درحالی قیمت سی‌ان‌جی از امشب افزایش می یابد که به دلیل پایین بودن قیمت بنزین در کشور نباید انتظار داشت شاهد رشد مصرف سی‌ان‌جی در کشور باشیم.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس صبح امروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه ای نرخ جدید هر کیلوگرم گاز سی ان جی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در راستای اجرای بند ۴ تصویب‌نامه شماره ۱۷۴۱۹۵/ ت ۵۵۱۹۶ ه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ هیئت محترم وزیران، به‌منظور تامین منابع مالی اجرای الزام‌های ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، از ساعت ۲۴ امشب (سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) هر کیلوگرم گاز طبیعی فشرده شده (سی‌ان‌جی) به قیمت ۶ هزار و ۵۶۸ ریال عرضه خواهد شد.

براساس این اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نرخ فروش کنونی سی‌ان‌جی به ازای هر کیلوگرم 6 هزار ریال است که با اعمال نرخ جدید، افزایش قیمت این سوخت پاک کمتر از ۱۰ درصد خواهد شد و منابع حاصل از افزایش آن نیز صرف اجرای الزام‌های ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه گاز و کمک به تعویض مخازن سی‌ان‌جی خودروها خواهد شد.

*افزایش مصرف سی ان جی در گروی افزایش قیمت بنزین

این گزارش حاکی است در طول سالهای اخیر به دلیل عدم توجه مسئولان دولتی نسبت به این سوخت که جایگزین بنزین است مصرفش در حدود 20 تا 21 میلیون متر مکعب در روز باقی مانده است که این موضوع موجب شده است تا واکنشهای متعددی را از سوی فعالان این صنعت در پی داشته باشد.

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی معتقد است قیمت سی ان جی باید بین 25 تا 30 درصد قیمت بنزین باشد تا تقاضا برای این سوخت وجود داشته باشد و در صورتیکه قیمت بنزین سالها است ثابت باقی مانده نباید انتظار داشت تا مردم به سمت مصرف سی ان جی حرکت کنند.

همچنین برخی از کارشناسان این صنعت مانند محمد رضا ساکت معتقد است تا زمانی که قیمت بنزین برای مردم صرفه داشته باشد به سمت مصرف بنزین حرکت می کنند و به دنبال سوخت جایگزین نخواهند رفت.

وی می گوید برای آنکه دولت کاری کند تا سوخت سی ان جی نیز جذاب شود باید قیمت بنزین را تعدیل کند تا پس از سالها مصرف سی ان جی رشد کند و حتی به ارقام روزانه 30 میلیون متر مکعب نیز برسد.

با اینحال حمید قاسمی مدیر طرح سی ان  جی شرکت ملی پخش در گفتوگویی اعلام کرده است  این افزایش قیمت سرانجام به خودروها و مصرف‌کنندگان سی‌ان‌جی به عنوان کمک برای تعویض مخزن گاز و استانداردسازی خودرو باز می‌گردد.

وی افزایش قیمت سی‌ان‌جی را همانند صندوقی برای پس‌انداز پول صاحبان خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز توصیف کرد و معتقد است افزایش قیمت سی‌ان‌جی به معنای کسب درآمد جدید برای دولت نیست.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تناسب بین حامل‌های انرژی توضیح داد: تناسب قیمت بین حامل‌های انرژی، عدد بزرگی نیست، اما به عقیده من دیگر حامل‌های انرژی ارزان هستند.

*سیاست غیر قیمتی دولت برای افزایش مصرف سی ان جی

اما ظاهرا دولت در کنار این افزایش قیمت که از امشب برای سی ان جی محقق می شود سعی دارد تا سیاست های غیر قیمتی را برای افزایش مصرف سی ان جی در نظر بگیرد از جمله حمایت از متقاضیان دوگانه کردن سوخت خودروهایشان که این کار با اعطای وام 2.5 میلیون تومانی انجام می شود.

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید:  تقریبا 2500 جایگاه CNG در کشور داریم و بر اساس برنامه ای که در کمیسیون ارائه شده 120 جایگاه دیگر را تا پایان امسال می توانیم تکمیل کنیم تا ظرفیت تقریبا 40میلیون مترمکعب را تامین کنیم.

وی با اشاره به تخصیص وام 2.5 میلیون تومانی به خودروها برای گاز سوز کردن گفت: سیاستی که در دستور کار دولت است تخصیص وام برای گاز سوز کردن خودرو ها است تا بتوانیم بخشی از سیستم حمل و نقل و ناوگان عمومی را به سیستم CNG تجهیز کنیم.

به گفته وی در حال حاضر بین 10 تا 15 درصد حداکثر سهم گاز در سبد انرژی است و با توجه به شرایط خاص کشور، این میزان بسیار کمی است چون بر اساس برنامه هایی که در سنوات گذشته داشتیم تاکنون باید حداقل 75 درصد را پوشش می دادیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اظهار به اینکه در حال حاضر 4.5 میلیون خودرو گازسوز داریم که حدود 21 میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنند، بیان داشت: این میزان گاز مصرفی، جایگزین حدود 21 میلیون لیتر بنزین می شود و صرفه جویی قابل توجهی را رقم می زند.

وی متذکر شد: از طرفی حدود 2.5 میلیون خودرو نیز در سامانه حمل و نقل داریم که ظرفیت و استعداد دارند که گازسوز شوند. از محل این 21 میلیون لیتر صرفه جویی در بنزین، حدود 11 هزار میلیارد باید سرمایه گذاری کنیم که دولت این را بر اساسی کنسرسیومی که برای بانک ها دیده و مشخصا بانک پارسیان و پست بانک را تعریف کرده، این توان وجود دارد منتها باید مالکان خودرو هم استقبال کنند.

*دو ضامن برای وام 2.5 میلیون تومانی

در حالی که بانک ها برای اعطای وام کمتر از 10 میلیون تومان باید یک ضامن از متقاضی طلب کنند اما براساس اخبار رسیده به خبرنگار فارس ظاهرا بانک ها برای این وام 2.5 میلیون تومانی دو ضامن از متقاضی طلب کرده اند که این موضوع موجب شده است تا اجرای این طرح با کمی اختلال مواجه شود.

حمید قاسمی مدیر سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین جزئیات اجرای این طرح گفته است: تا کنون استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته اما روند اجرای کار کمی سخت بوده است.

وی با بیان این‌که در حال مذاکره با بانک برای تسهیل شرایط دریافت وام هستیم، اظهار کرد: به دلیل اینکه بانک تقاضای ضامن دوم داشته، فرایند کار پیچیده شده است که اگر بتوانیم این مساله را حل کنیم قطعاً انجام این کار آسان‌تر خواهد شد. البته اکنون نیز کار در حال انجام است اما به دنبال ایجاد ساز و کاری برای تسهیل کاریم.

مدیر سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان استقبال و ثبت‌نام‌های صورت گرفته، گفت: تاکنون در سایت www.irngv.ir،یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند اما بر اساس برنامه، تنها به دو میلیون نفر وام تعلق خواهد گرفت که تاکنون با پست بانک برای یک میلیون نفر مذاکره کرده و قرار شده تا بانک رفاه نیز به یک میلیون نفر دیگر وام اختصاص دهد که اکنون در حال رایزنی و مذاکره هستیم.

این گزارش درپایان تصریح می کند ممکن است وجود چنین طرح هایی موجب استقبال مردم از گاز سی ان جی شود اما موضوع مهم این است که برای مصرف کننده استفاده از جایگزین بنزین باید صرفه اقتصادی داشته باشد که هم اکنون به دلیل نزدیکی قیمت سی ان جی با بنزین این صرفه اقتصادی وجود ندارد.

انتهای پیام/