Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

نمایندگان مجلس امروز به بیان سخنان خود در موافقت و مخالفت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرگزاری مهر : پس از ساعت ۱۱ صبح امروز شنبه ۲۸ مرداد بود که جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازهم جمهوری اسلامی ایران برای رای اعتماد، به سمت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی کشیده شد.

در این جلسه نمایندگان موافق و مخالف صالحی به بیان سخنان خود پرداختند و سپس صالحی نیز برای دقایقی سخنرانی، و برنامه های خود را تبیین کرد.

بین نمایندگانی که امروز درباره صالحی سخنرانی کردند، محمود صادقی نماینده تهران، خدیجه ربیعی نماینده بروجن و قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه به عنوان مخالفان وی پشت تریبون قرار گرفته و به بیان نکات خود پرداختند. علی ابراهیمی نماینده آزادشهر و سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران نیز به عنوان نمایندگان موافق این گزیده پیشنهاد وزارت ارشاد سخنرانی کردند.

*سخنان نمایندگان مخالف

صادقی: صالحی سابقه مدیریتی و اقتدار لازم را ندارد

محمود صادقی نماینده مردم تهران از جمله نمایندگان مخالف صالحی بود که در سخنان خود گفت: صالحی را از توانمندی، سابقه مدیریتی و اقتدار لازم برای اداره وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار نمی دانم.

وی با اشاره به ابهام موجود در مراجع تصمیم گیری فرهنگ و هنر، ادامه داد: در حوزه مطبوعات هنوز معلوم نیست ایجاد محدودیت برای یکی از شخصیت های جامعه در رسانه ها بر عهده چه کسی است.

صادقی ابهام در هزینه کرد بودجه های عمومی را یکی دیگر از معضلات عرصه فرهنگ دانست و گفت: دولت در قالب جدول ۱۷ زمینه را برای اعطای بودجه ها فرهنگی فراهم کرده اما هیچ نظارتی بر هزینه کرد آنها وجود ندارد. بسیاری از این بودجه ها بجای مصرف در عرصه فرهنگ و هنر، در زمین خواری استفاده می شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی ساختاری در حوزه حمایتی و نظارتی است، گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی، ساز و کار مشخصی برای حل مشکلات ساختاری این وزارت خانه وجود ندارد. مهمترین وجه ناعادلانه بودن سیاست های حمایتی این است که مسئولین فکر می کنند ایران فقط تهران است در حالی که سنندج، زاهدان، بندرلنگه و مسجدسلیمان هم جزو ایران است.چرا رویداد های فرهنگی و جشنواره ها به سطح کشور گسترش داده نمی شود و همگی آنها فقط در تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت روش ها غیر شفاف و بعضا نافی حقوق هنرمندان است و این سوال پیش می آید که آیا شما این قدرت را دارید که تداخل وظایف بین هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضائیه را حل کنید؟ اخیرا یکی از رسانه ها به دلیل انتشار نطق بنده مجرم شناخته شده است. حقوق فرهنگی رکن مهم نظارت است. فقدان فعالیت های نظارتی شفاف و نظارت سلیقه ای در عرصه فرهنگ موجب ایجاد مشکلات برای هنرمندان شده است.

صادقی در ادامه سخنانش گفت: بالا بردن سطح آگاهی عمومی از طرق مختلف یکی از وظایفی است که قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته است. برای تضمین چنین وظیفه ای در اصل ۲۴ قانون اساسی مقرر می کند که نشریات و مطبوعات در بیان مسائل آزادند مگر آنکه نافی مبانی اسلام و حقوق عمومی باشد.اصل بر آزادی رسانه هاست در حالی که امروز محدودیت تبدیل به اصل شده است. آیا برای اصلاح این نگرش برنامه ای دارید؟

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه سابقه صالحی بیشتر در حوزه کتاب و درخور تقدیر است،خاطرنشان کرد: صالحی در سایر حوزه های مدیریت مانند هنرهای موسیقی، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی از تجربه کافی برای مدیریت برخوردار نیستند. حوزه موسیقی دچار سیاست های یک بام و دو هوا است، اصحاب این هنر اصیل از وضع موجود رنج می برند. موسیقی پاپ امروز بر هنر اصیل و موسیقی ایرانی غلبه پیدا کرده است. در جشنواره موسیقی فجر بیشتر اعطای جوایز بر اساس میزان روابط افراد و رانت است.

وی اضافه کرد: در برنامه پیشنهادی صالحی در خصوص اقتصاد هنر، برنامه خاصی دیده نمی شود. اقتصاد هنر به این معناست که هنرمند بتواند با تکیه بر هنر خود زندگی و معیشت خود را اداره کند.این بخش نیز از تمرکز گرایی رنج می برد و دولت تبدیل به یک کارفرمای بزرگ در عرصه هنر شده و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی شود. اگر اقتصاد و هنر رابطه غیر سوری و غیر دستوری داشته باشند موجب زایش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد. طراحی یک نظام مالکیت فکری یکی از لوازم رشد و ارتقاء فرهنگ و هنر است در حالی که هیچ برنامه ای برای طراحی آن وجود ندارد. قوانین موجود در حوزه مالکیت فکری در کشور ما به سالهای ۱۳۱۰ و ۱۳۴۸ بازمی‌گردد که البته درست هم اجرا نمی‌شود و ما در این زمینه نیاز به روزسازی قوانین داریم.

این نماینده مردم تهران در پایان گفت: در دولت گذشته با اینکه یک دولت انزواگرا بود زمینه پیوستن به دو کنوانسیون برن و روم فراهم شد اما در دولت یازدهم با اینکه دولتی توسعه‌گرا بود پیوستن به این دو کنوانسیون محاق رفت. در بسیاری از کشورها برای تضمین حقوق مولفان نهادهای غیردولتی را ایجاد می‌کنند که آنها پیگیر حقوق هنرمندان و مولفان هستند که در این زمینه هم آقای صالحی چیزی در برنامه‌هایشان ارائه نداد.

ربیعی: صالحی برنامه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ندارد

خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن، یکی دیگر از مخالفان صالحی بود که امروز در نطق خود گفت: وزیر پیشنهادی ارتباط خوبی با علما دارند که ظرفیت خوبی برای تصدی این وزارتخانه است فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است با این شرایط حساسیت این وزارتخانه و وزیر مربوطه آن از سایر وزارتخانه ها بیشتر است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی در برنامه های پیشنهادی خیلی خوب به چالش ها اشاره کرده اما راهکارهای مناسب را اعلام نکردند که چگونه می تواند قانون را حاکم کنند. اشاره نکردید چگونه با دستگاه های فرهنگی همپوشانی خواهید داشت تا موجب موازی کاری در حوزه فرهنگ نشود.

نماینده مردم بروجن گفت: درحال حاضر ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین المللی مناسب شان نظام نیست و انتظار داریم در بخش فرهنگی برای ارتباط بین کشورهای فارسی زبان سازوکار عملی پیشنهاد دهید تا مفاخر ما را کشورهای بیگانه مصادره نکنند.

وی گفت: در برنامه‌های پیشنهادی شما درخصوص سیاست های ابلاغی رهبری ۴۹ درصد خلا وجود دارد. شما در فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگی چه برنامه ای دارید.

ربیعی افزود: در حمایت از شرکت های تولید کننده محصولات فرهنگی و نظارت بر سازوکار آنها چه برنامه ای دارید؟ با وجود تاکیدات رهبری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی شما هیچ برنامه ای برای مبارزه با مواد مخدر ارائه ندادید در حالی که مهمترین برنامه ها در این زمینه مربوط به وزارت فرهنگ است.

این نماینده مخالف در پایان سخنانش گفت: درباره مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه ای ندارید، با وجود اینکه شما متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه ارائه شده راهکاری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به خصوص در روستاها ندارید. یکی از دغدغه‌های جامعه هنری عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی مانند تئاتر و موسیقی است برنامه شما در این باره چیست. از شما انتظار داریم در توضیحات خود درباره دیدگاهتان نسبت به مرجعیت فرهنگی توضیح دهید.

نیکو: دیپلماسی برون مرزی شما چیست؟

قاسم میرزایی نیکو هم سخنان خود را این گونه آغاز کرد: داشتیم به هوای تازه سید رضا صالحی امیری عادت می کردیم که تغییری حاصل شد؛ و شد سید عباس صالح شریعتی معروف به صالحی. مردی از شهر مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع! و من به عنوان دانشجوی دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته ام که کِی می شود سهم هنرمندان بیشتر از قبری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا باشد!

وی در بخشی از سخنانش خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور، چینش کابینه حق مسلم شماست، اما یادم نمی رود که پیش از انتخابات، از حمایت تمام قد اصلاح طلبان برخوردار شدید. شما صد در صد به تفکر ۲۴ میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردم به شما و شعارهایتان مقابل جریان حریف اعتماد کردند. مبادا دلزده شوند!

این نماینده اصلاح طلب در ادامه گفت: وزارت ارشاد حق مسلم هنرمندان و چهره های ماندگار و نخبگان هنر و ادب این مرز و بوم نیست؟ ربنای استاد تا کی باید شنیده نشود؟ آقای صالحی بیایید در مقام استاد حوزه و دانشگاه، تکلیف ما را برای یک بار در حلال و حرام های هنر و به ویژه موسیقی مشخص کنید! وزارت فرهنگ و هنر کی می خواهد از بازخوانی و سانسور بعد از مجوز هفت خوان رها شود؟ سرنوشت و وضعیت صاحب نفسان تئاتر و هنرمندان تا کی باید در سکوت بماند؟ آیا دست خطی له یا علیه کسی از شما دیده ایم؟ آمار کمی فیلم و کتاب به سادگی دستکاری می شود اما چند تا «کلنل» دیگر خاک می خورند و زخم هایی روح هنرمندان و نویسندگان را می خراشد؟

میرزایی نیکو، در پایان سخنانش خطاب به صالحی گفت: برای جوان های آن سوی مرزها چه کرده اید؟ آقای صالحی دیپلماسی برون مرزی شما چیست؟ اختیار امر فرهنگی جامعه دقیقا با چه کسی است؟ آقای صالحی من ذره ای به دغدغه دینی شما شکی ندارم اما شما به عنوان عضوی از وزارتخانه، مثال ببرید از حضورتان در جشن های هنری. مسیر فکری فرهنگی شما باید مشخص باشد وگرنه آینده هم می شود مسلخ اصلاح طلبان و هنرمندان. بودجه عریض و طویل ارشاد کی به دست هنرمندان خواهد رسید؟ چرا هنر را سیاسی بازی کردید و جان آزاد هنرمندان را به خاطر نان زیر بار ذلت می برید؟

* سخنان نمایندگان موافق

ابراهیمی: صالحی تناسب شخصیتی با پست وزارت فرهنگ دارد

علی ابراهیمی نماینده آزادشهر در این جلسه در موافقت با صالحی سخنرانی کرد و سخنش را این گونه آغاز کرد: می خوام بگویم آقای صالحی تناسب شخصیتی با پست وزارت فرهنگ دارد. ما نیاز به کسی نداریم که فقط مدیر باشد. بلکه خودش هم باید اهل علم و فرهنگ باشد وگرنه هیچ کدام از چالش ها برطرف نمی شود.

وی افزود: عرضه فرهنگ جز با گفتگو و مدارا قابل مدیریت نیست. ما نباید کمتر از گُل به هنرمندان بگوییم. مدیران زیادی داشته ایم و هرکدام با دلسوزی ها و زحمت ها به سطوحی از موفقیت رسیده اند اما چون وزارت ارشاد در مرز امور فرهنگی و هنری با دستورات اسلام واقع شده، نیاز به یک شخصیت چند وجهی و یک روشنفکر دینی داریم که هم با اصول و شرع آشنا باشد و هم خودش اهل فرهنگ باشد؛ اندیشه جدید داشته باشد و بتواند با اهل فرهنگ و هنر گفتگو کند.

نماینده آزادشهر ادامه داد: آقای صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است و امروز جمهوری اسلامی به چنین شخصیت هایی نیاز دارد تا بتواند گسست های جامعه را درست کند. امروز دشمنان تلاش می کنند بین گذشته و حال، جمهوریت و نظام، و دین و زندگی روزمره ما فاصله بیاندازند. برای این کار نیاز به پل هایی مثل صالحی داریم. به مخالفین ایشان می گویم که به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نگاه سیاسی و حزبی داشته باشیم. تجربه ها نشان می دهد که مدیرانی که در این عرصه نبوده اند، برای انتخاب مناسب نیستند و موفق نبوده اند. ما پیش تر، افراد متخصص دینی محض یا گزینه های دیگر را آزموده ایم اما کسی را لازم داریم که نفوذ کلام چندجانبه داشته باشد؛ خودش اصول را قبول داشته باشد و بتواند آن ها را بقبولاند؛ خودش فرهنگ را بفهمد و بتواند بفهماند. دیپلماسی داشته باشد و بتواند اصول را به زبان امروزی برگرداند و از آن ها پاسداری کند.

جملات پایانی ابراهیمی هم به این ترتیب بود: جامعه امروزی توسعه یافته ایرانی، متناسب با مقتضیات فرهنگی خود و متکی بر اصول اخلاقی، با تاکید بر مردم سالاری دینی، حمایت از هنرمندان، نویسندگان و شعرا، بزرگداشت علما و مفاخر و نمونه های مشابه، همه از جمله مواردی هستند که در برنامه پیشنهادی آقای صالحی دیده می شوند. در زمینه اجرایی تجربیات آقای صالحی در حوزه فرهنگ و ارشاد، می توان به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و موفقیت آن اشاره کرد. تمرکز زادیی و سپردن کار وزارت ارشاد به شهرستان ها، از جمله کارهایی است که صالحی انجام داده و دیده نشده اند. طرح های دیگری مانند انتخاب پایتخت کتاب یا روستاهای دوستدار کتاب از طرح های اجراشده در زمان صالحی هستند که به خاطر اجرایشان شاهد ورود نخبگان به حوزه ادبیات و کتاب هستیم.

ذوالقدر: صالحی روابط منحصر به فردی با علما دارد

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم دیگر نماینده موافقی بود که درباره برنامه صالحی سخنرانی کرد.

ذوالقدر در نطق خود گفت: فرهنگ سنگ بنای اعتلای جامعه است. برای اداره این حوزه نه تنها به یک مدیر، بلکه به فردی اهل فرهنگ و علم نیاز داریم.

وی ادامه داد: عرصه فرهنگ جز با گفتگو و مدارا قابل مدیریت نیست. نیاز به شخصیتی مثل دکتر صالحی داریم که روابط منحصر به فردی با علما و اهل فرهنگ دارد و می تواند پل ارتباطی بین اصحاب فرهنگ و علما باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: دکتر صالحی نشان داده که می تواند نقش واسط را بازی کند. گام نخست در برنامه ارائه شده از سوی ایشان تحول در وضعیت موجود، تعامل با نهادهای محلی و بهره گیری از بخش خصوصی است. محور برنامه های فرهنگی دکتر صالحی بر مبنای استفاده از ظرفیت های استانی می باشد.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه فرهنگ فرصت آفرین و محلی برای اعتلای جامعه است، گفت: برنامه آقای صالحی به گونه ای است که ضمن برون سپاری فرهنگ، نظارت جامع بر بخش خصوصی خواهد داشت. صالحی وزیری انتقادپذیر و به دور از خصوصیت های یکه تازی است. آقای صالحی وزیری غیرسیاسی و غیرجناحی است که دارای دغدغه های فرهنگی است و روابط خوبی باعلما و اهل هنر دارد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زنان توانمند استفاده شود.

صالحی: دوره مدیریت پشت درهای بسته تمام شده است

بخش پایانی این نشست هم سخنرانی سید عباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در دولت یازدهم در سخنانش گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و قرار گرفتن در حلقه وصل شرق و غرب، مفاخر فرهنگی خود را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادلی فرهنگی جهان در تاریخ داشته است. ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده است و سهم به‌سزایی در تلطیف و شاعرانه کردن جهان داشته است. فرهنگ ایرانی ذات و هویت ایران است.

وی افزود: جامعه ایرانی با دین مداری و توحید مداری و معنویت و اخلاق گرایی هزاران سال زیسته و با حضور اسلام این شعله در ایران پرفروغ‌تر شده است. مهر اهل بیت(ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران را اهل بیت(ع) فرا گرفته است.

صالحی از فرهنگ و هنر وادب، دین مداری و توحید و مهر و معرفت اهل بیت(ع) به عنوان سه راس فرهنگ ایرانی یاد کرد و گفت: همه ادیان و اقوام با این سه ضلع پیوند دارند و هر برنامه اجتماعی برای ایران اگر با این سه ضلع نسبت نداشته باشند ابتر و ناکارآمد و معلق هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه فرهنگی دولت دوازدهم نیز از این نگاه برخوردار است که با این سه ضلع ارتباط داشته باشد گفت: در دولت قبل موضوعاتی چون گسترش اعتبارسازی میان اصحاب فرهنگ و هنر و دولت و وزارت، گسترش کمی و کیفی پاره‌ای محصولات فرهنگی، بهبود نسبی اقتصاد هنر و تقویت نهادهای صنفی و شفافیت در حمایت‌ها رخ داد.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: من اعتقاد عمیقی به چهار اصل اساسی دین و نظام اسلامی و انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق دارم و اینها چهار اصل مبنایی مدیریت در وزارت ارشاد است. در کنار آن شفافیت در همه مراحل تصمیم گیری و اجرا را نیز در برنامه کاری‌ خود قرار داده ام. بر این باورم که دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم تمام شده و به همین دلیل معتقد به مشارکت جدی و همه جانبه با اصحاب فرهنگ هستم. من به واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت بخش صنفی باور دارم و در چهار سال گذشته این مسیر را با نگاه جدی دنبال کرده‌ام. به باور من حوزه فرهنگ حوزه فعالیت عمومی اهالی فرهنگ است.

وی همچنین به اصل تمرکز زدایی جغرافیایی اشاره کرد و افزود: هم در سیاست‌گذاری و هم در برنامه ریزی و اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی ایرانی را ۸۰ میلیونی دید. در سال ۹۵ ما ۶۵ درصد منابع معاونت را در استان‌ها مصرف کردیم.

صالحی با تاکید بر اینکه برنامه‌های خود را متکی بر اسناد بالادستی نوشته است، گفت: شاید حجم برنامه‌هایی که قرار بود در ۱۶ صفحه بیاید منجر به وضوح کامل نشده اما همه اسناد بالادستی مورد توجه دقیق ما بوده است.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت ارشاد، صیانت و تعالی هویت، حمایت از محصولات هنری و دیپلماسی فرهنگی را سه رکن برنامه‌های فرهنگی خود نامید و افزود: با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های این عرصه به ۱۴ مساله رسیدیم که منجربه ۴۶ برنامه شد. من از نمایندگان تقاضا دارم تنوع کاری ما را با دقت توجه کنند. عرصه وزارت ارشاد عرصه فعالیت در حوزه دین، نشر، هنر، سینما، رسانه، محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور و آموزش و پژوهش است. در حوزه‌های یاد شده در بخشی متخصص و در بخشی آشنا هستم . به هنر تعلق خاطردارم و ارتباط کاری اندک نداشته‌ام. دغدغه‌های آنها و مخائف آنها را می‌شناسم و تلاش می‌کنم بر صدر بنشینند.

وی افزود: در برنامه‌های ۴۶ گانه من چند بسته برنامه‌ای دارم. بسته اول بهبود کسب و کار در حوزه هنر در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است که در شاخه های مانع زدایی و تمرکز زدایی جغرافیایی پیشنهادهایی دارد. در حوزه زیر ساختی هم پیشنهادهایی داریم. در موضوع افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، توسعه زیرساختهای تولید و فروش محصولات فرهنگی، رابطه میان وزارت ارشاد و ارتباطات برای تولید و اشتغال، افزایش سهم فرهنگ و هنر از معافیت‌های مالیاتی نیز برنامه‌های مشخصی داریم.

صالحی ادامه داد: من تحکیم حقوق فرهنگی را در دستور کار دارم. کسانی که دل‌نگران حقوق اهالی فرهنگ هستند که مقدس است بدانند که باور داریم که اهالی فرهنگ حقوقی دارند. بسته تکریم حقوق فرهنگی ما بسته جدی است. استقرار نظام مالکیت فکری، پیگیری پیوستن به کنوانسیون‌ها مطابق با شئون، برخورد با متجاوزان، شفافیت و پاسداری از مجوز های صادره به تصریح آمده است. در موضوع دیپلماسی فرهنگی باور کنیم که سرمایه ما نفت نیست. سرمایه ما فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. آنچه می‌ماند این است. با این باور دیپلماسی فرهنگی ضرورت اساسی دارد هم برای معرفی هنر ایرانی و هم برای اقتصاد و هم سیاست و هم امنیت ایرانی.

صالحی همچنین گفت: باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و ظرفیت‌های حوزوی را برای حضور در سازمان‌ها و مجامع گسترش دهیم. در حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی بکوشیم و مشارکت ایرانیان در خارج از کشور را ارتقا بدهیم. نمی‌توان با بودجه حداقلی انتظار حداکثری داشت. باید انتظارات متکثر و متعارض را به هم نزدیک کرد. نمی‌شود از وزارت انتظارات متناقض داشت و به بررسی عملکرد آن پرداخت. باید جلوی مداخلات غیر رسمی قاطعانه گرفته شود. اینها به اقتدار ارشاد نه که به اقتدار نظام لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه ارتقای نقش حاکمیتی وزارت ارشاد را نیز در برنامه خود در نظر دارد، گفت: راه رسیدن به این مساله گفتگوی اهالی فرهنگی با خود و کنشگران دین و سیاست و امنیت و مردم است. باید دغدغه‌هایشان را بگویند و دغدغه‌ها را بشنوند تا امکان تعامل پدید بیاید و راه‌حل ‌ها پیدا شوند. در کنار آن باید مشارکت را مد نظر قرار داد. مشارکت اصحاب فرهنگ که کانون این تحرک هستند. مشارکت دستگاه‌های فرهنگی کشور. امیدوارم فرصت این مشارکت در دستگاه‌های فرهنگی فراهم شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی وسرمایه وجودی‌ام را در کف نهادم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقا فرهنگ و هنر ایران داشته باشم. خداوندا یاری‌ام کنم تا نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را به نوید و قوت فرهنگی مبدل کنم. توانایی‌ام ده تا پیمان رئیس جمهور را با اهالی فرهنگ و هنری پاس بدارم. خداوندا از تو کمک می‌خواهم تا دغدغه مراجع عظام و علما را در نظر بگیرم و توانم ده تا حق و نظر اصحاب فرهنگ را پاس بدارم و سخن آنها را بشنوم و از مشورت آنها بهره‌مند شوم.