در سال های گذشته همواره قیمت خودرو عامل بحث و جدال در دولت ها بوده است و یکی از مهمترین انتقاداتی که هر کدام از دولت ها به دولت قبل از خود وارد می کردند افزایش بی رویه قیمت ها بوده است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.

در سال های گذشته همواره قیمت خودرو عامل بحث و جدال در دولت ها بوده است و یکی از مهمترین انتقاداتی که هر کدام از دولت ها به دولت قبل از خود وارد می کردند افزایش بی رویه قیمت ها بوده است.

در سال 97 بعد از آنکه چندین سال قیمت خودرو رشد منطقی داشت یک باره به دلایلی مختلف ارز و توقف واردات برخی از قطعات قیمت ها تا چندین برابر افزایش داشت.

بررسی قیمت های سال های گذشته نشان می دهد که افزایش فعلی قیمت در انواع خودروی داخلی طی 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده و متاسفانه این افزایش قیمت با افزایش کیفیت خودرو ها همراه نبوده است.

پژو 206 تا سال 90 جزو پرتیراژترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌رفت، اما از سال 91 و پس از قطع ارتباط پژو با ایران خودرو، تولید آن به شدت کاهش یافت و قیمتش شدیدا بالا رفت. این افزایش قیمت ها هنوز هم ادامه دارد به طوری که در حاضر تا 200 درصد افزایش قیمت در 5 سال گذشته را تجربه کرده است.

بررسی قیمت سمند هم نشان می دهد که این خودرو را در تابستان سال 84 و در مدل LX با قیمتی حدود 13 میلیون تومان خریداری می شده است، با این حال هشت سال بعد قیمت آن بیش دو برابر رشد کرد و به 27 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

نام خودرو

قیمت سال 84

قیمت سال 92

درصد رشد

قیمت سال 97

درصد رشد

پراید

6900000

16500000

240

36100000

219

پژو 206 تیپ 2

10000000

35000000

350

60500000

173

پژو 206 تیپ 5

12200000

37500000

307

71000000

190

تندر 90

14000000

35500000

154

84000000

237

پژو 405

11800000

27000000

230

55700000

207

پژو پارس

17500000

35000000

200

71000000

203

سمند ال ایکس

13000000

27000000

210

59500000

223

 
اگرچه تا پایان دولت دوازدهم هنوز 3 سال زمان باقی مانده است و در این دوسال قطعاً خودروها افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد اما بررسی قیمت های 5 سال گذشته دولت یازدهم و دوازدهم نشان می دهد علی رغم شعارهایی که در جهت کنترل تورم داده می شد در حال حاضر برخی از خودروها تا افزایش 230 درصدی قیمت را تجربه کرده اند.
پراید یکی از خودروهای این روزهای بازار خودرو است که بیشتر از هر ماشین دیگر در جاده های کشور دیده می شود.
قیمت این خودرو که از آغاز ورود آن یعنی سال 72 تا سال 90 از 5 تا 8 میلیون تومان بود اما از اواسط سال 91 به یکباره رشد قیمت پراید چشمگیر شد و بدون اضافه شدن آبشن های جدید به این خودرو روز به روز به قیمت آن افزوده شد.
هر کیلو پراید 41 هزار تومان!
در حال حاضر یک پراید به قیمت کارخانه 36 میلیون تومان است؛ در سال های گذشته برخی با جمع و تفریق قیمت هر کیلو پراید را در کشور محاسبه کرده اند؛ اما شاید محاسبه جدید خالی از لطف نباشد؛ اگر وزن هر پراید را 900 کیلو در نظر بگیریم با احتساب قیمت کارخانه پراید که 36 میلیون و 100 هزار تومان است قیمت هر کیلو پراید بالغ بر 40 هزار و حدود 41 هزار تومان است.
با این حساب هر کیلو پراید معادل نیم کیلو گوشت است!
مشخصا وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی افزایش لجام‌گسیخته قیمت خودروهای تولید داخل باشد اما این روزها هم خودروسازان و هم وزیر صنعت خود را بی نیاز از هر گونه پاسخگویی دانسته و به بهانه های واهی کمبود قطعه، افزایش نرخ ارز و ... روز به روز به قیمت خودروهای تولید داخل افزوده می شود.
انتهای پیام/