Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رئیس جمهور کنده شدن بنیان داعش در سوریه را به رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح و بویژه سردار سلیمانی تبریک گفت و تاکید کرد: آن زمانی که مردم سوریه را در حلب سر می بریدند اتحادیه عرب کجا بود.


به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، گفت: آرامش جامعه ما در سایه تلاش و بازوان قدرتمند شماست. اگر کشور روزی برای مواد غذایی‌اش دچار اضطراب و نگرانی باشد شرایط بدی اتفاق می افتد و الحمدالله بلای قحطی را خداوند سالهای زیادی است که از کشور ما رفع کرده است.

وی با اشاره به زلزله غرب کشور گفت: در این زلزله همه در کنار هم بودند و در کنار هم هستند. غم هموطنانمان غم همه ما هست. نمی خواهم بگویم حرکت ما بی نقص بوده اما همه مقام های مسئول و همه مردم تلاش و کوشش کردند و چقدر زشت است که برخی از رسانه های خارجی که می خواهند خود را طرفدار مردم نشان دهند به فکر ایجاد اختلاف در میان مردم باشند. ملت ما بیدار، هوشیار و متحد است دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد. دولت منتخب مردم است و با رای مردم مسئولیت می پذیرد.

رئیس جمهور افزود: هرآنچه ما انجام می دهیم از پول مردم است. خزانه تعلق به ملت دارد و دولت به نمایندگی از سوی مردم تلاش و کوشش خود را انجام می دهد. ان شاالله با تلاش ملت و دولت غم از سیمای مردم داغدیده و مصیبت دیده کرمانشاه رفع شود.

روحانی با تشکر از رزمندگان اسلام، دیپلمات های کشور، دولت، ملت، رهبری معظم انقلاب، نیروهای مسلح، ملت ایران و عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بخاطر پایان گروهی که جز شر و نکبت، ویرانی، آدم کشی و توحش چیزی به همراه نداشتند، گفت: گروهک‌های تروریستی که توسط برخی کشورهای منطقه ارتزاق شدند پول به آنها داده شد. آنچه در موزه های عراق و سوریه حراج کردند را در بازار همان کشورها فروختند دختران مردم را هم بردند در بازار فروختند و با جنایت های خود روی جنایتکارای تاریخ را روسفید کردند. بهترین جوان های مردم منطقه را با خنجر سر بریدند. به هیچکس رحم نکردند.

روحانی گفت: با عنایات پروردگار و مجاهدت ملت های منطقه امروز می توانیم بگوییم که این شر یا از سر مردم برداشته شده یا بسیار کم شده است. البته آثار این گروهک و آنهایی که در روستاها متفرق شده اند هنوز ادامه خواهد داشت اما اساس و بنیان اینها کنده شده است و این کار، کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

رئیس جمهور ادامه داد: این پیروزی را به رهبر انقلاب، نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، به نیروی قدس و برادرمان سردار سلیمانی که بسیار زحمت کشیده است و به همه نیروهایی که تلاش و کوشش کرده اند، به دیپلمات هایمان که در اجلاس های آستانه برای رساندن منطقه به صلح و آرامش تلاش می کنند تبریک می گویم.

وی افزود: فردا اجلاس مهمی در کشور روسیه برقرار می شود، روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای سوریه و آینده این کشور و منطقه جمع می شوند و این یک خبر خوشی برای مردم ایران و مردم منطقه است. البته در این زمینه کار اصلی را مردم و ارتش سوریه و عراق انجام داده اند.

روحانی تاکید کرد: جای بسی تأسف است که در این شرایطی که مردم منطقه کار بسیار بزرگی را انجام داده اند وزرای خارجه یک تشکیلات پوسیده بی رقم، بی رمق و بی اثر به نام اتحادیه عرب دور هم جمع می شوند و تمام فکر و ذکرشان این است که عربستانی که این همه بر مردم یمن، جنایت روا داشته و هر روز آنها را بمباران می کند، اظهار تأسف کنند که چرا مردم یمن موفق شده اند در پاسخ به آن همه بمباران یک موشکی را پرتاب کرده اندو به شهر ریاض برخورد کرده است.

تمام غصه اتحادیه عرب افزایش برد موشکهای یمن است

رئیس جمهور گفت: این مسئله نشان می دهد که در دنیای امروز امتحان خداوند، امتحان بزرگی است. آن وقتی که مردم عراق در دست داعش گرفتار شدند، آن وقتی که مردم سوریه را در حلب و دیرالزور سر می بریدند، آن روزی که در یمن مردم زیر بمباران شدید بودند و کماکان هستند، آن روزی که در ارتفاعات عرسال در لبنان تروریست ها اعم از داعش و القاعده حاکم شده بودند و مردم این کشور را تهدید می کردند این اتحادیه عرب کجا بود؟

روحانی ادامه داد: واقعا جای تأسف و تأثر است که یک عده ای که خود را مسلمان و عرب می نامند دور هم جمع بشوند و اظهار تأسف کنند که یک ملت مظلوم توانسته پاسخ دندان شکن بدهد. تمام تأسف آنها این است که ارتش و مبارزین یمن، چرا موفق شده اند برد موشک اسکاتی که در انبارهایشان داشته اند را افزایش دهند. تمام غصه این اتحادیه همین است.

وی اظهار کرد: مردم عربستان، عرب هستند پس مردم یمن کجایی هستند؟ آیا آنها عرب نیستند؟ آیا مردم سوریه و عراق و لبنان و فلسطین، عرب نیستند؟ این هم نشان دیگری از این بود که در دنیای امروز ما باید روی پاهای خود بایستیم. قدرت ملی، قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت ما در امنیت قضایی باید توسط خود ما ساخته شود.

روحانی گفت: بسیار خوشحال هستم کشاورزان عزیز ما در طول حدود ۵ سال گذشته، یعنی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، موفقیت های خوبی را به دست آورده اند البته همانطور که آقای کلانتری عنوان کرد ما نیازمند کشاورزی پایدار هستیم. ما منابع غذایی پایدار می خواهیم.

وی تاکید کرد: آن زمانی که مردم سوریه را در حلب سر می بریدند اتحادیه عرب کجا بود روزی که مردم یمن در زیر بمب باران بودند و هنوز هم هستند اتحادیه عرب کجا بود. واقعا جای تاسف و تاثر است که عده ای که خودشان را مسلمان و عرب می نامند دور هم جمع شوند و ابراز تاسف می کنند که چرا یک ملت مظلوم توانسته پاسخ دندان شکن دهد.

رئیس جمهور گفت: منبع اصلی ما در مسئله غذا و محصولات کشاورزی، آب و خاک است که بسیار ارزشمند است و برخی کشورها مانند کشورهای حوزه خلیج فارس از این نعمت محروم هستند و خدا را شکر کشور ما خاک بسیار مرغوبی دارد که باید از آن حراست کنیم و نگذاریم فرسوده شود.

روحانی ادامه داد: در طول دولت یازدهم تلاش های فراوانی برای حمایت از کشاورزان انجام شد و نمونه این حمایت، قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی است، البته محصولات تولیدی کشاورزی ما باید قابل رقابت با دیگر کشورها باشد.

وی افزود: ۲۱ میلیون تن محصولات کشاورزی در طول ۴ سال یعنی از ۹۱ تا ۹۵ اضافه شده که یک هنر و افتخار بزرگ برای کشاورزان ماست. تراز تجاری در سال ۹۲ منفی ۸.۱ میلیارد دلار بود و در سال ۹۵ به منفی ۳.۰۹ میلیارد دلار رسیده که اگر چه همچنان منفی است اما ۵ میلیارد دلار تغییر داشته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: واردات نیز در سال۹۲، ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده و در سال ۹۵ به ۷.۷ میلیارد دلار رسیده که این یک حرکت بسیار ارزشمند در بخش کشاورزی است.

روحانی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: دولت توانسته همه مطالبات کشاورزان را پرداخت کند و تلاش ما در دولت در حمایت و کمک به کشاورزان در حوزه های مختلف از جمله مکانیزه کردن کشاورزی، کانال های آب و آبیاری مدرن است که در این حوزه ها کارهایی صورت پذیرفته است.

روحانی گفت: حمایت دولت باید در حوزه های مختلف به صورت هدفمند دنبال شود، برخی قوانین و مبانی امور کشور مربوط به سال های بسیار دور است و نیاز به اصلاح و بهتر شدن دارد تا کارها به روز پیش رود. منظورم از حمایت هدفمند به طور مثال این است که آن کشاورزی که آب کمتر مصرف می کند و از سم زیاد مصرف نمی کند، بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد .

رئیس جمهور گفت: ما اگر از کشاورزان مان هدفدار حمایت کنیم در چند سال آینده خواهیم دید که وضعیت آبیاری، سم پاشی و دیگر امور مربوط به محصولات غذایی و کشاورزی بهبود و پیشرفت خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما باید با یک برنامه ریزی مدون و حساب شده از کشاورزان حمایت کنیم، آنها که کمتر تلاش می کنند کمتر حمایت شوند و بالعکس و البته در کنار موضوع کشاورزی بحث محیط زیست هم برای ما بسیار مهم است. به طور مثال مساله ریزگردها که نه تنها سلامت مردم را به خطر می اندازد بلکه زمین های کشاورزی را هم تخریب می کند.

روحانی با بیان اینکه برای آن دسته از ریزگردها که مربوط به داخل کشور ما می شود باید راهکارهای مناسبی پیدا و اجرایی کرد، افزود: برای آن دسته از ریزگردها که مرتبط با کشورهای همسایه است باید کار سیاسی و یک همکاری مشترک صورت بگیرد که اقدامات لازم را در این خصوص تا حدی انجام داده ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما همچنین باید مساله آب و فاضلاب و تصفیه فاضلاب ها را بیش از پیش جدی بگیریم همانطور که می دانید بخشی از زمین های کشاورزی ما به دلیل وجود زباله های بسیار یا از بین رفته اند یا در آستانه از بین رفتن هستند.

وی گفت: مساله دیگری که برای ما بسیار مهم است مساله آب و نحوه درست مصرف کردن آن است، ما ۱۵ سال است که در شرایط خشکسالی به سر می بریم و میزان بارش باران به طور میانگین در این مدت تفاوت چندانی نداشته است که این به معنای کم بهره بودن ما از نزولات آسمان است چرا که ما در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار گرفته ایم و ما باید برای تمام شرایط اقلیمی و آب و هوایی که در پیش خواهیم داشت آماده باشیم.

روحانی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی یکی از اهداف مهم دولت در این حوزه است، بیان کرد: صادرات این اقلام نسبت به چهار سال پیش پیشرفت خوبی داشته است اما ما باید قابلیت رقابت با طرف های خارجی را داشته باشیم اما متاسفانه شاهدیم که در برخی اقلام کشاورزی توان رقابت با طرف های خارجی را نداریم.

رئیس جمهور گفت: ما باید توان رقابت خود را در حوزه صادرات محصولات کشاورزی افزایش دهیم، آن محصولاتی را که در داخل نمی توانیم تولید کنیم و یا بنا به حاصلخیز بودن زمین کشاورزی ما کیفیت مناسبی ندارند، وارد کنیم و محصولاتی که توان تولید بالایی داریم و بیش از نیاز داخلی تولید می شود را به کشورهای خارجی صادر کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم در زمینه خوداتکایی در برخی محصولات غذایی مانند گندم به خودکفایی برسیم و اگر لازم باشد در این حوزه یارانه بیشتری پرداخت کنیم، چون گندم غذای اصلی مردم ماست.

وی در خصوص مشکلات کشاورزان و مسئله دلالان گفت: امیدواریم فضای مجازی بتواند به کمک کشاورزان آمده و مشکل آنها در خصوص تفاوت قیمت محصول در مزرعه و بازار را حل کند و مسئله دلالی از بین برود، البته مشکلات بسیاری وجود دارد که باید تلاش کنیم این مسائل و مشکلات حل شود.