Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

محققان کشور موفق شدند با اجرای فرایندی تجهیزات پزشکی را بازیافت و از آن مواد اولیه همان تجهیزات را تولید کنند.

به گزارش تیتر آزاد، سید محمد صالح عامری مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به ماهیت ضایعات کلینیکی، اعم از ضایعات بیمارستانی و ضایعات دندانی و همچنین آمارهای تولید، اهمیت مدیریت و بازیافت این نوع پسماند به منظور حفظ محیط زیست از آلاینده ها و ضایعات در کشور همین طور کسب درآمد در راستای تحقق سیاست های توسعۀ پایدار، بر آن شدیم تخصص خود را در این زمینه به کار بندیم.

وی افزود: از بین ضایعات بیمارستانی، سوزن‌ها و تیغ‌ها و چاقوهای جراحی درصد وزنیِ ضایعات بیمارستانی یک چهارم ضایعات تیز را به خود اختصاص می دهد و طبق تحقیقات انجام شده، از بین ضایعات دندانی، آمالگام ها، جزو ضایعاتِ غنی از فلزات سنگین و گرانبها به شمار می‌روند.

عامری با اشاره به این ضایعات گفت: دستۀ اول ضایعات از جنس فولاد ضد زنگ، حاوی فلزات نیکل و کروم و دستۀ دوم حاوی فلزات جیوه و سرب و نقره به همراه مس، قلع، روی و غیره هستند.

وی ادامه داد: دستۀ اول از جنس فولاد ضد زنگ، حاوی فلزات نیکل و کروم و دستۀ دوم حاوی فلزات جیوه و سرب و نقره به همراه مس، قلع، روی و غیره هستند که در حال حاضر این ضایعات مورد بازیابی و استحصال قرار نمی‌گیرد و صرفاً دفع می‌شوند.

به گفته این محقق، این مواد با توجه به داشتن فلزات سنگین به شدت مخرب محیط زیست هستند. به عنوان نمونه می‌توان به جیوه اشاره کرد که از طریق بلعیدن، استشمام و جذب پوستی و تماس چشمی وارد بدن شده و باعث آسیب به کبد، مغز و سیستم تنفسی، پوست، چشمها، سیستم اعصاب مرکزی و غیره می‌شود.

مدیر این شرکت دانش بنیان افزود: مسموم شدن با این عنصر به میزان تجمع و انباشت و پخش آن بستگی دارد. فرم غبار و فرم گازی آن نسبت به مایع آن سمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی با در نظر گرفتن این دو مطلب، این مواد وارد چرخه بازیافت شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، گفت: اما در ایران علی رغم تحقیقات دانشگاهی انجام شده در حوزه آمار وجود ضایعات دندانی عزمی برای بازیافت این مواد، چه در حوزه مدیریت پسماندها و چه در حوزه شرکت‌های تابعه، مشاهده نمی‌شود.

عامری با اشاره به اقدامات این شرکت دانش بنیان در راستای بازیافت ضایعات بیمارستانی گفت: این شرکت که متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و توانایی علمی و عملیِ لازم برای اجرای پروژه‌های مربوط به حوزۀ مدیریت و بازیافت پسماندهای کلینیکی، به طور خاص ضایعاتی کلینیکیِ فلزی، را دارد.

وی عنوان کرد: این شرکت قادر است با به کارگیری روش‌های فیزیکی و شیمیایی سبز (با حداقل زیان وارده به محیط زیست)، علاوه بر کمینه کردن آسیب‌های زیست محیطی آلاینده های کلینیکی، به راه اندازی کسب و کار و ایجاد درآمدِ پایدار مبادرت ورزد.

عامری با بیان اینکه در این شرکت طی فرایندی زباله‌ها و ضایعات بیمارستانی دوباره می‌توانند به عنوان مواد اولیه همین تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرند، بیان کرد: این زباله‌ها به روش‌های فیزیکی و شیمیایی و استفاده از انحلال و حرارت با کمترین آسیب به محیط زیست به مواد بازیافتی تبدیل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه آزمایش‌هایی در این شرکت مبنی بر بی ضرر بودن و اهمیت اقتصادی روش‌های کنونی شرکت انجام گرفته است، ادامه داد: به عنوان مثال ما می‌توانیم طی فرآیندهایی که انجام می‌دهیم تجهیزات فلزی بیمارستانی مانند تیغ جراحی، سوزن و … که دارای فلز ات سنگین و سمی (این تجهیزات بعد از استفاده و دفن جز فلزات سنگین و سمی هستند که در حال حاضر دفن می‌شوند و این به محیط زیست آسیب می‌رساند) هستند را طوری بازیافت می‌کنیم که دوباره به عنوان مواد اولیه ساخت تیغ و سوزن و… مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: این روش در تولید تجهیزات بیمارستانی نیز به صرفه است؛ همچنین به محیط زیست به اندازه‌ای که اکنون صدمه وارد می‌شود آسیبی نمی‌رساند.

کد خبر 4651681