Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

در حالی که داروی لوزارتان یک داروی تولید داخلی برای کنترل فشار خون است، اما مافیای واردات دارو به همراه برخی رسانه ها، احزاب و افراد در یک فضا سازی، تلاش کردند تا جلوی تولید این دارو در داخل گرفته شود و مافیای واردات دارو، با وارد کردن آن سود های کلان به جیب بزنند.

به گزارش به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اخیراً اخباری در شبکه های مجازی و برخی از روزنامه های زنجیره ای منتشر شده است که حملات پی در پی و عجیبی به یک داروی ایرانی کرده اند که در این اخبار از پشت پرده سرطان زا بودن لوزارتان خبر می دهند.

ماجرا از تیتر یک روزنامه شرق در پنچ شنبه 13 تیر شروع شد « پشت پرده یک داروی سرطان زا»؛ روزنامه شرق در این گزارش خود نوشت که « ماده مؤثر این دارو که یک شرکت خاص هندی تولید می کند، از شش ماه پیش سرطان زا تشخیص داده شد و در بیشتر کشور های دنیا جمع آوری شد».

سازمان غذا و داروی آمریکا پازل اصلاح‌طلبان را کامل کرد

ادعای روزنامه شرق در حالی صورت گرفت که سازمان غذا و داروی آمریکا به تولید کنندگان این دارو توصیه کرد به صورت داوطلبانه نسبت به جمع آوری محصولاتی که بر اساس تست های آزمایشگاهی در محصول نهایی خود دارای ناخالصی بوده اند، اقدام کنند.

ضمن اینکه سازمان مذکور اعلام کرد در صورتی که یک فرد بیمار به مدت 70 سال بصورت روزانه دوز بالای دارویی که حاوی این ناخالصی است را مصرف کند، ریسک ابتلا به سرطان به میزان یک نفر در میان صد هزار بیمار، است.

روزنامه شرق در گزارش خود با کاووس باسمنجی مصاحبه و وی را تحلیلگر سیاست گذاری دارو معرفی کرده است؛ این روزنامه بر اساس ادعاهای این تحلیگر خود داروی لوزارتان را سرطانزا معرفی کرد اما در اطلاعاتی که در سایت لایو ساینس آمده اشاره شده که مصرف کنندگان این دارو نباید نسبت به این موضوع مضطرب شوند، چراکه درصد اینکه داروهای فشارخون بخواهند انسان‌ها را با بیماری دیگر درگیر کند پایین است.

از طرف دیگر برخی محققان هم معتقدند که این داروها اصلا سرطان‌زا نیستند. تحقیقاتی در مجله بی‌ام‌جی منتشر شده که نشان می‌دهند که داروی لوزارتان سرطان‌زا نیست.

کاسپر کریستنسن، محقق اصلی این مطالعه در این رابطه توضیح داد: «در رابطه با تمام مصرف‌کنندگان این دارو توسط بزرگسالان ما با افزایش درگیری با بیماری سرطان در کوتاه‌مدت اصلا مواجه نشدیم. اگرچه بسیار زود است که بخواهیم در رابطه با تاثیر این بیماری در بلندمدت اظهار نظر کنیم.»

بیانیه سیاسی علیه یک داروی بومی

ابن ادعای عجیب یک رسانه اصلاح طلب با سلامت روانی مردم در همین جا ختم نشد. تنها 2 روز بعد در اقدامی عجیب، یک حزب سیاسی اصلاح طلب وارد ماجرا شد و حتی بیانیه رسمی درباره لوزارتان داد. ورود حزب ندای ایرانیان که یک حزب سیاسی اصلاح طلب است، به ماجرا شائبه سیاسی بودن مقابله با تولیدات داخلی این دارو را تقویت کرد.

اما لوزارتان و تولید کننده داخلی آن که مرکز سیبل اصلاح طلبان قرار گرفتند و به قول دکتر شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در ماجرای ریکال لوزارتان، تخریب ها از سوی برخی با اتهامات واهی که به‌دنبال حذف رقیب بودند، ادامه یافت.

این بار روزنامه دیگر اصلاح طلب آفتاب یزد وارد میدان شد؛ این روزنامه ابتدا در روز یکشنبه 16 تیر درمطلبی در صحفه اول خود تحت عنوان «داروی لوزارتان با برند اکتوور در همه داروخانه ها به فروش می رسد! چه کسی پاسخگو است، وزیر نگران بالش، مجلسی ها در تعطیلات، سرطان در حال تکثیر؟» گزارشی نوشت.

اما این روزنامه 2 روز بعد هم در تیتری نوشت « توضیحات سازمان غذا و دارو در پی گزارش آفتاب یزد در رابطه با ادعای سرطانزا بودن داروی لوزارتان، چرا کماکان این دارو در برخی داروخانه ها به فروش می رسد؟ تنبلی کردند».

علاوه بر این رسانه ها و حتی احزاب سیاسی، برخی فعالین سیاسی اصلاح طلب هم در فضای مجازی بر طبل تعطیلی تولید این دارو در داخل کوبیدند تا در سرو صدای ایجاد شده ماهی خود را بگیرند.



به عنوان مثال بهروز شجاعی که ارتباط وی با اصلاح طلبان تندرو و سران فتنه محرز است، در این زمینه چندین مطلب در فضای مجازی منتشر کرد.

نکته جالب این است داروی لوزارتان نه از سوی مقام رسمی سرطانزا اعلام شد و نه آزمایشگاهی ناخالصی آنرا در حد سرطانزا بودن اعلام کرده است.

همچنین شرکت تولید کننده این دارو برای اطمینان از سلامت دارو و حفظ جان و سلامتی مردم، چند نمونه از این دارو را به آزمایشگاه فرستاده تا نتایج آزمایشگاه فصل الخطاب باشد که در چند روز آینده نتایج آن اعلام خواهد شد. با این وجود چگونه رسانه ها، احزاب و فعالین سیاسی اصلاح طلب این دارو را سرطانزا می دانند؟

شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که تخریب لوزارتان پشت پرده هایی داشته و در همین راستا می گوید:«در ماجرای ریکال لوزارتان برخی با اتهامات واهی به‌دنبال حذف رقیب بودند. طرح این گونه مسائل که با سلامت مردم سر و کار دارد بسیار زشت و نادرست است و متاسفانه برخی موارد سودجویان به خاطر رقابت‌‌ها، منفعت جیبشان یا امیال شخصی و مطرح شدن اسم خود غیرمسئولانه موضوع را جنجالی و سیاسی و مردم را نگران و با سلامت آنها بازی می کنند».

طی روزهای آتی موضوع لوزارتان و سرطان زا نبودن آن از سوی آزمایشگاه های رسمی مشخص می شود؛ اما این سوال مطرح است که رسانه های زنجیره‌ای و یک حزب سیاسی چرا باید نسبت به یک دارو چنین واکنش سیاسی نشان داده و سعی در تحریک افکار عمومی داشته باشند.

انتهای پیام/