Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه مناقصه جذب سرمایه‌گذار خط‌‌آهن شلمچه-بصره را برگزار کردیم و ۲ سرمایه‌گذار استقبال کردند، از آمادگی ایران برای ساخت این خط‌آهن خبر داد و گفت: مشکلات این پروژه باید از سوی طرف عراقی رفع شود.

ب‌ه گرارش تیتر آزاد، مازیار یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت احداث خط آهن شلمچه-‌بصره در کشور عراق اظهار داشت: کشور ایران راه‌آهن خرمشهر - شلمچه به طول 17 کیلومتر را تکمیل کرد، پس از آن ادامه مسیر از شملچه تا بصره به طول 32 کیلومتر در کشور عراق نیازمند احداث خط‌ ریلی است و از بصره تا کربلا نیز خط‌آ‌هن توسط کشور عراق احداث شده است اما حلقه مفقوده این مسیر ریلی، همان 32 کیلومتر شلمچه تا بصره است.

* قبول ساخت خط‌‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره و پل بازشو مسیر توسط ایران

وی ادامه داد: در ابتدا قراردادی با کشور عراق منعقد کردیم مبنی بر اینکه ایران پل بصره را به عنوان یک پل «باز شو» ایران بسازد و آن را به کشور عراق هبه کند و کشور عراق هم 32 کیلومتر این خط ریلی را بسازد.

یزدانی افزود: پس از انعقاد این قرارداد، مناقصه ساخت پل بصره توسط راه‌آهن ایران انجام شد و در مرحله انتخاب پیمانکار بودیم که متوجه شدیم کشور عراق اهتمامی برای ساخت این 32 کیلومتر مسیر ریلی ندارد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: موضوع را از دولت عراق پیگیری کردیم آنها اعلام کردند که فعلا منابع مالی برای ساخت این 32 کیلومتر خط ریلی ندارند، در این راستا نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتیم مبنی بر اینکه دولت عراق چنین اذعانی دارد که رئیس‌جمهور اعلام کرد این 32 کیلومتر را هم دولت ایران بسازد.

*کشور عراق باید امنیت مسیر را تامین کند

وی بیان کرد: در این راستا برای ساخت این 32 کیلومتر خط آهن آماده شدیم، با دولت عراق برای گذراندن مراحل بروکراسی تفاهم‌نامه‌ وارد مذاکره شدیم اما با وجود آنکه دولت عراق در حرف این موارد را قبول کرده بود، اما در عمل همراهی چندانی نداشت.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن تأکید کرد: بزرگترین مسأله در این حوزه تأمین امنیت است، کشور عراق باید ‌امنیت مسیر را تأمین کند، به هر حال این کاری نیست که ما انجام دهیم‌، ضمن آنکه عراق باید با ما همکاری داشته باشد که این همکاری حس نمی‌شود.

* نامه به رئیس‌جمهور بابت عدم همکاری عراق در تکمیل خط‌آهن شلمچه-بصره

یزدانی ادامه داد: به هر حال باید امنیت توسط دولت عراق تامین شود تا پیمانکار ایرانی کار خود را آغاز کند، اما کشور عراق در این حوزه اقدام خاصی انجام نداده است و بنابراین ما عملا بلاتکلیف هستیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: اقدامات اولیه بابت جذب سرمایه‌گذار ساخت‌ مسیر ریلی شلمچه-بصره توسط شرکت راه‌آهن انجام شد، دو سرمایه‌گذار هم استقبال کردند اما منتظر اعلام رسمی دولت عراق هستیم.

وی ادامه داد:‌ دولت عراق حتی مکاتبات ما را هم در این باره پاسخ نمی‌دهد، حدود 3 روز قبل نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته و کل مشکلات پروژه را مطرح و اعلام کردیم که این موضوع باید از طریق وزارت امور خارجه در مذاکرات دیپلماتیک بررسی شود و پس از به نتیجه رسیدن ما می‌توانیم کار خود را آغاز کنیم.

* پیش‌بینی ساخت خط‌‌آهن شلمچه-بصره در ۱.۵ سال/ لزوم مین‌روبی مسیر

یزدانی با بیان اینکه مدت زمان اجرای این 32 کیلومتر خط ریلی 1.5 سال برآورده می‌شود اضافه کرد: از زمانی که موضوع تأمین امنیت مطرح شود ما کار را آغاز می‌کنم، بخشی از این مسیر ریلی برای احداث نیازمند مین‌روبی است که باید توسط دولت عراق انجام شود.

* هزینه تکمیل هر کیلومتر خط‌‌آهن شلمچه-بصره 15 میلیارد تومان

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: در بخشی از این مسیر، منطقه باتلاقی است که هزینه زیرساختی آن سنگین تمام می‌شود اما پیش‌بینی می‌کنیم به قیمت امروز احداث این 32 کیلومتر خط ریلی در هر کیلومتر 15 میلیارد تومان هزینه داشته باشد.

وی تاکید کرد: به هر حال دولت ایران و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آماده ساخت خط ریلی شلمچه- بصره را دارد و اعلام آمادگی هم کرده است ضمن آنکه سرمایه‌گذار هم آماده است اما کشور عراق باید در این حوزه همکاری و همچنین تامین امنیت کند.

یزدانی اظهار داشت: به هر حال سرمایه‌گذاری در این خط ریلی، توافقی سه جانبه بین سرمایه‌گذار، دولت ایران و دولت عراق است که دولت عراق به عنوان طرف سوم این قرارداد برای ادامه مذاکرات استقبال نمی‌کند و حضور نمی‌یابد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: پس از آنکه مشاور طرح را کاملا امکان‌سنجی کرد و هزینه‌ها استخراج شد، می‌توان مدت زمان بازگشت سرمایه را مشخص کرد اما این پروژه با نگاه اقتصادی ساخته نمی‌شود بلکه با نگاه سیاسی و امنیتی احداث می‌شود و برای هر دو طرف استراتژیک است.

انتهای پیام/