فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه از اجرای بیش از ۱۱۰۰ سورتی پرواز اطفای حریق برای مهار آتش سوزی‌های داخل کشور توسط هواگردهای این نیرو خبر داد.

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، چند روزی است که ماجرای آتش سوزی در ترکیه و در پی آن اعزام بالگردها و هواپیماهای اطفای حریق سپاه به این کشور یکی از موضوعات پر بحث و حاشیه در فضای مجازی شده است.

برخی مطالبی که در این رابطه توسط کاربران فضای مجازی منتشر می‌شود طرح این سؤال است که نیروی هوافضای سپاه چرا به جای کمک به اطفای حریق جنگل‌های کشور خودمان تجهیزات اطفای حریق هوایی را به کشور ترکیه اعزام کرده است.

برای پاسخ به این سؤال، به سراغ سردار سرتیپ دوم خلبان «شمس‌الدین فرزادی‌پور» فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه رفتیم تا اصل ماجرا را جویا شویم.

سردار فرزادی‌پور با بیان اینکه نیروی هوافضای سپاه، اولین ارگانی در کشور بود که بدون اتّکا به کمک‌های خارجی و تنها با تکیه بر توان متخصصان داخلی، تجهیزات اطفای حریق هوایی را طراحی و تولید کرد گفت: اکثر نقاط کشور ما طبیعت گرم و خشک دارد و در فصول گرم سال به دلیل افزایش درجه حرارت هوا با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور روبرو هستیم؛ لذا در مقطعی نیاز به تجهیزات اطفای حریق هوایی به شدت احساس می‌شد.

وی افزود: از همین رو و با توجه به اینکه بر اثر تحریم‌های ظالمانه، چنین تجهیزاتی به ما فروخته نمی‌شد بر آن شدیم تا با بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی، کار طراحی و ساخت این سامانه‌ها را آغاز کنیم. در ابتدا، موفق به طراحی سبدهای اطفای حریق برای بالگردهای mi17 شدیم و توانستیم با بهره‌گیری از این تجهیزات، کمک شایانی به اطفای حریق جنگل‌های کشور کنیم.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی هوایی سپاه | نیروی هوافضای سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
بالگرد mi-17 نیروی هوافضای سپاه مجهز به سبد اطفای حریق

فرمانده عملیات هوایی سپاه تصریح کرد: اما برخی آتش سوزی‌ها به دلیل وسعت زیاد می‌بایست توسط حجم بیشتری آب‌ریزی هوایی اطفا می‌شد که برای این کار نیاز به هواپیمای آتش‌نشان داشتیم. لذا طراحی سامانه اطفای حریق هوایی برای هواپیماهای ایلوشین 76 در دستور کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: اما این موضوع، کار پیچیده‌ای بود؛ زیرا این هواپیما قادر است تا 40 تن آب با خود حمل کرده و در مدت زمان 30 ثانیه این میزان آب را تخلیه کند. سرعت بالای تخلیه آب در کنار پرواز در ارتفاع پایین در مأموریت‌های اطفای حریق موجب می‌شود تا نقطه ثقل هواپیما دچار نوسان شود. از این رو، پروازهای اطفای حریق با هواپیمای ایلوشین نیاز به مهارت‌های خاصی دارد.

سردار فرزادی‌پور اظهار داشت: پیچیدگی طراحی سامانه اطفای حریق برای ایلوشین، در کنار آموزش خلبان برای پروازهای اطفای حریق، مسیر دشواری را پیش روی ما قرار می‌داد که به لطف خداوند توانستیم بدون هیچ‌گونه کمک خارجی، از عهده این کار برآییم و برای اولین بار در کشور و منطقه، موفق به طراحی و ساخت سامانه اطفای حریق برای هواپیمای ایلوشین 76 شدیم.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی هوایی سپاه | نیروی هوافضای سپاه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
هواپیمای ایلوشین 76 سپاه مجهز به سامانه اطفای حریق هوایی

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با اشاره به مأموریت‌های اطفای حریق سپاه عنوان کرد: یکی از مأموریت های ما کمک به مأموریت‌های مردم‌یاری سپاه و سایر ارگان‌های کشور است. در مورد مأموریت اطفای حریق باید گفت که این مأموریت به دو صورت حمل نفر و تجهیزات و همچنین عملیات آب‌ریزی هوایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما از زمان دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی در تمامی حوادث آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع که در داخل کشور اتفاق افتاده حضور مؤثر و تعیین‌کننده داشته‌ایم که اجرای بیش از 1100 سورتی پرواز اطفای حریق توسط هواگردهای سپاه خود گویای این امر است.

سردار فرزادی‌پور با بیان اینکه ما تنها در یک ماه اخیر، بیش از 230 سورتی پرواز اطفای حریق در داخل کشور انجام داده‌ایم خاطر نشان کرد: یکی از مأموریت‌های مهمی که ما انجام دادیم اطفای حریق هورالعظیم در سال 97 بود. در این سال، هواپیمای ایلوشین 76 ما برای نخستین مرتبه، عملیات اطفای حریق را انجام داد و کادر پروازی در این عملیات، طی یک روز قریب به 10 سورتی پرواز اطفای حریق انجام داد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. این یعنی کادر پروازی ما روزانه 10 سورتی پرواز انجام دادند و  هر روز 14 ساعت درگیر عملیات اطفای حریق بودند.

وی در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر عدم اجرای پرواز اطفای حریق از سوی سپاه به دلیل پرداخت نشدن بدهی‌ها از سوی برخی ارگان‌ها گفت: این موضوع کذب محض است و در چند سال اخیر هر کجا از ما درخواست کرده‌اند و نیاز به حضور هواگردها و تجهیزات ما بوده است، بدون چشمداشت به اجرای مأموریت پرداخته‌ایم.

فرمانده عملیات هوایی سپاه در ادامه با اشاره به مأموریت‌های برون مرزی اطفای حریق توسط نیروی هوافضای سپاه گفت: توانمندی سپاه در دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی و همچنین ارائه آموزش‌های مناسب به کادر پروازی نیرو، در کنار اجرای موفق عملیات‌های اطفای حریق در داخل کشور، موجب شد تا برخی کشورهای خارجی نیز برای اجرای این‌گونه مأموریت‌ها از ما درخواست همکاری کنند.

وی تصریح کرد: در همین راستا در سال 96، بالگردهای ما برای کمک به اطفای آتش‌سوزی به کشور گرجستان اعزام شدند و پس از آن نیز برای کمک به اطفای حریق مناطقی در کشور سوریه حضور پیدا کردند. هم‌اکنون دو فروند بالگرد و همچنین هواپیمای ایلوشین آتش‌نشان ما بنا به در‌خواست رسمی دولت ترکیه و برای کمک به مهار آتش‌سوزی در این کشور حضور دارند و به اجرای عملیات می‌پردازند.

انتهای پیام/؛