Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

با وجود وعده‌های اروپایی‌ها برای حفظ منافع ایران در چارچوب برجام، واردات اتحادیه اروپا از ایران در دوماهه نخست سال جاری میلادی یک‌شانزدهم شد و صادرات به ایران نیز به کمتر از نصف رسید.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در دوماهه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است.

مبادلات دو طرف در دوماهه نخست 2018 بالغ بر 3.72 میلیارد یورو بوده که این رقم در دوماهه نخست امسال یک‌پنجم شده و به 756 میلیون یورو رسیده است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا فوریه 2019 به کمتر از نصف صادرات این اتحادیه به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در دوماهه نخست سال 2018 بالغ بر 1.563 میلیارد یورو اعلام شده بود اما این رقم در مدت مشابه امسال به 620 میلیون یورو کاهش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در دوماهه نخست 2019 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌شانزدهم شده و به 136 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل 2.157 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

افت قابل توجه تجارت اتحادیه اروپا با ایران در دوماهه سال 2019 که تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران بازگشته است نشان می‌دهد این اتحادیه به‌رغم وعده‌های خود نتوانسته است از منافع ایران در چارچوب توافق هسته‌ای دفاع کند. کشورهای اروپایی با پیروی از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران واردات نفت از ایران را در دوماهه نخست سال 2019 متوقف کرده‌اند و صادرات کالا به ایران را به کمتر از نصف رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش، آلمان با واردات 37 میلیون یورویی، بزرگترین واردکننده کالا از ایران بین کشورهای اروپایی طی دوماهه نخست 2019 بوده است. این کشور همچنین با صادرات 222 میلیون یورو کالا به ایران بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در این دوره بوده است.

انتهای پیام/*