Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف با اعتراض به ارائه ترجمه غلط از CFT از سوی وزارت امور خارجه، با تأکید براینکه ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان باید در صحن علنی بررسی شود، معتقدند CFT باید مجددا در صحن مجلس به رأی گذاشته شود.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بعد از اعلام ایرادات 22گانه این شورا به لایحه CFT اعلام کرد که این لایحه غلط ترجمه‌ای هم داشته است. این درحالی است که این لایحه با تنظیم وزارت امور خارجه و با 3 امضای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد به مجلس ارسال شده است. قبلاً در دو مورد دیگر، یعنی ارسال لایحه پالرمو، چند پیش از این و ارسال متن ترجمه شده از جمع‌بندی برجام در سال 94 به مجلس نیز موضوع ترجمه غلط تکرار شده بود. با این حساب، این سومین بار است که دولت متنی را با ترجمه غلط به مجلس ارسال و نمایندگان نیز بر اساس همان متن ترجمه غلط راگیری می‌کنند. فارغ از اینکه این تکرار در ارائه ترجمه غلط از لوایح و قراردادهای بین‌المللی، شائبه عمدی بودن آن را در ذهن متبادر می‌کند ـ به خصوص از سوی دولتی که ادعای تسلط به زبان‌های خارجه دارد ـ موجب برانگیخته شدن واکنش نمایندگان مجلس نیز شده است. نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف با اعتراض به این اقدام وزارت امور خارجه با تأکید براینکه ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان باید در صحن علنی بررسی شود، معتقدند وزیر امور خارجه به دلیل ارائه متن غلط از لایحه CFT به مجلس باید استیضاح شود.

نماینده مردم خاش در مجلس:
لایحه CFT باید مجدداً به رای گذاشته شود/ استیضاح ظریف در صورت عدم شفاف سازی امری بدیهی است
نماینده مردم خاش در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه مسئله کنوانسیون برای کشور مهم و استراتژیک است، اظهار داشت: این لایحه چون از سوی دولت و شخص وزیر امور خارجه به مجلس ارائه شد و شفاف سازی نیز در مورد آن وجود نداشت با مخالفت 48 درصد نمایندگان قرار گرفت.

علی کرد افزود: علت رای ندادن 48درصد نمایندگان به این کنوانسیون این حقیقت بود که در آن مواردی چون اعتباراتی برای مبارزه با تروریست بود و با توجه به اینکه تروریست در متن آن تعریف نشده بود مورد مخالفت قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات ما نسبت به مسئله تروریست کاملا با آمریکای جنایت کار و دیگر کشورهای غربی متفاوت است، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می شود تا در آینده هر کسی که از مظلومی دفاع کرده و در برابر ظالمی ایستادگی کند به او برچسب تروریست چسبانند که این موضوع با تفکر انقلاب اسلامی مغایرت دارد.

علی کرد ادامه داد: موضوع دوم این موضوع است که در شرایط کنونی که در حال مبارزه با تحریم ها هستیم باید هرگونه کنوانسیون و توافقی را ما نمایندگان با اجازه مستقیم رهبری و توجه به فرمایشات ایشان برسی میکنیم که بی شک در این کنوانسیون شفاف سازی بند به بند وجود ندارد با تردید نمایندگان روبه رو شده ایم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید این مسائل را شفاف سازی کند، گفت: دولت باید بند به بند این مسائل را شفاف سازی کند تا مجلس و شورای نگهبان به صورت کاملا شفاف و روشن بتواند در باره این گونه موضوعات حساس تصمیم گیری کند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان دولت امانت دار مردم بوده و باید حافظ منافع کشور و خون پاک شهیدان باشند و نباید به این گونه باشد که چیزی را به تصویب برسانیم که در آن دفاع از مردم مظلوم فلسطین جرم باشد.

نماینده مردم خاش با تاکید بر اینکه دفاع از مردم مظلوم جهان یکی از ایدئولوژی های اساسی انقلاب اسلامی است، اذعان داشت: امضا و تصویب لایحه ای که ما را از حمایت این مظلومان جهان منع کرده و موجب حمایت از دشمنانمان شود و مانع فعالیت نیروهای امنیتی و انقلابی ما شود چیزی جز خیانت به این مردم و خون پاک شهدا نیست.

وی با درخواست از دولت و وزارت امور خارجه برای ترجمه درست cft و شفاف سازی بند به بند و کلمه به کلمه آن، تصریح کرد: دولت نباید چیزی را برای تصویب به مجلس ارائه کند که در آن مسائل به صورت کلی دیده شده باشد و مفهوم آن برای ملت ما و ملت های دیگر جهان روشن باشد چراکه در چنین موارد مهمی باید هر نکته ای مورد تایید طرفین توافق باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باطل شدن رای گیری این لایحه در دست برسی است، اظهار داشت: این موضوع در دست برسی است تا در آینده ببینیم به چه نظری خواهیم رسید، و تاکنون دو سه بار آقای ظریف احضار شده و نتوانسته است شفاف سازی کند این موضوع را که در آینده تصمیم گیری در مورد این موضوع نیز انجام می شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس:
ظریف در خصوص CFT باید جوابگو باشد

حبیب الله دهمرده در گفت و گو با اوشیدا گفت: هر لایحه ای که شورای نگهبان آن را به مجلس برگشت دهد مجدد مورد بررسی قرار گرفته و دوباره توسط نمایندگان رای گیری می شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بی شک از آقای ظریف به دلیل ترجمه غلط cft سوال خواهد شد و باید وی جوابگو نمایندگان مجلس باشد.

وی تصریح کرد: وقتی شورای نگهبان از طرحی ایراد بگیرد حتما آن طرح به مجلس باز خواهد گشت، و جای دفاع نیز نخواهد داشت، طرح cft نیز تفاوتی با طرح های دیگر ندارد و توسط نمایندگان حتما بررسی خواهد شد.

دهمرده خاطرنشان کرد: مجلس باید این طرح را رفع اشکال کند و بار دیگر به شورای نگهبان ارسال کند تا به تایید این شورا برسد.

نماینده ایرانشهر در مجلس:
رد CFT حق قانونی شورای نگهبان است

محمد نعیم امینی فرد نماینده مردم ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه با وجود ایراداتی که شورای نگهبان به این لایحه گرفته است مجلس بر مصوبه خود اصرار دارد، اظهار داشت: رئیس مجلس نامه ای نوشتند که شورای نگهبان در زمان قانونی اعلام نظر نکرده، هرچند با توضیحاتی که از سوی شورای نگهبان داده شده مشخص شده است که حق قانونی شورای نگهبان است که نظرش را اعلام کند.

وی افزود: با این وجود بار دیگر باید در مجلس روند قانونی این لایحه طی شود و اینکه کمیسیون مجمع تشخیص نباید ورود کند و اگر مجلس نیز اصراری کرد در صحن علنی باشد.

وی با بیان این مطلب که بعید است متن با ترجمه غلط به مجلس ارائه شود، بیان کرد: این موضوع قابل بررسی است و مجلس می تواند مجدد این موضوع را برسی کند.

نماینده مردم سیستان:
CFT مجدد برسی می شود
احمد علی کیخا نماینده مردم سیستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اعلام بی اطلاعی از ایراداتی که به لایحه cft از سوی شورای نگهبان گرفته شده است، گفت: اگر ایراداتی در ترجمه متن باشد روندی قانونی داشته و مجدد در کمیسیون مربوطه با همکاری شورای نگهبان بررسی می شود و اگر ایرادات آن برطرف شد که هیچ و گرنه باید مجدد در صحن علنی مجلس رای گیری شود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
باید منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت درباره CFT باشیم/ غفلت از دیپلماسی اقتصادی؛ مشکل تاریخی وزارت امور خارجه
سیدحسن حسینی شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرآت با بیان این که کوتاهی کمیسیون‌ ذیربط و مرکز پژوهش‌های مجلس عامل بی‌دقتی در ترجمه لایحه CFT است اظهار داشت: مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی علمی کمیسیون‌ها باید دقت بیش‌تری در این زمینه می‌کرد تا متن مذکور بدون اغلاط ترجمه‌ای در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت.

حسینی شاهرودی با اشاره به اختلاف رئیس مجلس با شورای نگهبان در خصوص CFT گفت: شورای نگهبان زمانی رد این لایحه را اعلام کرد که از مهلت قانونی اظهارنظر این نهاد گذشته بود؛ هرچند حرف شورای نگهبان این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را بر لایحه مذکور وارد کرده بود که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی با تصریح بر این که وقتی اظهارنظر شورای نگهبان درباره مصوبات در مهلت قانونی صورت نگیرد، مجلس می‌تواند رأسا آن مصوبه را به دولت ابلاغ کند گفت: البته رئیس مجلس قانون مذکور را به دولت ابلاغ نکرده است و این قانون کماکان ابلاغ‌نشده باقی مانده است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که رئیس مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی و اختیارات خود موضوع اختلافی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده است گفت: بنابراین باید منتظر باشیم تا تصمیم مجمع تشخیص مصلحت در این خصوص اعلام شود.

حسینی شاهرودی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نقصان در دیپلماسی اقتصادی دولت در قبال برخی از همسایگان از جمله عراق گفت: غفلت از دیپلماسی اقتصادی در تمامی دولت‌ها، مشکل تاریخی ما در وزارت امور خارجه است.

نماینده مردم تبریز در مجلس:
این موضوع قابل تامل و پیگیری است/امروز منتقدین FATF همانند منتقدین برجام مورد اتهام قرار می گیرند

احمد علیرضا بیگی در گفتگو با تبریز بیدار با اشاره به بازگردانده شدن کنوانسیون CFT از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شورای نگهبان وظیفه بررسی مصوبات مجلس را دارد و همانطوری که تشخیص داده است این لایحه باید به مجلس بازگردانده شود و اصلاح شود.

وی در پاسخ به موضوع ترجمه غلط متن CFT و احتمال ابطال رای گیری درباره این لایحه گفت: اصل رای گیری این لایحه که باطل نمی شود بلکه ایرادات گرفته شده از طرف شورای نگهبان باید حل شود و دوباره به شورا ارسال شود تا نظر نهایی خود را در این باره بیان کند.

بیگی افزود: وزارت خارجه و در راس آن دولت در تلاش است که به نحوی بتواند که این کنوانسیون را مطلوب نشان دهد و هر کاری در توان دارد انجام می دهد تا مزایای این کنوانسیون را بیان کند تا بلکه بتواند رای مجلس را در باره این کنوانسیون به دست آورد چه بسا برای رسیدن به این هدف مخالفانش را هم متهم می کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته این رویه هم در زمان امضای برجام هم اتفاق افتاد دولت منتقدان برجام را به بی شناسنامگی و بی سوادی متهم کرد ولی امروز ثابت شد که حق با منتقدان برجام بود، معلوم شد آن کسانیکه دولت آن ها را به بی سوادی متهم کرد، برخی موارد را درک کرده بودند که خود دولت متوجه آن نبود و این سنت ناصواب اتهام زنی را خود رئیس جمهور پایه ریزی کرد که مخالفان خود را متهم کند.

بیگی تصریح کرد: امروز هم مخالفین و منتقدین FATF هم توسط وزیر خارجه مورد اتهام قرار می گیرند، دولتمردان غافل از این هستند که این اتهاماتی را که آنها نسبت به مخالفان خود مطرح می کنند همان اتهاماتی هستند که نظام سلطه و آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران می زند و امروز همان اتهامات استکبار از زبان رئیس دیپلماسی کشور بیان می شود.

وی با اشاره به بررسی ترجمه این کنوانسیون توسط مرکز پژوهش های مجلس، عنوان داشت: این موضوع قابل تامل و پیگیری است که متنی را که توسط وزارت خارجه ارسال می شود قبلا باید توسط مرکز پژوهش های مجلس مورد بررسی قرار می گرفت تا شورای نگهبان بخاطر ترجمه اشتباه آن، دوباره به مجلس بازنگرداند.


نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس:
اشتباه در ترجمه CFT یعنی دولت به دنبال کلاهبرداری از مجلس است /لزوم ابطال آرای طرح
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: با توجه به ترجمه اشتباه CFT کمیسیون امنیت ملی باید وزیر امور خارجه را احضار و وی را مورد استیضاح قرار دهد.

وی افزود: قطعا این ترجمه غلط اتفاقی نیست و اگر مجلس به این باور برسد که دولت قصد کلاهبرداری داشته باید جنبه نظارتی خود را به طور جدی پیگیری کند.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دولت در قضیه پارلمو نیز ترجمه غلط ارائه داد و اگر در CFT نیز همین گونه باشد معلوم است که دیگر اتفاقی نیست و امری سازمان یافته است.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا تصریح کرد: با توجه به تایید مرکز مطالعات مجلس مشخص است که دولت به دنبال کلاهبرداری از مجلس است و این به معنی کلاهبرداری از ملت است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: تصمیم گیری در باره موضوع CFT و ابطال آرای آن باید در صحن علنی مجلس مطرح شود.

نماینده مردم خمینی شهر:
ظریف باید نسبت به ترجمه غلط CFT پاسخگو باشد/ احتمال استیضاح وزیر خارجه

سید محمدجواد ابطحی در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: CFTعبارتی اشتباه داشته و در بخش های دیگری نیز ایراد فراوان داریم چون بالاخره انگلیسی است اما عباراتی با معناهای خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: نمی توان به راحتی یک عبارتی را در نظر بگیرند و به سادگی ترجمه کنند و موراد خاص اطراف آن را در نظر نگیرند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به طور مثال citizen را همشهری تعریف می کنند ولی در جای دیگر مفهوم تابعیت دارد این یعنی یک کلمه می تواند در مکان های مختلف مفاهیم متعددی داشته باشد.

وی افزود: آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه باید به مجلس بیاید و هم برای رفتار سخیف و ساختارشنانه و اتهامی که در موضوع پولشویی به خرج داد و هم به عنوان ترجمه غلط CFT به مجلس پاسخگو باشد که بعید می دانم قانع کننده باشد.

ابطحی خاطر نشان کرد: این اعمال به همراه اقرارهایی که دادستانی کرده است می تواند استیضاح در مجلس را برای وزیرامور خارجه هم رقم بزند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس:
دستگاه‌ دیپلماسی در ترجمه متون انگلیسی امانت‌داری کند/ مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT را بررسی می‌کند

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره به اشتباهات وزارت امور خارجی در ترجمه CFT، اظهارکرد: معمولا این مسائلی که با زبان انگلیسی منعکس می‌شود ممکن است برخی لغات اشتباه ترجمه شود، ممکن است مانند زبان فارسی یک لغت چندمعنا داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما به دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت خارجه و … در این‌گونه مسائل اعتماد می‌کنیم و این دستگاه‌های مربوطه باید امانت ملت را حفظ کنند و خلاف واقعیت را منعکس نکنند.

وی افزود: این اعتماد مردم و نمایندگان به مسئولان اگر صلب شود، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که ما نمی‌خواهیم این اعتماد شکسته شود.

حجت‌الاسلام سالک بیان کرد: شورای نگهان با ۲۰ اشکالی که دارد لایحه CFT را فردا به مجلس می‌دهند و در مجلس در این موردبحث خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:
ارسال ترجمه‌های غلط از سوی وزارت خارجه صحت دارد/ پذیرش CFT نهادهای کشور را به خطر می‌اندازد
هاجر چنارانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا به عدم وجود شفافیت آرا و پیآمد های آن اشاره کرد و بیان داشت: در رابطه با معاهداتی همچون برجام و cft دو دیدگاه کلی وجود دارد اما متاسفانه بسیاری از نمایندگان و مسئولین حاضر نیستند نظرات خود را شفاف بیان کنند.

وی به پیآمد نبود شفافیت در بین نمایندگان اشاره کرد و اظهار داشت: عدم شفافیت در نظرات و آرا باعث می شود هرکدام از طرفین برای تحقق خواسته‌ی خود توجیه بیاورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین به موضوع اشتباهات ترجمه ای در متن برخی از معاهدات همچون cft و پالرمو اشاره نمود و خاطرنشان کرد: متن های ارسال شده از سوی وزارت خارجه بعضا به اشتباه ترجمه شده است ولی با این حال مشکل اصلی ما اشتباهات ترجمه ای نیست؛ مشکل اساسی دستگاه های تصمیم گیر، نداشتن شفافیت آرا و نظرات است.

وی به ماجرای تصویب برجام اشاره کرد و بیان داشت: نمایندگان مجلس از کلیات این قرارداد اطلاع داشتند و مشکلات مربوط به ترجمه متن قرارداد نیز برطرف شده بود اما به هر صورت نمایندگان مجلس این قرارداد را به تصویب رساندند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عدم تعهد کشورهای غربی به وعده های مطرح شده در معاهدات بین المللی اشاره کرد و بیان داشت: کشوهای غربی قانونا متعهد شده بودند که شرایطی برای ایران فراهم نمایند که بانک مرکزی ما به بانک های جهانی متصل باشد و مشکلاتی که در زمینه ارزی برای کشور ایجاد شده بود را برطرف نمایند اما هنوز بعد از گذشت چند سال از اجرای توافقنامه برجام هیچ اقدام موثری از جانب کشورهای اروپایی برای حل این مسئله انجام نشده است.

وی افزود: بنده به شخصه با معاهده cft مخالفم چراکه کشورهای اروپایی و آمریکا در تجربه های قبلی چهره‌ی خوبی از خود نشان ندادند و ثابت کردند که نمی توان به وعده های آنان اعتماد کرد.

چنارانی به عواقب پیوستن ایران به سازمان های مسئله‌دار غربی اشاره کرد و اظهار داشت: ما نباید بانک ها، موسسات و نهادهای ارزشمند کشور را بخاطر وعده های سست کشورهای غربی به خطر بیاندازیم.

وی ادامه داد: اگر در مجلس شورای اسلامی یا دیگر نهادهای تصمیم گیر شفافیت آرا وجود داشته باشد افراد خود را مکلف می دانند که عواقب کار خود را بپذیرند، اگر سالها بعد برای همه مردم عیان شد که معاهداتی همچون برجام یا به کشور لطمه زده است چه کسی باید پاسخگو باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی عنوان کرد: بنده غلط بودن ترجمه متون ارسال شده به مجلس را می پذیرم ولی دلیل اصلی مخالفتم با اینگونه معاهدات بخاطر ترجمه آن نبوده است چراکه مسائل و چارچوب های کلی معاهدات مشخص است و مشکلات ترجمه ای در حدی نیست که بر رای نمایندگان موثر باشد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس:
لزوم تکرار رای گیری در خصوص CFT/مسببان ترجمه غلط CFT باید پاسخگو باشند

سید تقی کبیری در گفت‌ وگو با اروم نیوز، با بیان اینکه حتمال ایراد گیری شورای نگهبان در مصوبات مختلف وجود دارد، اظهار داشت: در مسئله CFT شورای نگهبان متوجه وجود غلط املایی شده و که این مسئله باید اصلاح و جهت طی مراحل عادی خود به مجلس ارسال و رای گیری شود.

وی، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید باری دیگر مصوبه ارسالی را مطالعه و به مسئله موجود رای داده و در صورت تصویب دوباره به شورای نگهبان جهت بازنگری و تایید ارسال شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این لایحه با عبور از کارشناسی وزارت امورخارجه و مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی تایید شده و به رای گیری رسیده است که در شورای نگهبان متوجه غلط شده و باید پس از تصحیح تصمیم گیری شود.

وی، تاکید کرد: این مصوبه از لاین های گوناگونی عبور کرده و پس از تایید در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است که اما اگر متن این مصوبه با اصل cft مغایر باشد باطل بوده و باید روندقانونی دوباره خود را طی کند.

کبیری، بیان داشت: کارشناسان گوناگونی بر این متن نظارت داشته و صحت آن را تایید کرده اند امروز باید فردی که خاطی این مسئله بودن و کم دقتی کرده است پاسخگو باشد.

انتهای پیام/