Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رييس پليس فتا استان خراسان رضوى گفت: عامل ايجاد گروه منافى عفت در يكى از شبكه‌هاى اجتماعى پرمخاطب توسط پليس فتا استان خراسان رضوى شناسايى و دستگير شد.


به گزارش تیتر آزاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ جواد جهانشيرى در تشريح خبر اظهار کرد: با مراجعه و شكايت دختر نوجوانى به همراه مادرش به پليس فتا مبنى بر مزاحمت و انتشار تصاوير شخصى شاكيه در فضاى سايبرى، رسيدگى به پرونده در دستور كار كارشناسان پليس فتا استان قرار گرفت.

این مقام ارشد انتظامی افزود: شاكيه كه 16 سال بيشتر نداشت در اظهارات اوليه خود به كارشناسان پليس فتا با اظهار ندامت از آشنايى خودش در يكى از شبكه‌هاى اجتماعى پيام‌رسان با متهم عنوان نمود چند پيام براى متهم ارسال و با عضويت در گروه، راه ورود اين متهم را به زندگى خويش، باز كرده است.

وي ادامه داد: شاكيه توسط يكى از دوستانش به گروهى دعوت شده و در اين گروه كه افراد متعدد و ناشناسى عضو بودند تعدادى از دختران با تعدادى از پسران مطالبى را به اشتراك گذاشته و ساير افراد گروه در اين رابطه اظهار نظر مى‌كردند تا اينكه يكى از افراد عضو درگروه به محيط خصوصى شاكيه آمده و با مهربانى از پستى كه در رابطه با بيمارى‌اش گذاشته بود، سوال كرده و با دلجويى از دكتر متخصصى كه قادر به درمان بيمارى شاكيه بود مطالبى را برايش ارسال كرده است و در ادامه اين آشنايى با سماجت متهم كه اطلاعات بيشترى از شاكيه داشته باشد، آدرس منزل و مدرسه وى را دريافت نمود.

سرهنگ جهانشيرى گفت: متاسفانه از همين جا نقطه مزاحمت براى شاكيه آغاز گرديد و متهم در ادامه براى اينكه آبروى شاكيه را در پيش همسايه و دوستان مدرسه‌اش نبرد، تعدادى عكس از شاكيه درخواست كرده و سپس از وي تقاضاى 5 ميليون ريال وجه نمود تا عكس‌هاى شاكيه را منتشر نكند و در ادامه براى گرفتن زهر چشم از شاكيه تعدادى از عكس‌هايش را براى مادر شاكيه ارسال نمود كه خوشبختانه به محض اينكه مادر شاكيه از جريان مزاحمت مطلع شد به همراه دخترش به دادسراى جرايم رايانه‌اى در مشهد مراجعه كرده و با دريافت مرجوعه قضايي، اين مورد مزاحمت را جهت شناسايى و دستگيرى متهم به پليس فتا اطلاع داده و كارشناسان پليس فتا براى دستگيرى متهم اقدام خود را آغاز نمودند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی تصريح كرد: بلافاصله كارشناسان دايره اخلاقى رسيدگى به جرايم سايبرى وارد عمل شده با اقدامات فنى و پليسى متهم را شناسايى و با هماهنگى قضايى وى را دستگير نمودند.

وی گفت: متهم كه 19 سال بيشتر نداشت در مواجهه با ادله فنى جرم خود را پذيرفت و انگيزه خود را از ارتكاب جرم، كسب منفعت مالى دانست.

سرهنگ جهانشيرى افزود: متاسفانه در بازبينى ادله جرم ديجيتالى از متهم، شاهد تعداد تصاوير غير‌اخلاقى با حجم زياد روى گوشى متهم بوده و از آن مهمتر اينكه متهم ذكر شده گرداننده گروهى غير‌اخلاقى در یک شبكه‌اجتماعى بود كه به همراه پرونده جهت سير مراحل قضايى به دادسرا رسيدگى به جرايم رايانهاى معرفى شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در پايان به كاربران جوان فضاى سايبرى توصيه كرد: با استفاده و كاربرد صحيح از فضاى سايبر و تكنولوژى‌هاى پيرامون آن و به ويژه با رعايت "اخلاق سايبرى" حافظ و پاسدار ميراث غنى ايرانى اسلامى وطن باشيم.

وی همچنین در توصیه به کاربران گفت: به هیچ عنوان تصاویر خصوصی خود را برای کسی در فضای سایبر یا شبکه‌های اجتماعی ارسال نکنید.

سرهنگ جهانشیری اعتماد به دیگران را در شبکه‌های اجتماعی اشتباه خواند و گفت: مجرمان سایبری در این فضا با نزدیک شدن به کاربران قصد جمع آوری اطلاعات محرمانه و خصوصی فرد را دارند و در صورت موفقیت به دنبال عملی کردن اهداف شوم خود هستند. لذا به هیچ عنوان از به اشتراک گذاشتن یا ارسال اطلاعات محرمانه و خصوصی خود حتی اطلاعات ساده به دیگران خودداری نمائید.

گفتنى است سايت پليس فتا به آدرس www.cyberpolice.com آماده پاسخگويى به مشكلات شهروندان در حوزه فضاى سايبرى بوده و شهروندان مى‌توانند ديدگاه هاى خود را در زمينه فضاى سايبرى به پليس فتا منعكس نمايند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا