Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

ستاد جریان سیاسی خاص بصورتی آشکار، آهنگ «عبور از روحانی» را دارد. اما گویا تصمیم گرفته کاری کند تا هزینه این کار از اصولگرایان ستانده شود.

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرگزاری فارس_گروه سیاسی: پس از صحبت‌های اخیر بهزاد نبوی مبنی بر اینکه هیچ ائتلافی میان رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان در بین نبوده است![1] رخدادهای عجیب بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشانند.

در واقع اگرچه انکار ائتلاف اصلاح‌طلبان با روحانی، خود به تنهایی یک زلزله سیاسی محسوب می‌شود اما رسانه‌های اصلاح‌طلب در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این تصمیم بزرگ، سناریوهای بعدی پروژه «عبور از روحانی» را یکی یکی به اجرا می‌گذارند...

ماجرای «چرخش روحانی به سمت اصولگرایان»! یکی از این سناریوهاست...

قضیه‌ای که گویا قرار است این روزها در سؤالات مصاحبه‌های خبرنگاران چپ، مدام از بزرگان اصلاح‌طلب پرسیده شود.

به تازگی افرادی همچون تاجزاده، کواکبیان و رسولی به این سؤال، پاسخ‌های متفاوتی داشته‌اند.

ایلنا در این باره نوشته است: «مصطفی تاجزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به ادعای برخی تحلیلگران در خصوص گردش به راست رییس‌جمهور پس از انتخابات و علت این رویکرد جدید اعلام کرد: شخصاً با این پیش‌فرض که روحانی چرخش به راست داشته، مخالفم و معتقدم رییس‌جمهوری پس از انتخابات نه‌تنها چرخش به راست نکرده، بلکه اساساً نمی‌تواند گردش کند.»

همین خبرگزاری در متن مصاحبه دیگری با حسن رسولی، عضو شورای شهر پنجم تهران نوشته است: «رسولی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از فعالان سیاسی معتقدند آقای روحانی قصد بازگشت به اردوگاه اصولگرایان را دارد، عنوان کرد: معتقدم یکی از مهم‌ترین خصوصیات افکار عمومی امروز ایران به برکت توسعه اطلاعات و گسترش رسانه‌ها، افزایش فهم یا سواد سیاسی است.»

او افزوده بود: طی ماه‌های پس از برگزاری انتخابات، آقای روحانی با هر توجیهی که هنوز توضیح نداده‌اند نسبت به کسانی که برای وی مایه گذاشتند غیر عادلانه برخورد کردند!

خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین نیز به نحوی کاملاً اتفاقی! در قسمتی از مصاحبه تازه خود با مصطفی کواکبیان به او گفته است: «شاید یک نگاه دیگر هم این باشد که اصولگرایان در تلاش برای تعامل با روحانی هستند، حالا یا استراتژی مقطعی آنهاست یا...»

و کواکبیان پاسخ داده بود: من تصور نمی‌کنم که اصولگراها به این اعتقاد داشته باشند که آنها به سمت حسن روحانی آمده اند. در واقع وقتی با اصولگراها صحبت می‌کنیم، معتقدند که آقای روحانی به سمت آنها آمده است. اگر واقعا اصولگراها به سمت روحانی آمده باشند باید غنیمت بشماریم.

خبرآنلاین در ادامه می‌پرسد: شما فکر می‌کنید این یک تاکتیک موقت است یا برنامه بلند مدتی دارند؟

و پاسخ شنیده بود: فکر می‌کنم که آقای روحانی، باید به پایگاه رایش را توجه کند.بالاخره همه اصولگراها در جمنا جمع شدند و به آقای رئیسی رای دادند. کدام اصولگرا بوده است که به آقای روحانی رای بدهد. یک نمونه و یک حزب بگویید؟ در مقابل همه اصلاح‌طلب‌ها یک صدا پشت آقای روحانی آمدند و همه به آقای روحانی رای دادند. این پایگاه رای نباید از دست برود، در غیر اینصورت اعتماد مردم از دست می‌رود و در انتخابات بعدی مردم حاضر نمی‌شوند. نه اینکه در انتخابات بعدی مردم به سمت اصولگراها بروند، اصلا در انتخابات حاضر نخواهند شد.[2]

*از زمانی که قرار شد اصولگرایان بهانه باشند.../ چپ‌ها نمی‌خواهند با روحانی به انتخابات 1400 بروند

گفته می‌شود این صحبت‌ها از زمانی شروع شد که جمعی از اعضای جامعه روحانیت مبارز(از تشکل‌های راست) به تازگی با رئیس‌جمهور روحانی دیدار کردند.

دیداری در راستای دیدارهای مسبوق به سابقه میان تشکل‌های چپ و راست که البته وزانت آن در سپهر سیاست کشور چندان مشخص نبود اما کسانی در ستاد جریان سیاسی چپ، بدون اشاره به مسبوق به سابقه بودن این دیدارها و بدون اشاره به شاکله اصلاح‌طلبی دولت آقای روحانی و ائتلاف تامّ و تمام او با چپ‌ها از 5 سال قبل؛ به یک‌باره عنوان کردند که این دیدار به منزله چرخش روحانی به سمت اصولگرایان است!

و به یک‌باره تمام رخدادهایی که در ایام دولت یازدهم رئیس‌جمهور روحانی با صفاتی مثل «اعتدالی بودن دولت» از سوی چپ‌ها تفسیر می‌شد؛ چرخش به راست تفسیر شد.

جدای از این، چپ‌ها از بعد از برگزاری انتخابات دولت دوازدهم از این می‌گویند که روحانی خودش هم از کابینه‌اش راضی نیست، برای انتخاب وزرا با اصلاح‌طلبان مشورت نکرده و رفتارش با ستاد اصلاحات ناعادلانه بوده است!

آنها این روزها صراحتا از این می‌گویند که روحانی تغییر کرده و اگر مختار باشد از اصلاح‌طلبان عبور می‌کند.[3] و ما با اینکه گفته بودیم فدائیان دولت و تضمین روحانی هستیم اما حالا مسئول عملکرد دولت نیستیم!

به نظر می‌رسد که این واگویه‌ها و کنایه‌ها در کنار آن سؤال‌های هماهنگ به هیچ‌وجه اتفاقی نیست.

برخی محافل تحلیلی معتقدند چپ‌ها به دلیل کارنامه ضعیف رئیس‌جمهور روحانی، بی‌جذابیتی گفتمان او و از همه مهمتر، بی‌دستاوردی و شکست برجامش، هرگز نمی‌خواهند با او وارد انتخابات سال 1400 شوند.

انتخاباتی که البته بدون روحانی هم اما در سایه عدم توبه چپ‌ها از فتنه سال 88 و طرفداری‌های عجیب و غریب آنها از برجام و مذاکره با آمریکا قرار دارد. ولی با این‌حال گویا اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند روحانی همراهشان نباشد بهتر است!

از همین روست که اصلاح‌طلبان با اینکه گذشته مشترک غیر قابل انکاری با رئیس‌جمهور روحانی دارند اما به فکر «عبور از روحانی» و طلاق دادن او افتاده‌اند.

طلاق دادن و عبوری که آن سؤال‌های هماهنگ و تئوری احمقانه چرخش روحانی به سمت اصولگرایان! تنها یکی از بهانه‌های آن به نظر می‌رسد.

*توطئه‌ای با مضمون: «اصولگرایان باید پاسخ وعده‌های معیشتی اصلاح‌طلبان و عملکرد دولت را بدهند»!

برخی محافل تحلیلی پیش از این مژده داده بودند که اصلاح‌طلبان قصد دارند هزینه عبور خود از روحانی را به گردن اصولگرایان بیاندازند...

این تئوری در ظاهر نامتحمل و عجیب به نظر می‌رسید اما این روزها با اشتباهات برخی خواص، ژست‌هایی که دولت در پساشکست برجام می‌گیرد و بهانه‌های به زبان آمده ستاد جریان سیاسی خاص؛ مشخص شد که آن تئوری چندان هم غلط نبوده است...

آیا باید منتظر روزهایی بود که اصولگرایان مجبور شوند به جای اصلاح‌طلبان پاسخ شکست برجام، کارنامه نه چندان قابل قبول روحانی و علت عدم تحقق آنهمه وعده‌های معیشتی پرطمطراق و رنگارنگ ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان را بدهند؟!

این سؤالی است که نحوه عملکرد ما نسبت به رخدادهای پیش‌گفته؛ پاسخ آن را معین می‌کند...

***

1_http://fna.ir/a1zs9q

2_http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(xpjz41onuisxoezguzatfa3q))/detail/722997/Politics/parliament

3_mshrgh.ir/794811

انتهای پیام/