است

عضو کمیسیون قضایی مجلس افزود: اینطور نیست که غربی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند با تحکم با ما برخورد کنند، بلکه می‌دانند این گفتمان از جانب آنها بی‌تاثیر است.

وی ادامه داد: نوسانات گفتمان اروپایی‌ها و عملکرد آنها بی‌تأثیر از فشارهای آمریکا نیست و امیدوارم اروپایی‌ها به این مهم پی ببرند که از نظر عملکردی باید طوری باشند که تصور مردم دنیا این نباشد که اروپا تحت سلطه آمریکا است.

وی گفت: اگر از جانب وزارت امورخارجه کوتاهی صورت گیرد قطع به یقین مجلس موضع‌گیری می‌کند و حتی آقای ظریف را برای پاسخگویی به مجلس فرا می‌خواند.

طاهرخانی یادآور شد: می‌توان عملکرد وزارت امورخارجه را در زمینه آزادی دیپلمات ایرانی بررسی کرد و مراجعی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها پیگیر شد.

کمیسیون‌ امنیت‌ملی‌مجلس از ظریف طرح سوال می کند

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در واکنش به پیگیری وزارت امور خارجه درباره دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اروپا به خبرنگار تیتریک،گفت: وزارت امور خارجه مکاتبات دیپلماتیک خود را انجام داده است و به عنوان معترض به این موضوع به دیوان عالی سازمان ملل شکایت کرده است.

محمدجواد کولیوند افزود: در حال حاضر از جزئیات موضوع بازداشت اسدالله اسدی و دلایل کشور آلمان برای دستگیری وی چیزی منتشر نشده است، وزارت خارجه حتی اگر موضوع را می‎داند آن را هنوز انتشار نداده است لذا می‎توان مجدد آخرین وضعیت این موضوع را از وزارت امور خارجه سوال کرد.

وی اظهار داشت: ما با اروپا و کشورهای آسیایی مانند چین و روسیه مراوده‎های اقتصادی و برجامی داریم و این موضوع نباید دلیل شود از مسائلی که درباره شهروندان، دیپلمات و ... اتفاق خواهد افتاد کوتاه بیاییم.

کولیوند تصریح کرد: ما باید به هر شکل ممکن نسبت به موجودیت جمهوری اسلامی در رابطه با موضوعات متفاوت نظرات متفاوت و موضع‎گیری‎های دقیق داشته باشیم، این روند صحیح نیست که اسدالله اسدی قربانی این مهم شود که نکند برجام ما با اروپا بر هم بخورد. مگر این مسئله چه موضوعی است که ممکن است برجام ما را بر هم بزند و البته من فکر نمی‎کنم اینگونه باشد.

وی درباره طرح سوال نمایندگان از محمدجواد ظریف به واسطه موضوع دیپلمات مذکور، گفت: کمیسیون امنیت ملی این اقدام را انجام می‎دهد، معمولا هفته‎ای یکبار وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر می‎شود و گزارش‎های متعدد درباره مسائل جاری کشور، اروپا، بین‎الملل، ارتباط با کشورها، برجام، آمریکا و ... در قالب کارگروه این کمیسیون پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان داشت: با توجه به اینکه موضوع دستگیری این دیپلمات را نمی‎دانیم به این معنا که علت اصلی تا کنون بیان نشده است، بنابراین باید دست به عصا راه برویم.

وزارت خارجه با جدیت و حساسیت آزادی اسدی را مطالبه کند

اصغر مسعودی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن اشاره به اینکه دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی از برخی مصونیت‌ها برخوردارند، گفت: صیانت از حقوق دیپلمات‌ها در واقع صیانت از قوانین بین‌المللی و در راستای حق و حقوق دولت‌ها است که باید مورد توجه مسئولان وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: حتی اگر یک شخص عادی با یک اتهام واهی در کشور دیگری دستگیر شود وزارت خارجه وظیفه دارد که با جدیت، دقت و حساسیت ویژه موضوع را پیگیری کند تا چه رسد به یک دیپلماتی که در واقع از منظر حقوق دیپلماتیک نیز باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد به‌ویژه اینکه تاکنون هیچ دلیل، مدرک و سندی مبنی بر تخلف آقای اسدی ارائه نشده و این دیپلمات مظلوم ما به شکل غیرقانونی و با اتهام واهی دستگیر شده است.

مسعودی با تاکید بر اینکه دیپلمات ایرانی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده است، گفت: آقای اسدی در مسیر بازگشت به محل خدمت خود به صورت غیرقانونی دستگیر می‌شود که این رفتارها با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما برجام اروپایی مانع از اقدام شایسته دولت شده است، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که با توجه به وضعیت و رفتار کشورهای اروپایی که بعد از برجام با ایران داشته‌اند، دشمنان بخواهند با یک توطئه ساختگی روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی را تخریب کنند اما این بدین معنا نیست که از حقوق شهروندان و دیپلمات‌های خود دفاع نکنیم و وزارت خارجه باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادی وی اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه احتمال دارد در مجلس از وزیر امور خارجه طرح سوال شود که چرا در این زمینه تعلل صورت گرفته و درخصوص اقدامات و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند توضیح بخواهد، تاکید کرد: قابل قبول نیست و نمی‌توان گفت تلاش‌ها برای آزادی دیپلمات ایرانی مخفیانه بوده است چراکه وی به صورت علنی بازداشت شده است اما می‌توان گفت که شاید این تلاش‌ها رسانه‌ای نشده است.

مسعودی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق شهروندان هستند، ساده‌ترین قوانین بین‌المللی و حقوق دیپلماتیک را زیرپا می‌گذارند و درخصوص برخورد با تروریسم نیز رفتاری دوگانه دارند و پارادوکس عملکرد کشورهای اروپایی در موضوع حقوق بشر آنجاست که از گروهک منافقین که هزاران نفر از مردم بی‌گناه را به شهادت رسانده‌اند در قلب اروپا حمایت می‌کنند.

تذکر مجلسی‎ها به دولت، در صورت عدم ارائه گزارشی روشن درباره بازداشت دیپلمات ایرانی


«امیر خجسته» نماینده مردم همدان در مجلس در گفت‎وگو با خبرنگار نافع، گفت: آنچه که شنیدم به نظر دولت وظایف خود را انجام می‎دهد و ما هم در مجلس به جد پیگیر هستیم و از آنان می‎خواهیم در این‎باره برنامه‎های خود را تسریع دهند.

وی اظهار کرد: مجلس از مسئولان و وزارت امور خارجه خواسته به جد پیگیری کند و پس از آن گزارش دهد و احتمالاً سه‎شنبه هفته جاری چند مطلب قرار است دولتی‎ها گزارش بدهند و شاید مسئله بازداشت دیپلمات ایرانی هم جزء همین گزارش‎ها باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مسئله بازداشت دیپلمات ایرانی مجددانه از سوی دولتی‎ها در مجامع بین‎المللی برای احقاق حق مطرح نمی‎شود؟، عنوان کرد: تذکر داده و استشهاد آورده شده است، ولی در سطح سازمان‎های بین‎المللی چه سازمانی هست که جواب بدهد؟ همه این سازمان‎ها وحشی‎تر و جنایتکارتر از یکدیگر هستند.

خجسته تصریح کرد: سازمان ملل که مزدور آمریکا است، حال معلوم نیست در مواردی این چنین باید به چه سازمانی مراجعه کنند، در سطح بین‎المللی قوانین توسط آمریکا شکسته و زیر پا گذاشته شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: دولت قول پیگیری داده و وزارت امور خارجه گفته که پیگیری می‎کند، مردم حساس هستند و ما هم در مجلس از دولت خواستیم، دولت می‎گوید که کار دارد انجام می‎دهد و به طور قطع ما مجلسی‎ها از وزارت امور خارجه گزارش می‎خواهیم و در صورت عدم گزارشی روشن به آنان تذکر می‎دهیم.

بازداشت اسدی یک طرح شیطانی است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سبلان ما با تاکید بر آزادی فوری دیپلمات بازداشت‎شده ایرانی گفت: اعتراض خود را نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی اعلام می‎کنیم و خواهان آزادی فوری اسدالله اسدی هستیم.

وی افزود: اتهام دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع گروهک تروریستی واهی است و ما آن را به شدت محکوم می‎کنیم.

محمد فیضی این ماجرا را توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست و افزود: ایران بزرگترین قربانی تروریست در جهان است و 17 هزار شهید ترور حاکی از این واقعیت بوده و ما امروز به پرچم‎داری مبارزه با پدیده شوم تروریسم افتخار می‎کنیم.

فیضی تصریح کرد: ایران در برابر گروه تروریستی داعش و تروریسم، به مقابله بر خواسته است، فلذا باید جهانیان به داشتن ارتباط با ایران افتخار کنند.

دستگیری دیپلمات ایرانی غیرقانونی بوده است

اصغر مسعودی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین خصوص در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن اشاره به اینکه دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی از برخی مصونیت‌ها برخوردارند، گفت: صیانت از حقوق دیپلمات‌ها درواقع صیانت از قوانین بین‌المللی و در راستای حق و حقوق دولت‌ها است که باید مورد توجه مسئولان وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: حتی اگر یک شخص عادی با یک اتهام واهی در کشور دیگری دستگیر شود وزارت خارجه وظیفه دارد که با جدیت، دقت و حساسیت ویژه موضوع را پیگیری کند تا چه رسد به یک دیپلماتی که در واقع از منظر حقوق دیپلماتیک نیز باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد به‌ویژه اینکه تاکنون هیچ دلیل، مدرک و سندی مبنی بر تخلف آقای اسدی ارائه نشده و این دیپلمات مظلوم ما به شکل غیرقانونی و با اتهام واهی دستگیر شده است.

مسعودی با تاکید بر اینکه دیپلمات ایرانی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده است، گفت: آقای اسدی در مسیر بازگشت به محل خدمت خود به صورت غیرقانونی دستگیر می‌شود که این رفتارها با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما برجام اروپایی مانع از اقدام شایسته دولت شده است، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که با توجه به وضعیت و رفتار کشورهای اروپایی که بعد از برجام با ایران داشته‌اند، دشمنان بخواهند با یک توطئه ساختگی روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی را تخریب کنند اما این بدین معنا نیست که از حقوق شهروندان و دیپلمات‌های خود دفاع نکنیم و وزارت خارجه باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادی وی اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه احتمال دارد در مجلس از وزیر امور خارجه طرح سوال شود که چرا در این زمینه تعلل صورت گرفته و درخصوص اقدامات و فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند توضیح بخواهد، تاکید کرد: قابل قبول نیست و نمی‌توان گفت تلاش‌ها برای آزادی دیپلمات ایرانی مخفیانه بوده است چراکه وی به صورت علنی بازداشت شده است اما می‌توان گفت که شاید این تلاش‌ها رسانه‌ای نشده است.

مسعودی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: کشورهایی که مدعی دفاع از حقوق شهروندان هستند، ساده‌ترین قوانین بین‌المللی و حقوق دیپلماتیک را زیرپا می‌گذارند و درخصوص برخورد با تروریسم نیز رفتاری دوگانه دارند و پارادوکس عملکرد کشورهای اروپایی در موضوع حقوق بشر آنجاست که از گروهک منافقین که هزاران نفر از مردم بی‌گناه را به شهادت رسانده‌اند در قلب اروپا حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/