Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

دانشمندان ایرانی پس از انقلاب اسلامی توانستند در تولید برخی دارو‌ها به عنوان نخستین یا دومین تولیدکننده جهان دست پیدا کنند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ «تولید داروی آلزایمر برای اولین بار در جهان»، «شکست انحصار رژیم صهیونیستی در داروی ام اس»، «راه اندازی بزرگ‌ترین کارخانه تولید دارو‌های ضد سرطان در خاورمیانه»، «ساخت اولین داروی ضد سالک در جهان، تولید فاکتور ۸ برای دومین بار در جهان»، »تولید دارو‌های سرطان با فناوری نانو و بیو سیمیلار برای دومین بار در دنیا و شکست انحصار آمریکا بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در حوزه سلامت است.

دانشمندان ایرانی پس از پیروزی انقلاب گام‌های بلندی در حوزه سلامت برداشتند و در تولید بسیاری از دارو‌ها به قله‌های صنعت داروسازی دنیا دست پیدا کردند و در تولید برخی دارو‌ها، رتبه نخست یا دوم جهان به نام ایران و ایرانی ثبت شد.

هر چند که لیست کردن اسامی دارو‌هایی که پس از پیروزی انقلاب در ایران تولید شده‌اند، کتابی قطور می‌شود، اما ما به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم و مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور از رونمایی ۴۰ محصول مهم دانش‌بنیان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خبر دادند.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کارخانه تولید دارو‌های ضد سرطان در خاورمیانه

بزرگ‌ترین کارخانه تولید دارو‌های ضد سرطان خاورمیانه در ایران به بهره برداری رسید و با راه اندازی این کارخانه دارو‌های مورد نیاز بیماران سرطانی و ام  اس با رعایت بالاترین استاندارد‌ها  تولید و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

تولید داروی گیاهی آلزایمر برای نخستین بار در جهان

با تلاش محققان ایرانی، جمهوری اسلامی ایران در مطالعه و تولید داروی درمان آلزایمر در جهان پیشگام است و مطالعه داروی گیاهی آلزایمر نخستین بار در جهان در ایران انجام شد و در سال ۲۰۰۰ این داروی ضد اضطرابی در همه سایت‌های تخصصی دنیا به نام ایران به ثبت رسید.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

ایران انحصار صهیونیست‌ها در «داروى ام اس» را شکست

گلاتیرامر اولین دارویی است که تمام مراحل تولید آن در داخل انجام شده است، اصل این دارو توسط شرکت «توا» متعلق به رژیم صهیونیستی بود که وارد بازار‌های جهانی شد، اما از آنجا که حاضر نبودند دارو را در اختیار جامعه بیماران ایران قرار دهند، تولید دارو پس از چند سال از فرمولاسیون تا ماده موثر اولیه در ایران محقق شد.

ایران دومین تولیدکننده نانو داروی ضدسرطان در جهان شد

با تولید داروی ضد سرطان «دوکسوروبیسین لیپوزومال» ایران دومین تولید کننده نانو داروی ضد سرطان در جهان و اولین کشور در خاورمیانه شده است.

تولید این دارو به روش نانو موجب افزایش میزان نفوذ آن به بافت سرطانی شده و میزان اثرگذاری آن به بافت‌های سالم بدن کاهش می‌یابد.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

تولید یکی از گران‌ترین دارو‌های سرطان خاورمیانه در ایران

محققان ایرانی به تکنولوژی ساخت داروی درمان سرطان پروستات (کابازى تاکسل) دست یافتند، تکنولوژی تولید این دارو برای نخستین بار در کشور سال ۹۶ بدست آمد و این دارو در برهه‌ای از زمان جزو یکی از گران‌قیمت‌ترین دارو‌ها محسوب می‌شد.

کابازى تاکسل یکى از گران قیمت‌ترین داروهاى شیمیایى منطقه خاورمیانه است، این دارو برای درمان سرطان‌های پروستاتی که مقاوم به درمان هستند، استفاده می‌شود.

کابازى تاکسل یکى از گران قیمت‌ترین داروهاى شیمیایى منطقه خاورمیانه است پیش از تولید دارو، واردات آن از سوی شرکتی فرانسوی برای بیماران خاص و پرخطر انجام می‌شد و به دلیل نداشتن رقیب، این دارو با قیمت بالایی به مردم عرضه شده و ارز زیادی از کشور خارج می‌شد.

ایران سازنده اولین داروی ضد سالک در جهان

بیماری سالک سالانه ۲ میلیون نفر را در جهان درگیر می‌کند و در صورت عدم رفع آن، اثرات زیان بار پوستی بر جای خواهد می‌گذارد. پزشکان ایرانی توانسته اند دارویی را برای این بیماری تولید کنند که تا ۹۵ درصد سالک را از بین می‌برد، پزشکان ایرانی توانسته‌اند اولین داروی ضد سالک دنیا را تولید کنند و به‌جای درمان‌های دردناک لیزری و تزریقی، پماد جذاب گیاهی را که با فناوری نانو ساخته شده است، جایگزین درمان‌های کم اثر سابق کنند.

این دارو اولین دارویی است که تا ۹۵ درصد قابلیت رفع کامل این بیماری را دارد و با توجه به شیوع این بیماری در نقاطی از کشور، کمک شایانی به بیماران ایرانی می‌کند.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

تولید دارو ضد عفونت‌های قارچی از «سیاه‌دانه» برای نخستین بار در جهان

محققان صنایع دارویی کشور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در جهان موفق به تولید ترکیب دارویی جدید برای درمان عفونت‌های قارچی شوند.

تولید داروی ضد سرطان بیوسیمیلار برای دومین بار در دنیا

پگاژن یک داروی ضد سرطان بیوسیمیلار است که برای اولین بار در ایران و در دومین بار در جهان به همت دانشمندان ایرانی تولید شد و این دارو با ابزار‌ها و با استفاده از تکنولوژی بایو در رآکتور‌ها تولید می‌شود.

این داروی ضد سرطان وقتی به بیمار تزریق می‌شود، آنتی ژن خاص سلول سرطانی را شناسایی می‌کند و به آن متصل می‌شود و اتصال به سلول سرطانی موجب مرگ سلول سرطانی می‌شود.

دارو گلاتیرامر جهت کند کردن روند بیماری ام اس دارو است که صفر تا صد آن حتی مواد اولیه هم در کارخانجات تولیدکننده مواد اولیه ایرانی تهیه شده است و صددرصد داروی بومی ایرانی محسوب می‌شود.

ایران دومین تولیدکننده داروی هموفیلی در دنیا

در شهریورماه سال ۹۱ محققان کشور با دستیابی به دانش فنی تولید داروی فاکتور ۷ موفق شدند نام ایران را به عنوان دومین کشور تولید کننده این دارو برای کمک به درمان بیماران مبتلا به هموفیلی ثبت کنند.

این دارو به عنوان اولین داروی بیوکسی میلار فاکتور ۷ انعقادی فعال نوترکیب در دنیا شناخته می‌شود که با چندین مورد مطالعه پیش بالینی و آزمایشگاهی و نیز طی کارآزمایی‌های بالینی مختلف شباهت کامل آن با اثر بخشی و ایمن بودن با داروی برند اصلی که هم اکنون در دنیا استفاده می‌شود به اثبات رسید، این دارو جزء دارو‌های نوترکیب مشتق شده از پلاسما است.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

تولید داروی کاهنده قند خون با کمترین عوارض

دارویی با نام ژنریک امپاگلیفلوزین از دسته دارو‌های خوراکی کاهش دهنده قند خون و از کلاس دارویی جدید SGLT۲ inhibitors دارای تائیدیه از FDA، برای اولین بار در ایران تولید و تابستان امسال رونمایی شد که نخستین داروی خوراکی کنترل قند خون است که می‌تواند میزان مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را به طور چشمگیری کاهش دهد همچنین این دارو موجب جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های کلیوی ناشی از دیابت و کاهش فشار خون نیز می‌شود.

این دارو فقط یک بار در روز و به صورت خوراکی مصرف می‌شود که برای بیماران، سهولت درمان را به همراه دارد و در دو دوز ۱۰ و ۲۵ میلی گرم تولید و در داروخانه‌های کشور توزیع شده است.

تولید دارو‌های ضد سرطان برای رقابت با آمریکایی‌ها

یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به تولید یک داروی ضدسرطان خون (لوکمی حاد میلوئید) شده است، سازنده اصلی این دارو یک شرکت آمریکایی بوده و هم اکنون این شرکت دانش بنیان تنها رقیب آن به شمار می‌آید.

همچنین دارویی در درمان انواع سرطان‌های خون از جمله تومور‌های بدخیم مانند مالتیپل میلوما، لنفوم سلول‌های منتل و درمبتالیان به بیماری سندرم میلو دیس پالستیک در یک شرکت داروسازی تولید شده که برند اصلی این دارو با نام ساخت کشور امریکاست.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

آسپرین گیاهی برای اولین بار در ایران تولید شد

پس از تحقیقات بسیار توانست برای اولین بار در ایران آسپرین گیاهی و ویتامین ث گیاهی به بازار داخلی عرضه شد.

درمان کامل و قطعی آفت دهان برای اولین بار در جهان

درمان کامل و قطعی آفت دهان برای اولین بار در جهان به دست پژوهشگر ایرانی و ساکن همدان با تلفیق دانش نانو و روش‌های طب ابن سینا انجام شد.

ایران نخستین تولیدکننده برخی دارو‌ها در جهان/ شکست انحصار آمریکایی‌ها در تولید دارو‌های سرطان

انتهای پیام/