Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

حدود ۴ سال پیش وزیر نفت تکمیل نشدن حتی یک فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با وجود هزینه های بسیار ناشی از "اغتشاش مدیریتی" دانست؛ حال سوال اینجاست آیا دلیل تکمیل نشدن حتی یک فاز از این پروژه پس از سپری شدن دولت یازدهم باز هم "اغتشاش مدیریتی" است؟

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، هفتم اسفندماه سال 92 «بیژن زنگنه» که فقط چند ماهی از وزیر شدنش در دولت یازدهم می گذشت در بازدید از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس از روند احداث این پالایشگاه ابراز نارضایتی کرد و گفت: "این طرح در حال حاضر نشان دهنده یک اغتشاش مدیریتی است که می توان از آن به عنوان موردی خاص برای تدریس استفاده کرد."

وی درصد پیشرفت این پروژه را متناسب با میزان هزینه ها ندانست و اعلام کرد: "با وجود هزینه های انجام شده در این سالها حتی یک فاز این پالایشگاه هم راه اندازی نشده است."

از این تاریخ حدود 3 سال و نیم می گذرد و با وجود وعده های بسیار در طول دولت یازدهم و در حالی که قرار بود اغتشاش مدیریتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تمام شده و شاهد رونق این پروژه و تکمیل آن در دولت گذشته باشیم، هنوز فاز نخست این پالایشگاه تکمیل نشده است.

حال این سوال مطرح است که چرا با وجود هزینه های بسیار در سالهای گذشته و تأکیدی که مسئولان وزارت نفت بر تأثیر برجام در تسریع در اجرای این پروژه داشته اند، هنوز یک فاز از این پالایشگاه هم به طور کامل راه اندازی نشده است؟ آیا دلیل تکمیل نشدن حتی یک فاز از این پروژه پس از سپری شدن دولت یازدهم باز هم "اغتشاش مدیریتی" است؟

در حالی که آخرین گفته های مسئولین مربوطه در مجموعه وزارت نفت حاکی از بهره برداری کامل از فاز نخست این پالایشگاه تا پایان سال جاری و بهره برداری کامل از فاز دوم آن تا پایان سال 97 است، «سیدمرتضی امامی» مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس صبح امروز از وجود مشکلاتی در راه تأمین مالی این پروژه ملی خبر داد.

* مشکلات تأمین مالی پیش روی تکمیل مهمترین طرح پالایشی کشور

امامی در این خصوص گفت: برای تکمیل طرح ساخت بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی کشور به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که برای تامین آن در حال بررسی روش‌های مختلف هستیم.

وی افزود: صندوق توسعه ملی، افزایش سرمایه از سوی سهامداران، فاینانس، قراردادهای فروش فرآورده، از جمله راه‌های تامین مالی پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به شمار می‌آیند.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: برای دو روش سرمایه‌گذاری از طریق قراردادهای فروش فرآورده (Off Take) و سرمایه‌گذاری مستقیم (Direct)، با علاقه‌مندانی از کشورهای اروپای غربی، کشورهای همسایه و آسیای شرقی مذاکره کرده‌ایم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: سرمایه‌گذاران خارجی خواهان ضمانت‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم تضامین دولتی ارائه دهیم و برای ارائه تضامین خصوصی هم مسیر پر پیچ و خمی پیش رو داریم.

وی ادامه داد: البته درباره قرارداد فروش فرآورده تفاهم‌نامه‌هایی با برخی شرکت‌های خارجی امضا شده است.

انتهای پیام/